Vandra i Sarek - var ska man starta, och vilka är era bästa tips?

Om man vill lämna lite grejor någonstans och avsluta på ett bättre ställe så kan jag varmt rekommendera Årrenjarka mountain lodge. (Bussen från murjek stannar där). Går även att starta från den platsen om skall sova nån natt innan start med buss och helikopter från kvikkjokk ! Årrenjarka har egen dusch på rummet och även tv och ingen städning samt riktig resturang och butik med större utbud än stf kvikkjok !

Senast ändrad:
Om man vill lämna lite grejor någonstans och avsluta på ett bättre ställe så kan jag varmt rekommendera Årrenjarka mountain lodge. (Bussen från murjek stannar där). Går även att starta från den platsen om skall sova nån natt innan start med buss och helikopter från kvikkjokk ! STF Kvikkjokk är jvlgt stimmigt och har förbannat dålig service !
+1 på den rekommendationen, vi har gjort det i bil efter en heldags färd innan helikopter in till Staloluokta morgonen därpå. Vilket för övrigt är en riktigt trevlig startplats för vandringar, men jag har inte testat den vägen in i Sarek än. En tur förbi otillgänglighetspunkten och sedan in i Jiegnavagge eller övre Njoatsosvagge kanske?

Ute på udden vid treparksmötet finns det outstanding bra tältplatser med vatten från bägge jokkar... har stannat där många gånger ! :) man går bara ner från leden ut på udden så är det ganska folktomt högre upp mellan broarna är det ofta mycket folk , men som sagt 200 m ner ofta folktomt ! rek. ! :)

Jag har ofta genom åren gått Norrifrån (NV) mot Syd sydöst ... faktum är att mycket vatten rinner i den riktningen och många av våra fjälldalar har förståss den riktningen samt att fulvädren i norr ofta kommer med Nordvästvinden.. / Slutsatsen blir den att det går att följa vattnet i den riktning det rinner dvs. utför du går nerför som mest och har skitvädren i ryggen. :) kanske en tanke när man vandrar spec. Sarek !

Aktuellt

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn "Sarek: en biografi" av Claes Grundsten!

Författaren, fotografen och Utsidan-bloggaren Claes Grundsten har skrivit en bok om sin långa relation till Sarek. Här har du chansen att vinna den!

Starta din egen blogg på Utsidan!

Vill du nå ut med dina äventyr till över hundra tusen friluftsintresserade? Börja blogga på Utsidan! Här hittar du en guide över hur du kommer igång.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.