Varför klarar jag inte av att bära?

Hej! Förra sommaren skulle jag vandra med mina barn (då 4 och 5 år gamla). Meningen var att vi skulle vandra kortare sträckor och övernatta i tält. Jag var (och fortfarande är) inte erfaren men försökte ändå följa tips och råd från olika friluftssidor/forum. Valde lättare utrustning (men sovsäckar väger ändå runt 1 kg var). När det väl var dags att ge sig iväg upptäckte jag att... jag klarade inte av att lyfta upp ryggsäcken själv! Den vägde 30 kg... en 90 liters. Jag var tvungen att sätta mig ner, glida in i ryggsäcken och sen på något sätt ställa mig på alla fyra för att sedan ställa mig upp med hjälp av en vägg. Det slutade med att mitt ex (barnens pappa) körde oss runt och vi övernattade på ställen där man kunde ta sig med bil.

Så nu till mig fråga... jag vill gärna vandra (och gärna med barnen) men har inte körkort eller råd med hotell/vandrarhem nu. Vad finns det för alternativ? Undrar om det kanske skulle kunna vara möjligt att köpa en barnvagn och köra runt grejerna i den? Finns det i så fall någon passande led? Varför var det så hemskt tungt för mig när jag ändå valde lättare utrustning? Kanske är jag ovanligt svag? Hur klarar andra människor av att vandra med barn?
Jag antar att barnen bär någonting. Allt som de bär kommer att göra din ryggsäck lättare.
Ska man bära allt som behövs för tre personer, och ska tälta så blir det tungt.

Hur ser utgångsläget ut? Min erfarenhet av att vandra och bära är att man blir bra på det man tränar på. Om jag ska vandra, och ha med allt i ryggsäcken så vet jag att jag behöver träna för att orka vandra med ryggsäck. Jag bygger på vikten i ryggsäcken från ca 10 kg till som mest ca 23 kg, om jag vet att min ryggsäck på vandringen kommer att väga ca 20 kg på vandringen. Vattenfyllda PET-flaskor är bra att ha som vikt i ryggsäcken under träningsperioden. Då jag brukar träna en del har jag ganska lätt även starta den här träningen, och börjar med 10 km och ca 10 kg i ryggsäcken. Sedan ökar jag vikten under ca 1-2 månader, men inte distansen. När det väl är dags att vandra så vet jag att jag klarar 23 kg och 10 km utan att ens känna mig trött.
Jag vill poängtera att jag är van att träna och vandra, och ovan vikt och distans gäller för mig, men principen att träna för att orka vandra kan alla använda.

Vandringen ska vara en njutning, och bär man tungt är et jobbigt.

Barnvagn? Ja, om du går i parker...typ. Annars...njae, skulle inte rekommendera det. Det är ofta lite för stökig terräng på leder.

Bryt ned din utrustning i detaljer:
- Vad behöver jag ha med mig för tre personer?
- Vad är "bra att ha"?

Vad har du för prylar nu, och vad väger de?

//Thomas
 
Det ÄR svårt att få ner vikten när man vandrar med barn!

Allt är en balansgång mellan att våga välja bort alla "ifall XXXX skulle hända" prylar men ändå ha tillräckligt med sig för att kunna fixa ombyten när den ena ramlat ner i en bäck och den andra spillt grötskålen över alla kläder samtidigt som det är +4C och regn...
Min ryggsäck har allt för ofta hamnat på runt 30kg med 2-3 barn och en hund i sällskap.

Som många skriver så sikta på ett basläger för 1-2 nätter om ni vill tälta eller ta sikte på någon av de många stugor och vindskydd som finns där man kan övernatta gratis (eller nästan gratis).
 
Hej!

Jag har tre barn som nu är 7, 10 och 12 och jag har vandrat med dem under många år. Önskar jag kunde säga att de blir mer tåliga med åldern men är ärligt talat inte så säker på det... :)

1. Dagsturer
När de var mindre skippade jag flerdagarsturer, utan höll mig till att bo i stuga och göra dagsturer. Att bära för alla eventualiteter på fjället under en dag med tre barn var tungt nog. När vi är på hemmaplan så är det ut i närmsta naturreservat och sen hem på eftermiddagen. Vi tältar eller sover i vindskydd med barnen, men när de var mindre så ställde vi vanligtvis upp tältet i närheten av bilparkering/busshållplats och gjorde sen vandringar runt utan all packning. Kolla på din kommuns hemsida så kan du hitta vindskydd som ligger i närheten av en busshållplats.

