Vandra i Sarek - var ska man starta, och vilka är era bästa tips?

Hoppas det är OK med en liten "trådkapning" här - eftersom den här är aktiv och har anknytning till min fråga: Jag planerar en fjälltur 1-2:a veckan i augusti och förutsatt att jag har lämpligt sällskap blir det Sarek. Då med siktet inställt på Sarektjåhkkås stortopp. Kanske finns likasinnade här? Kan antingen tänka mig en gemensam vandring eller att mötas upp för toppturen.

Jag är vandrare och inte klättrare, men har glaciärkunskap samt erfarenhet från flera av landets 2000-meterstoppar. Svara med personligt meddelande.

Vad är skillnad på att starta en tur, eller att utgå från en visst position?
Frågan var ju egentligen vart man utgår ifrån..
Oavsett tänker jag att, där jag korsar en gräns, där börjar min tur i resp. område.
Hur jag tar mig dit beror på vart jag utgår ifrån, och vad mina mål är.
Vad vill jag besöka, vad vill jag uppleva etc etc...
Sarek har så mycket av mångfald, där varje dal, varje topp har sitt unikum.

Oavsett vart jag utgår ifrån, har jag flera möjligheter att utforska det som "min" tur förhoppningsvis ger mig min bästa upplevelse.

Det Sarek har är helt unikt. Det är höga berg och djupa dalar. Bergen och topparna är i många fall höga och branta, och det kan vara en utmaning att gå upp på en del toppar. Sedan kan vädret vara förrädiskt, och jag har alltid mössa och vantar med mig, även på sommaren. Det är också en del av charmen, det oförutsägbara.

När man ska vandrar i Sarek behöver man känna till var broarna är, över de kraftigt strömmande vattendragen, och även hur man kan vandra om man vill/inte vill vada. Ibland är mindre vattendrag helt uttorkade och vad blir inga problem, men de vattendrag man behöver vada behöver man ta sig an på ett säkert sätt. Om man vandrar i Sarek ingår det att vada, eftersom det bara finns några få broar.

Det bästa med Sarek är alla möjligheter. Att kunna hantera karta och kompass, samt att kunna ta hand om sig själv (och andra) vid dåligt väder är grunden för att vara i Sarek enligt mig. Mobiltäckning ska man inte räkna med, och att inte se en annan person på flera dagar är någonting som jag uppskattar i alla fall.

Nedan en bild där jag tältade en natt, och man ser en del av det som många förknippar med Sarek. Kan någon gissa vad man ser?

IMG_1821.JPG

Det Sarek har är helt unikt. Det är höga berg och djupa dalar. Bergen och topparna är i många fall höga och branta, och det kan vara en utmaning att gå upp på en del toppar. Sedan kan vädret vara förrädiskt, och jag har alltid mössa och vantar med mig, även på sommaren. Det är också en del av charmen, det oförutsägbara.

När man ska vandrar i Sarek behöver man känna till var broarna är, över de kraftigt strömmande vattendragen, och även hur man kan vandra om man vill/inte vill vada. Ibland är mindre vattendrag helt uttorkade och vad blir inga problem, men de vattendrag man behöver vada behöver man ta sig an på ett säkert sätt. Om man vandrar i Sarek ingår det att vada, eftersom det bara finns några få broar.

Det bästa med Sarek är alla möjligheter. Att kunna hantera karta och kompass, samt att kunna ta hand om sig själv (och andra) vid dåligt väder är grunden för att vara i Sarek enligt mig. Mobiltäckning ska man inte räkna med, och att inte se en annan person på flera dagar är någonting som jag uppskattar i alla fall.

Nedan en bild där jag tältade en natt, och man ser en del av det som många förknippar med Sarek. Kan någon gissa vad man ser?

Visa bilaga 46713

Bilagor

• 2009-08-15 Sarek 2009, allt 445-1.jpg
    2009-08-15 Sarek 2009, allt 445-1.jpg
    3.2 MB · Visningar: 28
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
cybiont Vandra Sarek till Bodø Fjällvandring 3
moa_k40 Vandra Sarek utan stora vad? Fjällvandring 7
mahlberger Vandra i sarek fem dagar Fjällvandring 17
bensson När vandra i Sarek? Fjällvandring 13
nickeB Vandra i Sarek Fjällvandring 10
Jonas Y Vandra i Sarek Fjällvandring 21
ansc09 När vandra i Sarek? Fjällvandring 2
Ann-Cha När är det bäst att vandra i Sarek? Fjällvandring 9
nellyastrom Tips på berg/ leder på Lofoten? Fjällvandring 4
veni Vandra på Lofoten Fjällvandring 12
rumdiidumdii Vandra runt vålådalen så här års? Fjällvandring 3
Preskinn Erfarenheter av Haglöfs "Vandra" skalbyxor vs L.I.M. Critus ? Fjällvandring 14
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 86
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg