Vandra i Sarek - var ska man starta, och vilka är era bästa tips?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hoppas det är OK med en liten "trådkapning" här - eftersom den här är aktiv och har anknytning till min fråga: Jag planerar en fjälltur 1-2:a veckan i augusti och förutsatt att jag har lämpligt sällskap blir det Sarek. Då med siktet inställt på Sarektjåhkkås stortopp. Kanske finns likasinnade här? Kan antingen tänka mig en gemensam vandring eller att mötas upp för toppturen.

Jag är vandrare och inte klättrare, men har glaciärkunskap samt erfarenhet från flera av landets 2000-meterstoppar. Svara med personligt meddelande.

Vad är skillnad på att starta en tur, eller att utgå från en visst position?
Frågan var ju egentligen vart man utgår ifrån..
Oavsett tänker jag att, där jag korsar en gräns, där börjar min tur i resp. område.
Hur jag tar mig dit beror på vart jag utgår ifrån, och vad mina mål är.
Vad vill jag besöka, vad vill jag uppleva etc etc...
Sarek har så mycket av mångfald, där varje dal, varje topp har sitt unikum.

Oavsett vart jag utgår ifrån, har jag flera möjligheter att utforska det som "min" tur förhoppningsvis ger mig min bästa upplevelse.

Det Sarek har är helt unikt. Det är höga berg och djupa dalar. Bergen och topparna är i många fall höga och branta, och det kan vara en utmaning att gå upp på en del toppar. Sedan kan vädret vara förrädiskt, och jag har alltid mössa och vantar med mig, även på sommaren. Det är också en del av charmen, det oförutsägbara.

När man ska vandrar i Sarek behöver man känna till var broarna är, över de kraftigt strömmande vattendragen, och även hur man kan vandra om man vill/inte vill vada. Ibland är mindre vattendrag helt uttorkade och vad blir inga problem, men de vattendrag man behöver vada behöver man ta sig an på ett säkert sätt. Om man vandrar i Sarek ingår det att vada, eftersom det bara finns några få broar.

Det bästa med Sarek är alla möjligheter. Att kunna hantera karta och kompass, samt att kunna ta hand om sig själv (och andra) vid dåligt väder är grunden för att vara i Sarek enligt mig. Mobiltäckning ska man inte räkna med, och att inte se en annan person på flera dagar är någonting som jag uppskattar i alla fall.

Nedan en bild där jag tältade en natt, och man ser en del av det som många förknippar med Sarek. Kan någon gissa vad man ser?

IMG_1821.JPG

Det Sarek har är helt unikt. Det är höga berg och djupa dalar. Bergen och topparna är i många fall höga och branta, och det kan vara en utmaning att gå upp på en del toppar. Sedan kan vädret vara förrädiskt, och jag har alltid mössa och vantar med mig, även på sommaren. Det är också en del av charmen, det oförutsägbara.

När man ska vandrar i Sarek behöver man känna till var broarna är, över de kraftigt strömmande vattendragen, och även hur man kan vandra om man vill/inte vill vada. Ibland är mindre vattendrag helt uttorkade och vad blir inga problem, men de vattendrag man behöver vada behöver man ta sig an på ett säkert sätt. Om man vandrar i Sarek ingår det att vada, eftersom det bara finns några få broar.

Det bästa med Sarek är alla möjligheter. Att kunna hantera karta och kompass, samt att kunna ta hand om sig själv (och andra) vid dåligt väder är grunden för att vara i Sarek enligt mig. Mobiltäckning ska man inte räkna med, och att inte se en annan person på flera dagar är någonting som jag uppskattar i alla fall.

Nedan en bild där jag tältade en natt, och man ser en del av det som många förknippar med Sarek. Kan någon gissa vad man ser?

Visa bilaga 46713

Bilagor

• 2009-08-15 Sarek 2009, allt 445-1.jpg
    2009-08-15 Sarek 2009, allt 445-1.jpg
    3.2 MB · Visningar: 66

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips