Tips på längre vandring i Sverige

Hej,

Frun tyckte att trots att jag är mellan jobb så var det ingen bra idé att lämna familjen i 60 dagar för att gå gröna bandet. fair enough.

Men det är helt görbart för mig att vara borta mer än en vecka, typ 10 dagar.

Skulle gärna gå i sarek men då jag kan göra detta under maj/juni är min erfarenhet att det kommer vara rätt mycket snö och vatten.

Tar gärna emot förslag, skog som fjäll, helst rätt isolerat även om det ej behöver vara "sarek", behöver ej vara sverige men inte för varmt och gärna att man kan ligga i tält och laga mat själv.

Tack på förhand!

Vasaloppsleden är nio mil och det tog mig 5 dagar, och då är resandet inräknat. Det finns stugor att bo i, och du får laga din egen mat.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Grövelsjön - Storlien t ex. Med tanke på att det nu är rätt lite snö. Fast sånt kan förstås ändra sig.

Thure

Grövelsjön - Storlien t ex. Med tanke på att det nu är rätt lite snö. Fast sånt kan förstås ändra sig.

Thure
Bra där, ja det är nog ett år då det kan funka att komma iväg i tid. Har bara skidat runt Grövelsjön men aldrig vandrat uppåt. Har du koll på ungefär hur långt / lång tid det tar?

Jag skulle lätt valt Jämtlandsfjällen. Det finns leder, om man tycker att det passar en, och så kan man gå obanat.
Lunndörrsfjällen är spännande och vackert, lättvandrat, och man kan lika gärna gå obanat som följa en led.
Bunnerfjällen är fint att uppleva.

Jag har gått från Vålådalens fjällstation till Funäsdalen...obanat och på led. Om du vill ha inspiration kan du läsa den lilla berättelsen, finns på https://www.utsidan.se/trips/view.htm?ID=768

Lycka till.

tack för inspel. nästan helt obannat för mig, antingen vandrat norr el söder om Jämtland.

Bra där, ja det är nog ett år då det kan funka att komma iväg i tid. Har bara skidat runt Grövelsjön men aldrig vandrat uppåt. Har du koll på ungefär hur långt / lång tid det tar?
För mig så tog det fem dagar som stugtur mellan Grövelsjön och Storulvån på skidor. Antar att 10-14 dagar är rimligt till fots om man huvudsakligen bor i tält.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips