Om man inte har tält och sovsäckar med...

Jag har en urdum fråga, men, men... Vi skall gå på jämttriangeln och sova på fjällstation nu i sommar, men så kom jag på en sak: Jag har aldrig vandrat utan full utrustning förr. :? Så hur gör man nu om man råkar ut för snöstorm och tio meters sikt utan att ha tält och varma sovsäckar med sig? Följer man glatt kompassen till fjällstationen, eller bör man ha en vindsäck eller nåt med sig? Jag vill ju inte bära i onödan och sånt väder är ju trots allt rätt ovanligt, men har aldrig behövt tänka på det förr så jag vill ändå höra för säkerhets skull.

Lederna är ganska upptrampade, ser det svårt att inte kunna följa stigen och komma rätt även i dålig sikt.

Är det barn med kan det kanske vara ide att ha något skydd med sig vid fikapauserna. Att bara ta med ett yttertält kan kanske vara en idé.
Är det bara vuxna på turen och ni har ändamålsenliga kläder och utrustning i övrigt så anser jag att ni bör klara er med det.

God tur!
Lars Östlin

Jag skulle nog inte heller oroa mig så mycket men vilken gammal GPS som helst där man i förväg knappat in några strategiska waypoints kan nog vara användbar i såna fall. (Lite modernare än den jag provade för länge sedan som tappade kontakten när man gick under några fjällbjörkar... Men gamla finns nog inte kvar.)

Tack för hjälpen! Jag är väl inte mest orolig för att komma vilse utan för att råka ut för något oförutsett och inte kunna ta skydd. Med tanke på hur lederna ser ut på google earth ser det ju rätt lugnt ut. Vi är bara jag och min man, och jag vill inte skrämma iväg honom från fjällen för evigt nu när jag äntligen har lyckats få med honom genom att locka med god mat och sköna sängar. :) Då köper jag ingen ny vindsäck, men kan ju kolla om vårt gamla fossil från 80-talet ser ok ut, fast den kanske blåser sönder om vi skulle få användning för den.

Jag tycker du kan lämna vindsäcken hemma. Lederna på Jämtlandstriangeln är lätta att följa, även i dålig sikt. Dessutom finns det vindskydd (egentligen små stugor) ungefär halvvägs på alla sträckorna, så det är aldrig mer än några kilometer till skydd.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips