Nybörjarfrågor om utrustning för enklare vandring/tälta

(...) Problemet som jag ser det är att utrustning lämplig för cyklande skiljer sig en del från utrustning lämplig för vandring. En del saker funkar till bägge, men inte allt.
Håller med dig, skulle just skriva att jag tar tillbaka vad jag sagt om regnkläder och påstår motsatsen :)
Jacka kanske funkar mer generellt, men dyra fina regnbyxor vill man ju inte slita upp baken/grenen på under idog vardagscykling. Själv löser jag detta mer en urbillig cykelcape och spar båda jacke och byxor till tältvandring etc, där jag verkligen inte har "råd" att bli blöt.
 
Har inte läst extremt noga men en kompass och ett vattenfilter?
Telefoner och GPS är bra men dessa kräver ström för att fungera. (Inte menat som sarkasm)
Säkerhet är A och O, man bör förstå att bara för att man är känd i ett område så kan det gå fort att börja virra bort sig. Skriver inte detta för att skrämmas. =D

Håller man sig till stigar så minskas ju risken att gå vilse exponentiellt så klart, "men jag skulle bara ut och titta efter lite svamp".
 
Har inte läst extremt noga men en kompass och ett vattenfilter?
Vattenfilter är verkligen en bra grej om man ska ut i södra Sverige.

Jag har alltid med mig en Scrubba mini som går att bära vatten i. Det går ju självklart att använda något annat men det går att få med sig 5 liter ungefär i den utan att den tar någon plats i ryggsäcken när jag inte använder den. Jag har verkligen haft nytta av den i södra Sverige där det kan vara långt mellan vattenhålen.

Men det viktigaste är ju att bara komma ut. Gå en kort bit, slå läger, sov och åk sedan hem, helt enkelt. Det är bättre att verkligen komma ut än att gå långt i början. Efter hand lär man känna sig själv och vad man trivs med och inte, och så småningom kan man lägga på en heldag att gå för att känna efter hur man trivs med det man bär med sig. Man kan hyra grejer som tält och ryggsäckar och så vilket kan vara värt att göra för att testa olika typer av grejer. När man gör korta vändor på helgen så duger ett par schyssta gympaskor. Hur du vill göra på sikt beror väl på hur du trivs med att gå, om du känner att du vill ha något rejälare på fötterna eller inte. Personligen använder jag trailskor, även i fjällen, men det passar inte alla. Jag är inte så gnällig när det kommer till regn, men vet man med sig att man har ett antal dagar framför sig ute, då är det gott med bra regnkläder, i synnerhet om det är svalt. Bra regnkläder har man alltid nytta av även när man inte är ute och vandrar.
 
Karta, kompass och visselpipa, billig pannlampa. Kartan viker du ner i en plastpåse så att där du avser gå syns helt.

Jobbarbyxsor i 50/50 kör jag med, sommarrean brukar ge 2p för 500:- Regnplagg skall du inte fuska med och skodon efter terräng och före, på stigar och vägar funkar lågskor väl men vid sidan om spåret kommer dagg, ris och kvistar att bli dina fiender, damasker är lösningen, inte GTXare utan enkla och lätta. Är det båa streck på kartan ihop med det gröna passar gummistövlar bäst och vill du gå utanför stigarna med din välfyllda ryggsäck kanske du vill ha låga kängor på föttna, bara du kan avgöra.
Bär du glasögon kan du behöva en sydväst till din regndress. Men loppisar, Erikshjälpen, Öppna hjärtat m fl brukar ha fynd av det mesta.

go tur
 
Senast ändrad:
Många skriver att just regnplagg är det du ska satsa på.
Sant är att bra regnplagg är väldigt skönt när det är långvarigt regn, men ärligt talat är det den punkt där jag har snålat längst.
Min filosofi har alltid varit att "är du ute i regn blir du blöt". Att bli blöt är inte farligt. Det som är farligt är att bli kall. Och kall blir du om du inte kan bli torr när du stannat.
Prioritera snabbtorkande kläder före regntäta.
Ha alltid ett torrt ombyte i vattentät påse.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.