Jag var uppe i fjällen i månadsskiftet juli/augusti (först i Vindelfjällen norr om Hemavan och sedan i Jämtland) och blev positivt överraskad av myggbristen. Under de två första dagarna i Vindelfjällen hörde jag två myggor (varav jag såg en), och resten av tiden var det också väldigt lite, fast vi traskade runt en del i fjällbjörksnår och över myrar när det var i stort sett vindstilla. Knott såg jag nästan inga alls. Har det varit ovanligt lite blodsugare i år, eller har jag helt enkelt haft tur?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hur har det varit med mygg i år?
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
avslutad210712
Gäst
Var själv förvånad över att det var så lite mygg och knott i fjällen med tanke på att vi nere vid kusten hade ordentligt av den varan i början på sommaren.
Hade dock några "roliga" kvällar innan regn då det var rent ut sagt för mycket. Samt en tältplats på torr rished där vi var tvungna att gå ifrån med hunden medans vi packade ihop på morgonen eftersom det var så mycket knott att jag aldrig någonsin trott att det kunde bli så överj*vligt.
Hade dock några "roliga" kvällar innan regn då det var rent ut sagt för mycket. Samt en tältplats på torr rished där vi var tvungna att gå ifrån med hunden medans vi packade ihop på morgonen eftersom det var så mycket knott att jag aldrig någonsin trott att det kunde bli så överj*vligt.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Dom har flyttat
Hej!
Som Björn skriver har vi här vid norrbottenskusten haft gott om mygg i år. Mer än jag någonsin upplevt. (De tre senaste somrarna har dock myggen varit ca 0 st. här vid kusten, så jag kanske är ovan.)
Jag tillbringade en vecka i Svealand i juni. Mygg, så att vi inte kunde sitta ute!
Enligt SMHI var t.ex. juli månad en torr månad i fjällen. Bara en tredjedel av normal nederbörd.
Så fjällmyggorna har nog dragit upp sina bopålar och flyttat söderut.
Bra!

Mvh Bert
Hej!
Som Björn skriver har vi här vid norrbottenskusten haft gott om mygg i år. Mer än jag någonsin upplevt. (De tre senaste somrarna har dock myggen varit ca 0 st. här vid kusten, så jag kanske är ovan.)
Jag tillbringade en vecka i Svealand i juni. Mygg, så att vi inte kunde sitta ute!
Enligt SMHI var t.ex. juli månad en torr månad i fjällen. Bara en tredjedel av normal nederbörd.
Så fjällmyggorna har nog dragit upp sina bopålar och flyttat söderut.
Bra!
Mvh Bert
Några var kvar
I mitten av Juli (v.28) var jag i Strådalen (Väster om Skäckerfjällen i Jämtland) och fiskade. När solen gick ner var det så in i.........med mygg, knott och "småsvedan". Har aldrig varit med om dess like. En bar fläck på kroppen och det var fullt av bitande och stickande flygfän. Var man nödig så klarade man garanterat av det på kort tid......
v.29 var vi uppe vid Holdern och där var det inte fullt så illa men nog fanns det mygg där med i överflöd.
/Göran
I mitten av Juli (v.28) var jag i Strådalen (Väster om Skäckerfjällen i Jämtland) och fiskade. När solen gick ner var det så in i.........med mygg, knott och "småsvedan". Har aldrig varit med om dess like. En bar fläck på kroppen och det var fullt av bitande och stickande flygfän. Var man nödig så klarade man garanterat av det på kort tid......
v.29 var vi uppe vid Holdern och där var det inte fullt så illa men nog fanns det mygg där med i överflöd.
/Göran
Re: Några var kvar
Det var ju det jag sa'.....
Dom har flyttat söderut.
//bert
G.Stam; sa:I mitten av Juli (v.28) var jag i Strådalen (Väster om Skäckerfjällen i Jämtland) och fiskade. När solen gick ner var det så in i.........med mygg, knott och "småsvedan". Har aldrig varit med om dess like.
/Göran
Det var ju det jag sa'.....
Dom har flyttat söderut.
