Det Sarek har är helt unikt. Det är höga berg och djupa dalar. Bergen och topparna är i många fall höga och branta, och det kan vara en utmaning att gå upp på en del toppar. Sedan kan vädret vara förrädiskt, och jag har alltid mössa och vantar med mig, även på sommaren. Det är också en del av charmen, det oförutsägbara.
När man ska vandrar i Sarek behöver man känna till var broarna är, över de kraftigt strömmande vattendragen, och även hur man kan vandra om man vill/inte vill vada. Ibland är mindre vattendrag helt uttorkade och vad blir inga problem, men de vattendrag man behöver vada behöver man ta sig an på ett säkert sätt. Om man vandrar i Sarek ingår det att vada, eftersom det bara finns några få broar.
Det bästa med Sarek är alla möjligheter. Att kunna hantera karta och kompass, samt att kunna ta hand om sig själv (och andra) vid dåligt väder är grunden för att vara i Sarek enligt mig. Mobiltäckning ska man inte räkna med, och att inte se en annan person på flera dagar är någonting som jag uppskattar i alla fall.
Nedan en bild där jag tältade en natt, och man ser en del av det som många förknippar med Sarek. Kan någon gissa vad man ser?
Visa bilaga 46713