2. Barn orkar bära lite grann
Dina barn skulle kunna bära en liten ryggsäck med en liten flaska vatten eller en termos med varm choklad. En påse "mutor" kan de också bära och kanske en tunn tröja/jacka De avlastar dig otroligt om de kan ta kanske 1-2kg var.

3. Paddla
Hyra kanot brukar inte vara jättedyrt och flytvästar ingår alltid. En favorit är att paddla till närmsta vindskydd, sova där och paddla hem. En kanot bär mkt vikt. Nackdelen är att det kanske är jobbigt att paddla själv (och kolla så du inte behöver göra några lyft längs vägen). Men ärligt talat, ofta finns vindskydd några 100 meter från där du hyr, så paddla runt lite längs med strandkanten och hoppa upp när det räcker. Det är ett superäventyr för en 4-5 åring och du behöver inte anstränga ihjäl dig.

4. Gör det lätt för dig själv
Känns som iaf jag har gått i fällan tusen gånger att sätta mina önskemål framför att vara realistiskt med vad barn pallar/har lust med. Att sova ute var otroligt spännande för dem, man behövde egentligen inte gå mer än 150 meter när de var riktigt små för att samtliga i familjen skulle vara nöjda. När de var mindre så åt vi ofta middag hemma och tog med en kvällsmacka, allt för att dra ner på vikten för mat. Finns det kanske en mormor/kompis eller liknande du kan synka med som kan komma med en termos med varm choklad och mackor tidigt på morgonen och möta er? Det hade ju vart mysigt på många sätt samt återigen, fått ner vikten.

Ungefär vart bor du, så kanske det finns medlemmar här som kan tipsa om små guldkorn i dina krokar som inte kräver bil, en hulkenkropp eller dylikt?

Lycka till!
 
Glöm fjällvandring några år tills ungarna kan bära mer och satsa på gå någon lokal led med vindskydd så kan du komma ned till ca 20kg + ungarna några kilo per styck tex liggunderlag och egna reservkläder.
 
Mitt knep för att minimera vikten är en mindre ryggsäck. Men då får man ju inte rum med allt?! Precis, och det är så man minskar vikten.
 
Jag tycker du ska sikta in dig på så simpla turer som möjligt.
Gärna i närområdet.

I många delar av landet finns vindskydd i anslutning till motionsspår och dylikt.

Så kanske barnvagnsiden inte är så dum ändå..
Gör research på internet och kanske ta en dagstur dit och kolla att det funkar innan.
Naturreservat har ju kontaktuppgifter om man vill fråga, annars vet nog folk här.

En annan lösning är att ta bussen med svintung packning, gömma hälften i skogsbrynet, ta dig till en fin plats (i närheten!) och sen gå tillbaka och hämta resten.

Eller så lockar du med en kompis så att ni kan hjälpas åt?

Kolla även kartan efter platser med så lite backar som möjligt.

Hur du än vill göra i framtiden föreslår jag att du fokuserar på att alls komma ut på övernattningar och struntar i att vandra tills du kommit fram till vilka 10kg du kan lämna hemma.

Kan gå snabbare om du listar allt du har med dig och helst även väger det.
Utsidan kan ge dig massa bra råd om du postar här.
Men att väga all din utrustning, inkl billiga bra-att-ha-saker är nog det effektivaste sättet att få ner vikten.
 
Friluftsfrämjandet har stugor här och var. Kostar väldigt lite att hyra. Inget rinnande vatten och ingen el men ofta kamin.
Sover gör man på trägolvet med medhavd madrass och sovsäck.
Blir campingkänsla och låter er alla öva på camping utan att ni behöver bära med tält.
Även om ni inte eldar på natten skyddar stugan så ni behöver lite mindre varma grejer.
Stugorna ligger ofta fint och vissa har inte ens grusväg ända fram utan ligger en bit in längst en stig.
 
"sommarpulka" är ingen dum ide. Inte ursvår att bygga själv och den avlastar definitivt rygg och axlar. Vi gjorde dock på ett annat sätt, vet inte om det är möjligt för dig. Vi "hyrde" mormor och morfar, satte dem i en fjällnära stuga och delade på barnen. Vuxen och äldsta barnet fick några dagar till fjälls, mellanpojken täljde och metade. Lilltjejen letade fjällväxter med morfar. När vi alla var i stugan blev det eldning och de små fick sova i tält. Kanot är också ett alternativ, men kräver lite teknik när man paddlar enssm med barn.
 
