Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta

Hej tänker göra en fjällvandring från katterjåkk till Nikkaluokta någon gån i juli eller i början av agusti.
vill höra om någon ha gått den leden.
tack på förhand
 

avslutad210712

Gäst
Om du menar Katterjåkk-Unna Allakas-Alesjaure-Nikkaluokta så javisst många som gått den och många inlägg på utsidan så sök så skall du finna eller ställ lite frågor så får du alldeles säkert svar.

I slutet av Katterjaure där man går ovanför jåkken var det förut lite jobbigt/struligt att ta sig förbi men jag tror att man dragit om leden nu. Sist jag gick där så tog jag en egen väg för att slippa strulet.

Vadet strax före Stuor Kärpel kan ibland var lite struligt men jag tror att om man följer jåkken en bit upp mot Hoiganvaggi så är det lättare.

Vadet vid Valfojåkka brukar ställa till lite problem ibland men det finns massor av inlägg om en alternativ vadplats strax nedanför vindskyddet i Valfojåkka som jag tyckte var rätt lätt.

I övrigt kan jag inte påminna mig några direkta problem utan däremot en riktigt fin tur.
 
Om du menar Katterjåkk-Unna Allakas-Alesjaure-Nikkaluokta så javisst många som gått den och många inlägg på utsidan så sök så skall du finna eller ställ lite frågor så får du alldeles säkert svar.

I slutet av Katterjaure där man går ovanför jåkken var det förut lite jobbigt/struligt att ta sig förbi men jag tror att man dragit om leden nu. Sist jag gick där så tog jag en egen väg för att slippa strulet.

Vadet strax före Stuor Kärpel kan ibland var lite struligt men jag tror att om man följer jåkken en bit upp mot Hoiganvaggi så är det lättare.

Vadet vid Valfojåkka brukar ställa till lite problem ibland men det finns massor av inlägg om en alternativ vadplats strax nedanför vindskyddet i Valfojåkka som jag tyckte var rätt lätt.

I övrigt kan jag inte påminna mig några direkta problem utan däremot en riktigt fin tur.

det var den leden jag menade
 
Jag gick Katterjokk- -Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Nikkaluokta i början av augusti 2011.
Leden mellan Katterjokk - Unna Allakas är väldigt stenig och karg, men säregen och vacker.
Fin tältplats vid södra änden av Katterjaure. Den förut så omtalade besvärliga sträckan strax söder om Katterjaure är numera omdragen och vållar inte längre några problem. Vadet Hoiganjohka före Stuor Kärpel var just då helt problemfritt, bara att traska över. Bra tältplats vid södra änden av sjön 1016. Vadet mellan Valfosjöarna var vid tillfället relativt enkelt, vadade över med kängor och snörade regnbyxor, men förutsättningarna kan förstås ändras snabbt vid riklig nederbörd. Trevligt vindskydd vid Valfojåkka, men mycket besvärligt att hämta vatten i Jokken, lång och djup ravin ner till jokken. De övriga sträckorna jag vandrade är inte mycket att orda om. Mer frekventerade och bra leder med STF stugor.
 
Även jag har gått Katterjokk- -Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Nikkaluokta.
En mycket fin tur. Jag upplevde kontrasterna som väldigt spännande, Den steniga karga biten söder om Stuor-Kärpel till den nästa djungel liknade grönskan i Vistas-dalen. Glöm inte att göra avstickaren till Sjangelstugan och titta på gruvlämningarna. Förrutom de 2 redan nämda vaden som kan vara besvärliga är det inga större konstigheter.
Det kan vara värt att låna någon av Grundstens böcker och läsa om leden.
 
Alla svar har handlat om sträckningen Katterjåkk-Unna Allakas-Alesjaure-Nikkaluokta. Finns det någon fördel/nackdel med att börja i Katterjåkk eller Nikkaloukta?
 
Alla svar har handlat om sträckningen Katterjåkk-Unna Allakas-Alesjaure-Nikkaluokta. Finns det någon fördel/nackdel med att börja i Katterjåkk eller Nikkaloukta?
Fördelen att vandra norrifrån är att du är uppe på kalfjället direkt. OM det är blötväder eller myggigt bland björkarna i Vistas så fördrar jag att ha det på slutet och inte i början. Smaksak förstås.

HåkanF
 
När jag gick där för några år sedan mötte jag bara två personer mellan Katterjaurestugan och Alesjaure. Tror att det är en lite "glömd" led, men fantastisk vacker runt Stour kärpel.
Pär.
 
är de många som går denna led?
Från Katterjokk upp till Katterjaure är det många som gör dagsvandringar. Sedan tunnar det ut rejält. Just vid Valffo-vadet har jag stött på andra vandrare. Många brukar stanna till där för att fundera över bästa vadställe.
Jag har inte vandrat längre än fram till Sjangeligruvorna, sen har jag fortsatt norrut, men denna led är en av mina absoluta favoriter.

HåkanF
 
Inte jämför med många andra leder. Sträcka Katterjokk till Unna Allakas är ju mer än en dagsmarsch så det skrämmer bort stugvandrarna från just den delen (den vackraste i min mening).

Missa inte den gamla fördämningen i Katterjaure från tiden man byggde malmbanan. Inte heller Sjangeligruvorna nästan framme vid Unna Allakas.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
hellstrand Vibram FiveFingers någon som har vandrat i dessa??? Fjällvandring 15
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
Någon som har info om snöläget i fjällen Fjällvandring 22
davidwembrand Någon som har lust att följa med till Sylertraversen Fjällvandring 3
wallewallman Montans i aug-sep. någon som har lite info? Fjällvandring 1
pergit Har någon upplevt en tältnatt storm? Fjällvandring 7
pegu Är det någon som har ett bra förslag. Fjällvandring 3
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
HellenS Någon som gått nya Lapplandsleden? Fjällvandring 9
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Cuba Cola Någon som använder UL säckar som packpåse? Fjällvandring 5
JTTTOTW Någon i Kvickjokk som säljer Myggmedel? Fjällvandring 2
Lasse Åbom Någon på LMV behagar skämta? Fjällvandring 13
These Boots... Katterjåkk - Alesjaure i år. Någon som gått? Fjällvandring 25
pandaexplorer Vandringtips för någon med höjdskräck (Geiranger, Romsdal, SunnmorsAlpane) Fjällvandring 0
matjord Någon att vandra med Fjällvandring 4
Stallo Någon som är sugen på Kaskastjåkka Fjällvandring 0
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
afonga Tips på fjordvandring i Norge, någon? Fjällvandring 3
Isgren Kebnekaise på fre 28/7 någon som kör mot nikkaluokta Fjällvandring 3
Morgan Någon som känner igen sig? Fjällvandring 4
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
markusbacka Någon som gått abisko-nikkaluokta nyligen? Fjällvandring 5
TruckerLeffe någon som vill vandra med mig v30? Fjällvandring 1
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
Chilkoot Någon här som vandrat mellan Ritsem och Katterjåkk? Fjällvandring 15
majkiiz Kebnekaise, någon? Fjällvandring 0
ellie82 Någon som vandrat i Jotunheimen slutet av juni? Fjällvandring 5
Tant gron Känner någon till True North tält? Fjällvandring 3
CFGustavsson Kungsleden i Augusti, någon? Fjällvandring 9
Taliaferro Någon som vandrat på Senja eller i Lyngsalpene? Fjällvandring 13
CafT Glada amatörer vill ut, hjälp någon? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...