Var har ni kameran när ni vandrar?

Hej alla!
Kanske felplacerad tråd (borde vara i foto?), men jag undrar var Ni har kameran när ryggsäcken är på plats och lunken mot dagsmålet är igång?

Jag har en systemkamera med ett "superzoomobjektiv" som tillsammans väger 1,3 kg. På fotoutflykter sitter den i en hake på vänstra axelbandet till fotoryggan. Där sitter den ganska bra för min del.

Hur det passar fjällryggan återstår att se. Dessutom kan det vara lite knepigt att ha den vattensäkrad där. Ev. kan man ha en tät fotoväska i midjebältet i stället.

Hur går funderingarna för Er därute?
 
Sannorlikt många individuella lösningar. Själv har jag haft kameran på bröstet med en vaxduksbit som regnskydd över. Remkrok i ramen avlastar halsen. Macroutrustningen brukar få åka i ryggsäcken. YMMV
 
Hej alla!
Kanske felplacerad tråd (borde vara i foto?), men jag undrar var Ni har kameran när ryggsäcken är på plats och lunken mot dagsmålet är igång?

Jag har en systemkamera med ett "superzoomobjektiv" som tillsammans väger 1,3 kg. På fotoutflykter sitter den i en hake på vänstra axelbandet till fotoryggan. Där sitter den ganska bra för min del.

Hur det passar fjällryggan återstår att se. Dessutom kan det vara lite knepigt att ha den vattensäkrad där. Ev. kan man ha en tät fotoväska i midjebältet i stället.

Hur går funderingarna för Er därute?

Jag har nästan alltid kameran i en liten väska, snett över bröstet, fram på magen. Det är en vanlig fotoväska, inte särskilt regntät så inne i väskan har jag kameran i en plastpåse (en femliters fryspåse). Jag har lärt mig att om kamera ligger nedpackad i ryggsäcken så tar jag nästan inga bilder och då kan jag i princip lika gärna lämna den hemma.
Inte alltid helt bekvämt, men kameran är alltid lättillgänglig och jag kan ta vyer utan att ta av ryggsäcken eller börja krångla med remmar och annat. På kameran brukar jag ha mitt normalzoom (17-50) och om jag har annan optik med så ligger den i ryggsäcken (vilket brukar leda till att jag sällan använder den...)
 
Brukar köra med en liten kameraväska, Lowepro Nova 160 AW (med axelremmen bortplockad), som rymmer systemkamera + 2 objektiv samt alla minneskort, batterier, etc, i topplocket på säcken. Topplocket på säcken går att ta av och använda som midjeväska.
 
Bältesväska eller jackfickor.

Möjligen är det här svaret mindre relevant eftersom det inte handlar om systemkameror, men:

Kamerorna (Ixus 80 + Kodak Playsport Zx3) samt en dubbeluppsättning reservbatterier, diverse SD-kort och ett litet stativ har jag alltid i en bältesväska.

På barmarksturer med tung packning ligger denna bältesväska i min nacke, dvs mellan nacken och ryggsäckens topplock. Remmen dinglar framför bröstet som en säkring för det osannolika fallet att väskan lämnar sin plats.
Denna positionering är för mig den allra bästa kompromissen, minst störande och ändå alltid till hands.

Annars bär jag bältesväskan i marschläge runt magen i korsryggen eller runt höften snett på baken.
I stora folkmängder eller vid konkret beredskapsbehov hänger väskan framför magen eller snett framför bröstet.

På vinterturer med pulka-dragharnesk fördelas kamerorna samt tillbehör på diverse rymliga fickor i min mkt rymliga vinterjacka.
 
Tätad kamera

För min egen del valde jag Pentaxkameror som är en av få systemkameror som är vattentätade. Jag har haft en Pentax-10D och har nu en K-5 och de har alltid fungerat. Skyddet för min del gäller minsann inte bara regn utan också den ånga som jag själv producerar speciellt om jag går tungt i varmt väder. Det är ju inte billigt precis att behöva byta ut en sensor som har kortslutits.
Objektiven har jag i en kameraväska (med inbyggt regnskydd som man kan veckla ut om det behövs) på ryggsäckens baksida så att det går snabbt och lätt att byta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
eboklund "De trodde det var sommar" Fjällvandring 247
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
Nehrert Var ligger Niak? Fjällvandring 10
markusbacka Sarek, när, var, hur? Fjällvandring 12
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
Norris Var Stora sjöfallet Europas största? Fjällvandring 42
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
Kristina&Neo 16-25 åriga fjällvandrare - var finns dem? Fjällvandring 10
Christian1 Kungsleden 13-20:e Aug, då var det klart:-) Fjällvandring 24

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...