Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs

Hejsan.

Jag har en generell undran om lite tips om fjällen mellan Ammarnäs och "Silvervägen". Bakgrunden är att vi har tänkt att bege oss upp till fjällen i början av sommaren, före midsommar. Anledningen till detta är att vi kommer ha med oss en liten grabb som fyller 5 månader i Juni och vill vara uppe innan myggsäsongen. Att skydda lillen mot väder och vind känns inte som något stort problem, man kan ju alltid ligga kvar i tältet om vädret skulle visa sig från sin sämsta sida. Men mygg och knott känns betydligt värre!!!

Vår grundplan har hela tiden varit att vandra den klassiska sträckan Abisko - Nikkaloukta, troligtvis via Vistasdalen. Men det verkar som om vintern inte vill släppa taget om norra Lapplandsfjällen och det börjar kännas som att det kan vara slugt att kolla in andra alternativ. Ett i sammanhanget ganska självskrivet alternativ skulle givetvis kunna vara Jämtlandsfjällen, men där har vi vandrat så mycket att det skulle vara trevligt med något lite mer nytt och spännande.

Jag har vandrat i västra delen av Vindelfjällen i området nordväst om Hemavan, men faktiskt aldrig lyckats ta mig till Ammarnäs och fjällen norr därom. Nu kan vi naturligtvis "nöja" oss med att följa Kungsleden, men det är ju alltid trevligt med lite avstickare. Så min första fråga är om det finns några trevliga tips om "missa inte det här" i området?

Min andra fråga är om det finns någon som har varit där i början av Juni och har erfarenhet om ungefär när myggexplosionen brukar ske?

Sen undrar jag lite hur mycket mer snö det brukar vara närmare den norska gränsen?

En annan fundering är hur det är att ta sig från Vouggatjålme ner till Ammarnäs. Går ju att gå leden ner till Laisstugan. Men hur är det sen att t.ex ta sig till Vindelkroken. Är det svårvandrat eller?
 
Söder om Laisstugan mot Vindelkroken är fint och lättvandrat. Har gått där ett par gånger. Inga svåra vad (förutsatt att man inte ska bege sig över det som ska bli Vindelälven förstås). Enda svårigheten är kanske att det nog kan vara en del snö på höjderna just söder om Laisstugan. Vet inte när dom sätter ut sommarbron över Dadtjajåhko (som kan vara lite svår att se) norr om Laisstugan, men det är görbart att vada vid vinterleden ungefär.
 
Jag gick med en kamrat direkt efter midsommar 2014 från Vuoggatjålme till Ammarnäs via Nasafjäll. Här en kort sammanfattning.

Vi gick leden över fjället till Guijaure, enkel vandring. Genom Smuolevágge snårigt och besvärligt, leden inte underhållen på länge. De tre broarna i dalens västra del fungerade, även om de skulle behöva kompletteringar. Till Nasafjäll okomplicerat men med ökande snömängder. Helt snötäckt i passet mot Randalen. Därefter lätt vandring ner till Vindelkroken och bron. Lätt men lite tråkig färd på leden till Dalavardo. Där gick vi fyrhjulingvägen upp på Björkfjället och fick en enkel vandring till Kungsleden.

Bifogar en landskapsbild tagen mot öster i Laisdalens allra översta del med tanke på dina snöfunderingar.

Hälsn Pelle
 

Bilagor

  • Fjällen 2014 009.jpg
    Fjällen 2014 009.jpg
    67.3 KB · Visningar: 663
Tackar :)

Hejsan,

Tack för bra svar! Vi har dock bestämt oss för att sikta in oss på Jämtlandsfjällen i år istället. Inte lika spännande och långt ifrån nytt, men våren är så sen i år att det känns som att det är slugare att vara söder över.

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41
Almgren Handikappanpassa vandringsleder i fjällen Fjällvandring 67
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
stelar Förbättrat läge i fjällen Fjällvandring 0
Onesport Stölder i fjällen? Fjällvandring 21
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Starmin Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C Fjällvandring 13
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9
DrSlurf Utsatt i fjällen även på "hårt" trafikerade leder Fjällvandring 3
adamoscarson Fjällen över helgen, Abisko eller Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0
Tovea Abisko-Kebnekaise fjällen Fjällvandring 9
Gregorius Midsommarnatt i fjällen Fjällvandring 6
borefelt Tips på stugboende i fjällen önskas Fjällvandring 4
Tagetes Tips på tur i Norska fjällen ca 5 dgr? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.