Sen vår

I dagens NSD
http://nsd.se/nyheter/varningen-vanta-med-fjallvandringen-nm4558530.aspx
återfinns en artikel som kan ha ett visst intresse. Bör sägas att onekligen är våren sen i år men att det är alldeles för tidigt att säga hur det blir om en månad.
--------------------------
ABISKO Senarelägg fjällvandringen i sommar – det är rådet från Svenska turistföreningen och länsstyrelsen.

Den kalla våren har nämligen gjort att snösmältningen i stora delar av Norrbottens fjällvärld knappt kommit igång.

Många av sommarlederna är fortfarande snötäckta och länsstyrelsen befarar att det kan råda besvärliga förhållanden under juni och ända in i juli.

– Man kan jämföra med 2015 då det också var sen snösmältning. När de första turisterna kom så fick de pulsa i snö långa sträckor, säger Ivar Palo på länsstyrelsens fältenhet.

Har man fortfarande möjlighet att göra ändringar i planeringen för sin fjällvandring kan det vara en klok idé att förlägga den till senare delen av juli eller augusti, med andra ord.

En gammal tumregel som fortfarande håller är att det är säkrast att lägga fjällturen efter den 15 juli. Då har snön smält bort och det mesta av smältvattnet har runnit undan.

– De flesta turister kommer efter midsommar och svenska vandrare har väl större möjlighet att ställa om än utländska, som ofta planerar längre i förväg. Vi vet att många utländska vandrare kommer redan i juni och då kan de få pulsa i snö, säger Ivar Palo.

Han befinner sig för tillfället i Abisko.

– Det har tinat en del här men kommer man bara förbi Abiskojaure och upp på fjället så är det mycket snö. Det har varit minusgrader i natt och det är faktiskt lite snö i luften nu säger Palo.

Speciellt mycket snö finns i de nordvästligaste trakterna där man haft en mycket snörik vinter, från Ritsem, via Sitasjaure, norska gränsen och upp mot Hukijaure.

– Det är nog två meter snö kvar uppe på fjället där, säger Ivar Palo.

Mindre snö finns i Jokkmokksfjällen, i området från Årrenjarka/Kvikkjokk mot Saltoluokta.

– Där har man inte haft speciellt mycket snö alls i vinter så där blir det nog mindre problem. Inte heller i dalgången vid Nikkaoluokta och Kebnekaise är det så mycket snö.

Ivar Palo ser två olika scenarior:

1) Om det blir en varm juni kommer det tina undan och förhållandena under juli blir relativt goda.

– Då är det ingen fara. Det blir mycket vatten i jokkarna men det kommer sannolikt att gå bra att vandra efter sommarlederna.

2) Om det däremot blir en kall juni så kommer det råda besvärliga förhållanden i många områden ända långt in i juli.

– Då kommer det tina långsamt på högfjället och det innebär att det kommer ligga mycket snö kvar. Vi vet hur det såg ut 2015 och då kan det bli en jobbigare vandring, säger Ivar Palo.
ÄMNE: fjällvandring norrbotten snösmältning

Jonny Vikström
0920-263017
 
Hehe, låter ju lovande, jag kommer till Abisko 28 juni...
Lyckligtvis har jag(i vanlig ordning) en ganska vag planering...äääh, jag menar naturligtvis stor flexibilitet :)
Kan bli en annorlunda tur, följer med spänning utvecklingen.
 
Hm, jag tänkte starta från Abisko den 26:e juni redan... :/ Får väl fnula lite på en plan B.

Men ponera att man ändå biter ihop och kör. Vad är det man får förbereda sig på i så fall? Pulsa i snö? Jobbiga/omöjliga vad? Annat?

Funderar liksom på om det "bara" är jobbigt, eller om det faktiskt är dumt på riktigt att köra? Jag har en hel del vandringsvana men detta är första turen jag tänkte ge mig ut på egen hand.
 
Problemet med smältande snö är ju ofta att den blir som socker i konsistensen, man kan inte ens åka skidor på den!
 
Hm, jag tänkte starta från Abisko den 26:e juni redan... :/ Får väl fnula lite på en plan B.

Men ponera att man ändå biter ihop och kör. Vad är det man får förbereda sig på i så fall? Pulsa i snö? Jobbiga/omöjliga vad? Annat?

Funderar liksom på om det "bara" är jobbigt, eller om det faktiskt är dumt på riktigt att köra? Jag har en hel del vandringsvana men detta är första turen jag tänkte ge mig ut på egen hand.

Alla ser ju på saker olika.

Folk har gjort "farliga" saker sedan urminnes tider. Pulsa snö är enbart jobbigt. Djup snö är sjukt jobbigt.

Tänk på att det kan ta 3x så lång tid att vandra en sträcka om du pulsar.
 
Hm, jag tänkte starta från Abisko den 26:e juni redan... :/ Får väl fnula lite på en plan B.

Men ponera att man ändå biter ihop och kör. Vad är det man får förbereda sig på i så fall? Pulsa i snö? Jobbiga/omöjliga vad? Annat?

Funderar liksom på om det "bara" är jobbigt, eller om det faktiskt är dumt på riktigt att köra? Jag har en hel del vandringsvana men detta är första turen jag tänkte ge mig ut på egen hand.

Jag vandrade Abisko-Nikkaluokta midsommarhelgen under den snörika sommaren 2015 och skrev ett blogginlägg om det, som kanske vara till nytta. Åtminstone på den sträckan är det inga vad, men det som kan vara farligt är när man går över snöbryggor, speciellt när man gör det ovetandes. Jag åkte vid ett tillfälle plötsligt genom snön ned i vatten, som tur var då i en liten bäck men jag fick mig en tankeställare. Att pulsa genom snö är så klart extra påfrestande, men det kan också bidra till en särskilt minnesvärd tur. Kör på men ta det försiktigt och se till att ha en bra plan B ifall snön visar sig övermäktig, är mitt tips.
 
Jag vandrade Abisko-Nikkaluokta midsommarhelgen under den snörika sommaren 2015 och skrev ett blogginlägg om det, som kanske vara till nytta. Åtminstone på den sträckan är det inga vad, men det som kan vara farligt är när man går över snöbryggor, speciellt när man gör det ovetandes. Jag åkte vid ett tillfälle plötsligt genom snön ned i vatten, som tur var då i en liten bäck men jag fick mig en tankeställare. Att pulsa genom snö är så klart extra påfrestande, men det kan också bidra till en särskilt minnesvärd tur. Kör på men ta det försiktigt och se till att ha en bra plan B ifall snön visar sig övermäktig, är mitt tips.

Tack för det väldigt informativa blogginlägget! Jättebra med en massa bilder också. Ser ut att ha varit en fin tur ändå! :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.