//bert
Re: Re: Några var kvar
Vad duktig du är som dels berättar hur det ligger till och som sedan påpekar att du redan gjort det. Om du gjorde det i varje tråd skulle de bara behöva bli fyra inlägg långa:
första inlägget: någon undrar om någonting,
andra inlägget: Bert berättar hur det ligger till,
tredje inlägget: någon förvirrad forumgäst förstår inte att Bert redan berättat hur det ligger till,
fjärde inlägget: Bert upplyser den förvirrade om att han redan berättat hur det ligger till.
nidob49; sa:Det var ju det jag sa'.....
Dom har flyttat söderut.
//bert
Vad duktig du är som dels berättar hur det ligger till och som sedan påpekar att du redan gjort det. Om du gjorde det i varje tråd skulle de bara behöva bli fyra inlägg långa:
första inlägget: någon undrar om någonting,
andra inlägget: Bert berättar hur det ligger till,
tredje inlägget: någon förvirrad forumgäst förstår inte att Bert redan berättat hur det ligger till,
fjärde inlägget: Bert upplyser den förvirrade om att han redan berättat hur det ligger till.
Re: Re: Re: Några var kvar
Det var ju det jag sa'
tjonsson; sa:nidob49; sa:Det var ju det jag sa'.....
Dom har flyttat söderut.
//bert
Det var ju det jag sa'
Skämt åsido
Thomas.
Egentligen har du så rätt så rätt. Ibland borde det bara krävas 3-4 svar/kommentarer.
Medge att det finns en hel del trådar som trampar på och trampar på. Har en känsla av (och förståelse för) att man inte orkar läsa igenom 67 inlägg i samma tråd, utan bara lägger till sin egen på slutet. Den baserar man på första frågan och struntar i om någon annan sagt det som skulle sägas redan i början.
Men det är ju så man får "kottar".
Mvh Bert
Thomas.
Egentligen har du så rätt så rätt. Ibland borde det bara krävas 3-4 svar/kommentarer.
Medge att det finns en hel del trådar som trampar på och trampar på. Har en känsla av (och förståelse för) att man inte orkar läsa igenom 67 inlägg i samma tråd, utan bara lägger till sin egen på slutet. Den baserar man på första frågan och struntar i om någon annan sagt det som skulle sägas redan i början.
Mvh Bert
Re: Skämt åsido
Jo, jag håller med. Alternativet vore en mer trädliknande forumstruktur, men trots allt vattentrampande och vansinniga trådkapningar (som t.ex. detta inlägg är ett exempel på) föredrar jag ändå den forumstruktur vi har nu.
Då det gäller kottar får du ta dig i kragen Bert! En korg?! Det inger ju ingen respekt!
[Ändrat av tjonsson 2005-08-23 kl 14:13]
nidob49; sa:Thomas.
Mvh Bert
Jo, jag håller med. Alternativet vore en mer trädliknande forumstruktur, men trots allt vattentrampande och vansinniga trådkapningar (som t.ex. detta inlägg är ett exempel på) föredrar jag ändå den forumstruktur vi har nu.
Då det gäller kottar får du ta dig i kragen Bert! En korg?! Det inger ju ingen respekt!
[Ändrat av tjonsson 2005-08-23 kl 14:13]
Tillbaka till myggfrågan
För att inte kapa tråden helt kan jag bidra med bekräftande observationer då det gäller mygg i fjällen: förvånandsvärt få (v. 26 och 29). Då det gäller Västerbottens kustland avviker bilden något från den som målas upp här gällande kustremsan i Norrbotten: efter en inledande myggchock kring midsommar stekte tre veckor av högtryck bort varenda liten insekt, vartefter myggen under andra delen av sommaren var få även i de annars myggsäkra myrlanden i Västerbotten.
För att inte kapa tråden helt kan jag bidra med bekräftande observationer då det gäller mygg i fjällen: förvånandsvärt få (v. 26 och 29). Då det gäller Västerbottens kustland avviker bilden något från den som målas upp här gällande kustremsan i Norrbotten: efter en inledande myggchock kring midsommar stekte tre veckor av högtryck bort varenda liten insekt, vartefter myggen under andra delen av sommaren var få även i de annars myggsäkra myrlanden i Västerbotten.
Re: Re: Skämt åsido
Kvalitet, min gode Thomas, KVALITET!
tjonsson; sa:Då det gäller kottar får du ta dig i kragen Bert! En korg?! Det inger ju ingen respekt!![]()
Kvalitet, min gode Thomas, KVALITET!
Liknande trådar
- Svar
- 12
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 9
- Visningar
- 1 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips