Var har ni kameran när ni vandrar?

Hej alla!
Kanske felplacerad tråd (borde vara i foto?), men jag undrar var Ni har kameran när ryggsäcken är på plats och lunken mot dagsmålet är igång?

Jag har en systemkamera med ett "superzoomobjektiv" som tillsammans väger 1,3 kg. På fotoutflykter sitter den i en hake på vänstra axelbandet till fotoryggan. Där sitter den ganska bra för min del.

Hur det passar fjällryggan återstår att se. Dessutom kan det vara lite knepigt att ha den vattensäkrad där. Ev. kan man ha en tät fotoväska i midjebältet i stället.

Hur går funderingarna för Er därute?

Sannorlikt många individuella lösningar. Själv har jag haft kameran på bröstet med en vaxduksbit som regnskydd över. Remkrok i ramen avlastar halsen. Macroutrustningen brukar få åka i ryggsäcken. YMMV

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej alla!
Kanske felplacerad tråd (borde vara i foto?), men jag undrar var Ni har kameran när ryggsäcken är på plats och lunken mot dagsmålet är igång?

Jag har en systemkamera med ett "superzoomobjektiv" som tillsammans väger 1,3 kg. På fotoutflykter sitter den i en hake på vänstra axelbandet till fotoryggan. Där sitter den ganska bra för min del.

Hur det passar fjällryggan återstår att se. Dessutom kan det vara lite knepigt att ha den vattensäkrad där. Ev. kan man ha en tät fotoväska i midjebältet i stället.

Hur går funderingarna för Er därute?

Jag har nästan alltid kameran i en liten väska, snett över bröstet, fram på magen. Det är en vanlig fotoväska, inte särskilt regntät så inne i väskan har jag kameran i en plastpåse (en femliters fryspåse). Jag har lärt mig att om kamera ligger nedpackad i ryggsäcken så tar jag nästan inga bilder och då kan jag i princip lika gärna lämna den hemma.
Inte alltid helt bekvämt, men kameran är alltid lättillgänglig och jag kan ta vyer utan att ta av ryggsäcken eller börja krångla med remmar och annat. På kameran brukar jag ha mitt normalzoom (17-50) och om jag har annan optik med så ligger den i ryggsäcken (vilket brukar leda till att jag sällan använder den...)

Brukar köra med en liten kameraväska, Lowepro Nova 160 AW (med axelremmen bortplockad), som rymmer systemkamera + 2 objektiv samt alla minneskort, batterier, etc, i topplocket på säcken. Topplocket på säcken går att ta av och använda som midjeväska.

Bältesväska eller jackfickor.

Möjligen är det här svaret mindre relevant eftersom det inte handlar om systemkameror, men:

Kamerorna (Ixus 80 + Kodak Playsport Zx3) samt en dubbeluppsättning reservbatterier, diverse SD-kort och ett litet stativ har jag alltid i en bältesväska.

På barmarksturer med tung packning ligger denna bältesväska i min nacke, dvs mellan nacken och ryggsäckens topplock. Remmen dinglar framför bröstet som en säkring för det osannolika fallet att väskan lämnar sin plats.
Denna positionering är för mig den allra bästa kompromissen, minst störande och ändå alltid till hands.

Annars bär jag bältesväskan i marschläge runt magen i korsryggen eller runt höften snett på baken.
I stora folkmängder eller vid konkret beredskapsbehov hänger väskan framför magen eller snett framför bröstet.

På vinterturer med pulka-dragharnesk fördelas kamerorna samt tillbehör på diverse rymliga fickor i min mkt rymliga vinterjacka.

Tätad kamera

För min egen del valde jag Pentaxkameror som är en av få systemkameror som är vattentätade. Jag har haft en Pentax-10D och har nu en K-5 och de har alltid fungerat. Skyddet för min del gäller minsann inte bara regn utan också den ånga som jag själv producerar speciellt om jag går tungt i varmt väder. Det är ju inte billigt precis att behöva byta ut en sensor som har kortslutits.
Objektiven har jag i en kameraväska (med inbyggt regnskydd som man kan veckla ut om det behövs) på ryggsäckens baksida så att det går snabbt och lätt att byta.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips