Nybörjarfrågor om utrustning för enklare vandring/tälta

En liten protest här - det går alldeles utmärkt att göra väldigt mycket mer än värma vatten till frystorkat på en toppmonterad brännare + ett kokkärl. Då är det till fördel att brännaren är av den bredstrålande sorten (t ex just FMS-116 som Klauss länkar till), och kastrullen inte av titan (där maten lättare bränns vid) och inte av den smala höga sort som både välter lättare och är svårare att fördela/röra om maten i.
En vanlig enliters Trangiagryta har optimala mått för ändamålet, optimal vikt i relation till innehållen volym, och passar precis på FMS-116:s kastrullstöd.
Med just denna brännare och gryta, plus hemmatillfixat vindskydd och grytmysare, har jag lagat många sorters goda maträtter. Frystorkat (dyrt, ej vikteffektivt och smakar trist IMHO) kommer inte över min (tält)tröskel :)

Ett komplett Trangiakök är oöverträffat om man är flera, och fr a betryggande säkert om man har barn med sig, men jag skulle inte bära på den vikten ens om vi var två vuxna på turen.

Klart det går. Men det är kanske lite överkurs för någon som inte har minsta vana?
 
Klart det går. Men det är kanske lite överkurs för någon som inte har minsta vana?
Fast jag är ju ute efter att spara TS pengar :). I den kontexten tycker jag att ett helt Trangiakök är ännu mer överkurs, och en inte obetydlig investering jämfört med en brännare från Biltema. Det "avancerade" är väl i så fall de hemmafixade fiffigheterna, men man behöver ju inte dem på en nybörjartur i skogen.
 
Vad kul att du vill börja med friluftsliv. Du har ju redan fått tusen olika råd här, kan vara svårt att sålla ut.
Rent generellt brukar jag tipsa om butiken/webb Decathlon för ovana friluftspersoner, där finns kläder med inte super friluftsstuk utan kan användas till vardags men inte med haglöfs prislapp. Ett tips är väl att inte köpa de absolut billigaste grejerna de har. Men de har väldigt mycket matnyttigt i både kläder, ryggsäckar, liggunderlag, sovsäckar och
tält. Man behöver bara granska det lite och se vad som passar en själv.
Jag har köpt både byxor till mig själv, och barn som håller i flera år, samt vandringsryggsäckar.
Sen gillar jag personligen att köpa begagnat, men ibland är det svårt att hitta vid just rätt tillfälle. Deras linervantar i merinoull, och skalvantar är perfekta och används flitigt.
 
En liten protest här - det går alldeles utmärkt att göra väldigt mycket mer än värma vatten till frystorkat på en toppmonterad brännare + ett kokkärl. Då är det till fördel att brännaren är av den bredstrålande sorten (t ex just FMS-116 som Klauss länkar till), och kastrullen inte av titan (där maten lättare bränns vid) och inte av den smala höga sort som både välter lättare och är svårare att fördela/röra om maten i.
En vanlig enliters Trangiagryta har optimala mått för ändamålet, optimal vikt i relation till innehållen volym, och passar precis på FMS-116:s kastrullstöd.
Med just denna brännare och gryta, plus hemmatillfixat vindskydd och grytmysare, har jag lagat många sorters goda maträtter. Frystorkat (dyrt, ej vikteffektivt och smakar trist IMHO) kommer inte över min (tält)tröskel :)

Ett komplett Trangiakök är oöverträffat om man är flera, och fr a betryggande säkert om man har barn med sig, men jag skulle inte bära på den vikten ens om vi var två vuxna på turen.

Det är sant att man kan göra mycket mer än att värma vatten. Det var bara 2 olika exempel som hänvisade till hur man tänker angående sin mathållning. Personligen tycker jag att det finns en hel del goda frystorkade rätter och klarar mig bra med att värma vatten till dessa. Men om jag vill kunna steka något, typ bacon, skulle jag definitivt välja en bredare brännare och ett större kärl.
 
Senast ändrad:
Fast jag är ju ute efter att spara TS pengar :). I den kontexten tycker jag att ett helt Trangiakök är ännu mer överkurs, och en inte obetydlig investering jämfört med en brännare från Biltema. Det "avancerade" är väl i så fall de hemmafixade fiffigheterna, men man behöver ju inte dem på en nybörjartur i skogen.

Sant. Fast jag plockar upp en massa sånt på loppisar för struntsummor (till min hustrus ohöljda glädje naturligtvis).

Små non-stick-stekpannor (billiga från typ IKEA) brukar ofta finnas för en tia eller så. Skruvar man loss handtaget blir de utmärkta skogsstekpannor. Inte lika lätta som Trangias eller andra outdoorsmärken, men betydligt bättre att steka i. Och ska man bara vara ute någon natt eller några timmar brukar man ju ändå inte ha så mycket att släpa på.

Över huvud taget tycker jag man ska köpa så lite som möjligt i början. Bättre att reda ut behoven först.
 
