Varför klarar jag inte av att bära?

... Det är många som pratar om 1/5 eller 1/6 av kroppsvikten.
Jag gissar att ni som pratar om det inte väger 60 kg, ...
Nej, det har vi nog inte vägt in på sedan högstadiet eller så... ;-)

... Det förutsätter ju dock att man orkar "kasta" ryggsäcken på det viset. Men jag tycker
det är betydligt enklare att göra så än att försöka sätta på sig ryggan med en axelrem i taget.
Och Peter, det förutsätter också att det inte sitter någon fullastad ramförlängare på Alaskan
- den tenderar att bli för lång och otymplig för "kast" då. imho... Och risken för ryggskador ökar
för den otränade / ovane.

Är man inte helt ensam så är det klart enklast att lyfta och hänga på varandra säcken...
Speciellt om / när den är åt det överdrivet tyngre hållet.
/Odd
 
Hallå där killar, runt 60 kg är normalvikt för ett stort antal svenska kvinnor :)
Jag väger själv precis det, och det är kanske därför jag landat i packvikten kring 10 kg för mina vandringar. Den känns helt OK som övre komfortgräns, men jag blir ändå glad när den minskar i takt med matförrådet.

Men visst har jag, av olika skäl (barn, klätterprylar...) behövt bära så mycket tyngre, att jag haft svårt att få på ryggsäcken på vanligt sätt. Då tyckte jag det bästa sättet var att ställa den lite upphöjt på någon sten e.d., sätta mig framför, trä in armarna i axelremmarna, och helst även (om man hittat en tillräckligt bekväm sittplats) knäppa höftbältet innan man reser sig. Är det svårt, får man ställa sig upp, luta sig framåt, "skaka upp" ryggsäcken uppåt ryggen så axelbanden inte är belastade, och knäppa höftbältet i det läget. Annars hamnar det gärna det för lågt ner och man bär med axelbanden, vilket är att undvika till varje pris :)
 
Och Peter, det förutsätter också att det inte sitter någon fullastad ramförlängare på Alaskan
- den tenderar att bli för lång och otymplig för "kast" då. imho... Och risken för ryggskador ökar
för den otränade / ovane.

Jag har haft ramförlängaren suttit på min Alaska länge, men jag får väl erkänna att det var så länge sen jag bar tung packning att jag är osäker på om jag klarat kast-tekniken med den på. Men jag tror det. Dock har den kanske inte varit "fullastad":)
 
Hallå där killar, runt 60 kg är normalvikt för ett stort antal svenska kvinnor :)

Ja, det finns gott om "taniga" män som hamnar där också. Jag låg under 65 fram tills jag var närmare 40. Men nu är det passerat :)

Jag har ju i många år varit scoutledare för scouter mellan 12 och 14, och där får de ju knappt med sig kök och sovsäck om de ska vara under 1/5 av vikten.
 
1. Skippa övernattning. Du slipper Tält o sovsäck. Packa en lätt ryggsäck med campingkök och en måltid. Gå ett par timmar i naturen. Laga maten. Ät. Gå hem.
Du hinner gå ca 4-8 kilometer på 2 timmar. Med barn. Beroende på ålder på barnen..
Lokalbuss eller cykel till utgångsplats för utflykten.
Det viktigaste är att barnen har roligt under utflykten. Så gör den inte för lång i början.

2. Tälta kan man göra utan att bära packning. Cykel eller lokalbuss till lämplig plats. Om lokalbuss, kan packningen åka shoppingkärra eller bagagekärra. Om cykel, kan packningen åka cykelkärra.

/John
 
Som så många skrivit tidigare 30 kg är MYCKET väldigt mycket till och med. Den teknik du beskriver för att ta på säcken har jag nog alltid använt, från 20 är till dagens 65+
Tror du kan spara mycket vikt genom att torka mat själv, vandra där du kan hitta rent vatten, kanske kan spara vikt genom att köra gaskök. Gastub med 100g (2 dygn) väger väl brutto 325g
Varför du vill ut på vandring nu när barnen är så små vet du bäst själv men ta det lugnt OM barnen gillar vandring så kommer dom att hänga med dig högt upp i åren, ni måste inte göra allt nu. Jag vandrade med "lillskiten" som nu är 35, fjällguide m.m. för något år sedan.
 
Varför du vill ut på vandring nu när barnen är så små vet du bäst själv men ta det lugnt OM barnen gillar vandring så kommer dom att hänga med dig högt upp i åren, ni måste inte göra allt nu. Jag vandrade med "lillskiten" som nu är 35, fjällguide m.m. för något år sedan.
OT: Jag hade som förälder principen att inte pracka på mina barn intressen eller aktiviteter. De fick själva be om att göra det ena eller andra. Numera är jag regelbundet ute på fisketur med mina vuxna söner.
 
Ställ ryggan med ryggsidan mot dig.
Sätt fram högerbenet lite snett framåt, och nig lite.
Ryck upp ryggan på låret med båda händerna.
Trä in höger arm genom axelremmen (t.v).
Snurra runt & sväng upp den på ryggen, lite framåtlutad.
Trassla in vänsterarmen.
Spänn midjebältet.
 
Då TS inte verkar särskilt aktiv, och vi inte vet TSs fysiska förutsättningar, kanske den diskussion kring hur mycket som kan och bör bäras borde föras i en tråd om bärvikt mer generellt.
Ändock: Jag har själv aldrig burit +25 kg några längre sträckor. Min minne säger mig att jag bar packning med startvikt på 23 kg vid ensamvandring med tält runt Jotunheimen. Jag var då "i min krafts dagar", vägandes 76 kg, och hade nyligen avslutat tävlingskarriären som orienteringslöpare.
Den vikten, 23 kg och 30% av kroppsvikten, skulle jag verkligen inte önska någon överskrida såvida personen inte har mycket träning och vana av att bära tungt.
Något off topic: hörde om en fjällvandrare som kämpat timmar för att komma ifatt en person fjället. Personen framför såg inte stor ut men bar på nåt som uppfattades otympligt. När personen slutligen var ifattvandrad visade det sig vara en "lappgubbe". Som svar på frågan om vad han bar på lämnades svaret "en järnspis".
 
Hej allihopa! Jag tappade bort mina inloggningsuppgifter och det är först idag som jag lyckades logga in. Ser att jag har fått en hel del svar! Ska läsa igenom allting nu. Tack!
 
Kan bara hålla med om det som så många har skrivit: Packa så lite som möjligt, låt barnen bär så mycket de klarar, och börja med mindre ambitiösa utflykter. Huvudsaken är att man kommer ut och har trevligt. Tillräckligt med mat och vatten, och tillräckligt med kläder, är det viktigaste. Hungrig, törstig och kall gör livet till en plåga. Sedan lär sig både du och ungarna med tiden. Uppgradera efter hand, både vad gäller utrustning och turernas ambition. Från vindskydd med korvgrillning till vindskydd med korvgrillning och övernattning till tält till torrfoder till ... ja, du fattar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.