Alltså, måste nog förtydliga mig lite, fast det borde vara underförstått. Allt vikt-nörderi i mitt förra inlägg låter odrägligt hurtigt annars. Den självklara grundförutsättningen är ju att själva vandringen - eller kanske snarare "vandringen" - sker helt på ungarnas villkor. Barn är olika personligheter precis som vi, och delar sällan våra passioner. Det är inte heller säkert, att det vi inbillar oss är "barnvänligt" blir det mest uppskattade. En av mina döttrar blev alltid "jättetrött" efter några hundra meter på flacka stigar. Samma "trötta" dags eftermiddag var 600 höjdmeters scrambling i gott vuxentempo uppför ett bergspass i Höga Tatra inget problem för en sexåring :).

Det gäller att bejaka (och njuta av) att "vandringen" vissa dagar blir noll meter, för att det är roligare att plaska i en pöl. Vissa förordar stugvandring medan barnen är små, men jag tyckte tvärtom att det blev mer rofyllt med ett tält, så vi slapp ens tänka tanken på att behöva "komma fram" någonstans.

Men verkar ungarna inte särskilt roade, och du bara blir stressad och får slita tungt, så kan man ju vänta in dem några år och hitta på något annat under tiden. Vi hade en flerårig paus, när annat var uppenbart roligare och viktigare.
 
Buren vikt i förhållande till egen vikt, försök att ligga under 1/6. Börja träna gå med vikt i tid, 12 veckor före färden är i senaste laget. Ta bort allt bra att ha, allt som inte kan brukas till minst 2 saker. Lägg upp allt på golvet fotografera det, upprätta ett Excelark med allt på med verklig vikt på grammet. Låt barnen bära sina sittlappar, matgrejor, regnplagg och förstärkningsplagg minst. Fundera igen på vad som kan tas bort. Repetera sista meningen före denna!

go tur
 
Börja inte med långa vandringar, oavsett om det är med barn eller inte. Gör korta "turer", lägg på tid och aktivitet vartefter. Övernattning kan vara en egen aktivitet dvs närmaste gräsmatta eller skogsområde.
När utrustningen, maten och bärförmågan är övad och om intresse fortfarande finns så utöka.
För listor på vad som används och hur det funkar.
Det är betydligt mer lätthanterlig att upptäcka att något inte funkar om man är några kilometer från hemmet/bilen/busshållplatsen än om man är två dagsvandringar ute i fjällvärlden.
 
Det är många som pratar om 1/5 eller 1/6 av kroppsvikten. Jag gissar att ni som pratar om det inte väger 60 kg, för det lär inte vara lätt att komma ner under 10-12 kg packning, INKLUSIVE mat. Särskilt inte om man ska försöka använda utrustning man redan har.

Att låta ungarna bära lite ser jag dock som en självklarhet. De ska vara delaktiga i vandringen, bara det kan ta 2-3 kg var så gör ju det sitt för förälderns packning. Se bara till att vara stenhård med att de måste bära sin egen packning. Jag har vandrat med mina ungar (en i taget) när de var 6 år. Det är två år mellan dem så när de var 8 och 10 så bestämde vi oss att vandra samma etapp med hela familjen (så de kunde visa "mamma" var de vandrat). Redan andra dagen hade de övertalat sambon att bära även deras ryggor...

Sen, även om jag nu inte rekommenderar nån att bära 30 kg packning så är det inte extremt svårt att bära bara man får upp den på ryggen. Det finns olika teknik för att få upp en tung ryggsäck på ryggen, min favorit har alltid varit att "kasta den" (men det funkar nog bara med ram-ryggsäck, på den tiden jag hade tung packning hade jag alltid min Alaska).

Man ställer ryggsäcken framför sig, med bärsystem bortåt. Man greppar ramen med bägge händerna, med axelremmarna utanför. Sen tar man i och kastar ryggsäcken bak över ryggen. Axelremmarna glider då automatiskt över armarna. Om man lutar sig lite grann framåt så "lägger" man nästan ryggsäcken på ryggen.

Det är svårt att beskriva i text, kanske skulle göra en video:)

Det förutsätter ju dock att man orkar "kasta" ryggsäcken på det viset. Men jag tycker det är betydligt enklare att göra så än att försöka sätta på sig ryggan med en axelrem i taget.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.