I övrigt håller jag med flera skribenter om att du inte ska stirra dig blind på saker som heter något med "frilufts". Hur urban du än är, så äger du väl några lediga plagg som du inte är så rädd om - vad cyklar du i, t ex? Och du har väl någon varm, stickad tröja? Börja där och köp nytt först efter att du börjat ge dig ut lite. Då vet du genast bättre vad du trivs med eller ev. behöver ändra på/komplettera. Mina första bergsturer gjorde jag i jeans, tisha, ulltröja, päronrygga, plastfolieponcho och s.k. "tennisskor" av tyg :). Idag har jag några få dyra saker, där det handlar om huvudsakligen säkerhet (tält, regnställ etc), men min "friluftsgarderob" består av 90% loppisfynd (second hand-butiker har ofta inte kunskapen att prissätta kvalitetsplagg :cool:), M90 "värmetröja" från militärt överskott och tunna no name 3/4 cargobrallor från någon loppishög.
Och jag tycker fortfarande att farsans gamla supertunna - men tätvävda - polycottonskjorta är den bästa "vindjacka" jag haft - jag har dock sprättat bort 70-talskragen :).

Med det sagt finns det några generella tumregler du lika gärna kan ha i bakhuvudet, oavsett om du köper nytt, fyndar på loppis eller tar dig en djupare titt i din egen garderob. Flera tunna klädskikt blir flexiblare och lättare att temperaturanpassa än få tjocka. Tunna chinos, gärna i polyester/bomullsblandning, blir skönare, lättare och torkar snabbare än jeans. Ull närmast kroppen ger skönare mikroklimat, stinker inte och värmer även när den blir blöt. Bomull är skönt i värme men ofta inte så lyckat på längre turer - det blir tungt, svårtorkat och skavigt om man har otur.

Ska du ändå köpa regnställ, är det ju en annan sak, för det är verkligen en av få saker som är värda att investera i. Det är också en av de få saker som jag inte skulle våga köpa på loppis, eftersom man inte kan kolla om de fortfarande är regntäta.
I så fall kan du direkt spana efter lite dyrare kvaliteter och "vandringsadekvata detaljer":
- Välj bort s.k. tvålagers membrantyger, dvs de med ett löst nät- eller tygfoder. De är billigare, men tungaoch bulkiga att bära på.
- Välj i stället något i minst 2,5 lagers membran; trelagers blir dyrare och tyngre, men brukar hålla bättre och kan ha ett vidare användningsområde, t ex som skidjacka. Här kan man tänka olika beroende på plånbok, långsiktighet och behov att hålla ner packvikten.
- Fickplaceringen bör inte krocka med ryggsäckens höftbälte. Föga användbart och risk för skav.
- Alla blixtlås ska vara av den "vattentäta" sorten.
- Kapuschongen ska passa just din huvudform, ha regnskärm samt åtsnörning både längs framkanten och horisontellt runt skallen.
- Stängbara ärmslut och gärna hopdragbar nederkant.

Skor/kängor är trots allt högsta prioritet att lägga ner både omtanke, mycket provande och till slut kanske pengar på - om du nu inte redan har några gympa/löparskor du kan börja sommartesta med. Svårast att råda till också, alla fötter är olika. Ta hem på öppet köp och gå mycket runt i lägenheten, utgå från två lager strumpor (ett tunt och ett tjockt) och experimentera gärna med olika innersulor. Men det är alltid en riskinvestering, att de är "fel" visar sig oftast först efter ett bra tag. Satsa inte på något styvt och tungt första gången.
Du skriver att dina vinterkängor är sköna - är de också hyfsat vattenavvisande (eller går att vaxa/olja så de blir det), har en mönstrad sula med ok grepp och kan snöras så de inte glappar vid varje steg, så skulle inte jag bry mig om att de är fodrade. Jag brukar själv "fodra" mina kängor med 2-3 par tjocka ullstrumpor även på sommaren., det blir en bra fuktbuffert med behagligt fotklimat.
Är det riktigt varmt och torrt, så funkar ju också dina sneakers.

Bra ullstrumpor - både tunna liners och riktigt tjock ullfrotté - är mindre dramatiskt/riskfyllt att direktinvestera i, dem har du nytta av även till vardags. Själv gillar jag knähöga (behövs till mina 3/4-byxor + inget annat håller sig uppe på mina konstiga ben), men det är en smakfråga. Engelson och Urberg har (haft) tjocka jägarstrumpor, som inte är särskilt dyra och har hållit bra.

Sammanfattning: börja med korta provturer, i största möjliga mån med vad du redan äger, lär dig vad som (inte) funkar för just dig, så slipper du felinvesteringar.
 
Senast ändrad:
PS
Kan du välja, så välj ljusa byxor och andra ytterplagg - svart/mörkt är oskönt i solgasset, drar till sig mer flygfän, och man kan inte torka svett/snor med en svart skjort/tröjärm utan att det syns ;)
 
Senast ändrad:
Är man i Göteborgstrakten och vill spara lite pengar på outdoor kläder och skor, är Hede Outlet i Kungsbacka en bra adress. Går att hitta bra märkeskläder (Norröna, Häglöfs, Salomon,.........) till bra priser.
 
Gamla herrskjortor gillar jag! De kostar nästan ingenting på loppis, de är svala, skyddar mot solen och torkar snabbt. Kolla bara att det inte blir "korvigt" under ryggsäcken.
 
Ja när jag började titta på lättviktspackning så rotade jag igenom morsans och farsans garderober efter gamla kläder från (troligen) 70-talet. Snygga var de inte, men praktiska som "friluftskläder".

Som flera varit inne på är det produkternas egenskaper som är intressanta, inte vad de kallas eller var man hittar dem.

Visst, är det saker som man ändå behöver (du skriver regnställ för cyklande) så kanske det är ok att köpa nåt nytt. Problemet som jag ser det är att utrustning lämplig för cyklande skiljer sig en del från utrustning lämplig för vandring. En del saker funkar till bägge, men inte allt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...