Hur har det varit med mygg i år?

Jag var uppe i fjällen i månadsskiftet juli/augusti (först i Vindelfjällen norr om Hemavan och sedan i Jämtland) och blev positivt överraskad av myggbristen. Under de två första dagarna i Vindelfjällen hörde jag två myggor (varav jag såg en), och resten av tiden var det också väldigt lite, fast vi traskade runt en del i fjällbjörksnår och över myrar när det var i stort sett vindstilla. Knott såg jag nästan inga alls. Har det varit ovanligt lite blodsugare i år, eller har jag helt enkelt haft tur?
 

avslutad210712

Gäst
Var själv förvånad över att det var så lite mygg och knott i fjällen med tanke på att vi nere vid kusten hade ordentligt av den varan i början på sommaren.

Hade dock några "roliga" kvällar innan regn då det var rent ut sagt för mycket. Samt en tältplats på torr rished där vi var tvungna att gå ifrån med hunden medans vi packade ihop på morgonen eftersom det var så mycket knott att jag aldrig någonsin trott att det kunde bli så överj*vligt.
 
Dom har flyttat

Hej!

Som Björn skriver har vi här vid norrbottenskusten haft gott om mygg i år. Mer än jag någonsin upplevt. (De tre senaste somrarna har dock myggen varit ca 0 st. här vid kusten, så jag kanske är ovan.)

Jag tillbringade en vecka i Svealand i juni. Mygg, så att vi inte kunde sitta ute!

Enligt SMHI var t.ex. juli månad en torr månad i fjällen. Bara en tredjedel av normal nederbörd.

Så fjällmyggorna har nog dragit upp sina bopålar och flyttat söderut.

Bra!
:)

Mvh Bert
 
Några var kvar

I mitten av Juli (v.28) var jag i Strådalen (Väster om Skäckerfjällen i Jämtland) och fiskade. När solen gick ner var det så in i.........med mygg, knott och "småsvedan". Har aldrig varit med om dess like. En bar fläck på kroppen och det var fullt av bitande och stickande flygfän. Var man nödig så klarade man garanterat av det på kort tid......
v.29 var vi uppe vid Holdern och där var det inte fullt så illa men nog fanns det mygg där med i överflöd.

/Göran
 
Re: Några var kvar

G.Stam; sa:
I mitten av Juli (v.28) var jag i Strådalen (Väster om Skäckerfjällen i Jämtland) och fiskade. När solen gick ner var det så in i.........med mygg, knott och "småsvedan". Har aldrig varit med om dess like.
/Göran

Det var ju det jag sa'.....

Dom har flyttat söderut.

//bert
 
Re: Re: Några var kvar

nidob49; sa:
Det var ju det jag sa'.....

Dom har flyttat söderut.

//bert

Vad duktig du är som dels berättar hur det ligger till och som sedan påpekar att du redan gjort det. Om du gjorde det i varje tråd skulle de bara behöva bli fyra inlägg långa:

första inlägget: någon undrar om någonting,
andra inlägget: Bert berättar hur det ligger till,
tredje inlägget: någon förvirrad forumgäst förstår inte att Bert redan berättat hur det ligger till,
fjärde inlägget: Bert upplyser den förvirrade om att han redan berättat hur det ligger till.
 
Skämt åsido

Thomas.

Egentligen har du så rätt så rätt. Ibland borde det bara krävas 3-4 svar/kommentarer.

Medge att det finns en hel del trådar som trampar på och trampar på. Har en känsla av (och förståelse för) att man inte orkar läsa igenom 67 inlägg i samma tråd, utan bara lägger till sin egen på slutet. Den baserar man på första frågan och struntar i om någon annan sagt det som skulle sägas redan i början.

Men det är ju så man får "kottar".

Mvh Bert
 
Re: Skämt åsido

nidob49; sa:
Thomas.

Egentligen har du så rätt så rätt. Ibland borde det bara krävas 3-4 svar/kommentarer.

Medge att det finns en hel del trådar som trampar på och trampar på. Har en känsla av (och förståelse för) att man inte orkar läsa igenom 67 inlägg i samma tråd, utan bara lägger till sin egen på slutet. Den baserar man på första frågan och struntar i om någon annan sagt det som skulle sägas redan i början.

Men det är ju så man får "kottar".

Mvh Bert

Jo, jag håller med. Alternativet vore en mer trädliknande forumstruktur, men trots allt vattentrampande och vansinniga trådkapningar (som t.ex. detta inlägg är ett exempel på) föredrar jag ändå den forumstruktur vi har nu.

Då det gäller kottar får du ta dig i kragen Bert! En korg?! Det inger ju ingen respekt! :)





[Ändrat av tjonsson 2005-08-23 kl 14:13]
 
Tillbaka till myggfrågan

För att inte kapa tråden helt kan jag bidra med bekräftande observationer då det gäller mygg i fjällen: förvånandsvärt få (v. 26 och 29). Då det gäller Västerbottens kustland avviker bilden något från den som målas upp här gällande kustremsan i Norrbotten: efter en inledande myggchock kring midsommar stekte tre veckor av högtryck bort varenda liten insekt, vartefter myggen under andra delen av sommaren var få även i de annars myggsäkra myrlanden i Västerbotten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Picea Ni som har varit på "baksidan" av Norra Sytertoppen Fjällvandring 15
jordenrunt Har du varit i Tiveden ? Fjällvandring 5
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
pocahontas73 Sovsäck & tält vad har ni? Fjällvandring 44
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
MarkusN Vad har ni i klädpåsen? Fjällvandring 18
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
carro74 Nöden har ingen lag?! Fjällvandring 57
tagge Norska siten etojm.com har gått i graven Fjällvandring 0
hellstrand Vibram FiveFingers någon som har vandrat i dessa??? Fjällvandring 15
Kalleryd Ni som har koll Fjällvandring 6
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
never Har Fjällkartan BD 2 försvunnit? Fjällvandring 1
hvk Kieronstugan har brunnit Fjällvandring 16
Kristina&Neo Syberia Q - har du testat denna haglöfs tröja? Fjällvandring 0
Någon som har info om snöläget i fjällen Fjällvandring 22
majjen Ni som har vandrat trepassleden... Fjällvandring 20
avslutat medlemskap1105 Har SJ lagt av helt med sittplatser på nattåg? Fjällvandring 5
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
thomast2 Har vi köpt rätt vandringskängor? Fjällvandring 10
småen Hvor har det tagi vägen av den lungna kebne Fjällvandring 61
matala-0 Har du erfarenheter av följande sträcka? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.