Varför klarar jag inte av att bära?

Hej! Förra sommaren skulle jag vandra med mina barn (då 4 och 5 år gamla). Meningen var att vi skulle vandra kortare sträckor och övernatta i tält. Jag var (och fortfarande är) inte erfaren men försökte ändå följa tips och råd från olika friluftssidor/forum. Valde lättare utrustning (men sovsäckar väger ändå runt 1 kg var). När det väl var dags att ge sig iväg upptäckte jag att... jag klarade inte av att lyfta upp ryggsäcken själv! Den vägde 30 kg... en 90 liters. Jag var tvungen att sätta mig ner, glida in i ryggsäcken och sen på något sätt ställa mig på alla fyra för att sedan ställa mig upp med hjälp av en vägg. Det slutade med att mitt ex (barnens pappa) körde oss runt och vi övernattade på ställen där man kunde ta sig med bil.

Så nu till mig fråga... jag vill gärna vandra (och gärna med barnen) men har inte körkort eller råd med hotell/vandrarhem nu. Vad finns det för alternativ? Undrar om det kanske skulle kunna vara möjligt att köpa en barnvagn och köra runt grejerna i den? Finns det i så fall någon passande led? Varför var det så hemskt tungt för mig när jag ändå valde lättare utrustning? Kanske är jag ovanligt svag? Hur klarar andra människor av att vandra med barn?
 
Ca 15-20 kg max är lagom i en ryggsäck, lite beroende på hur van och stark man är. Så om ni inte får in allt ni behöver för 1-2 dar på den vikten så får ni väl vänta tills barnen kan hjälpa till.
En minivariant är kanske en promenad till ett vindskydd, sova & käka, sen tillbaka nästa dag. Kolla in vindskyddskartan.se, och ställen dit man kan ta sig med buss / tåg. Finns många låglandsleder att kolla in.
 
Hej, jag tror du kommer att få massor av bra svar från personer som har löst detta, vänta lite bara!
Men ett trick kan väl vara att göra barnen lite delaktiga i bärandet. Även om de är små och inte ska bära tungt på något vis, så kan det ta några kg från din last, och kanske blir de extra stolta och motiverade?
Sen är det väl ingen dålig start att ni till att börja med "bara" övernattade ute, och provade på lägerlivet!

Var beredd på att beskriva vad du packat som summerade upp till 30 kg, både mat/vatten/utrustning, så ska du säkert få tips som hjälper dig att minska lasten.
 
Vissa kan bära väldigt mycket, andra kan inte. Jag gjorde min första längre tältvandring (utan barn) förra året. Jag är stark och vältränad, dessutom tränade jag på att gå med ryggsäck i två månader före vandringen. Ryggsäcken med packning vägde 15 kilo, och jag ska säga att mer än så hade jag knappast orkat bära. Sen vet jag att vissa rätt otränade personer kan bära 30 kilo utan större problem. Jag kommer aldrig att bli en av dem.
Mitt råd är att tänka om. Du kan gå en kort bit, sätta upp ett basläger och sen göra dagsutflykter. Här och var finns gratis övernattningsstugor som du kan planera in i turen. Andra förslag är att cykla eller paddla kanot. Snart blir barnen större och kan bära lite själva.
 
30 kg är tungt! Du behöver inte känna dig svag. Jag själv som har relativt god fysik skulle aldrig tänka tanken att komma upp i 30 kg på vandring.

Att göra fler mindre utflykter istället för att göra färre längre utflykter är kanske det som funkar bäst för er. I mitt tycke är ett flertal mindre turer bättre än färre längre! Det är dem som sätter guldkanten på friluftslivet.
 
30 kg är tungt, och inget man bär med nöje.

Det är inte ovanligt att man som nybörjare plockar ihop de saker som man anser sig behöva, och så står man där med 20 kg packning, exklusive förbrukningsvaror.
Man har med sig onödiga saker, dubbletter, samt relativt tunga saker (vilket saker tenderar att vara om man tar det som man har liggandes hemma).

Det är svårt att veta vad man behöver när man börjar. Man känner osäkerhet och tar med extrasaker.
Tips från nätet är ofta bra, men en packning är ett system. Plockar man alla goda tips utan hänsyn till hur de fungerar och kompletterar varandra i systemet som helhet blir det snabbt tungt.
Lägg till packning för två barn samt förbrukningsvaror och så är man uppe i 30 kg.

Mycket av vikten är såklart kopplad till var man ska vandra (säsong, fjäll eller skog) samt hur länge.

Det behöver inte vara någon större konst för dig att komma ner i en utrustningsvikt på ryggen (ej förbrukningsvaror) på 8-10kg om ni ska vandra nedanför fjället som sommaren.
Barnens utrustning (sovsäck, regnkläder, förstärkningskläder och ombyte) kanske kan hamna på 3 kg per barn. Om de själva bär två av dessa kilon vardera så är du själv uppe i 10-12 kg.
Då finns utrymme för minst 8 kg mat, och du hamnar ändå på max 20 kg.

Det är såklart pengar som styr också.
Lätta tält och sovsäckar är dyra.
Andra lätta utrustningsdetaljer kan man faktiskt hitta väldigt billigt. Man kanske till och med redan har det hemma. Plastskålen som följer med i Findus soppor från frysdisken väger bråkdelen av matkåsor du hittar i friluftshörnan. En liten plastsked från barnens kökslåda fungerar lika bra i skogen som en metallsked. O.s.v.

Kläder och "bra att ha"-saker är ofta stora vikttjuvar.

Jag tror du kan minska vikten väldigt mycket utan att det inverkar negativt på er vandring.

Är matvikten ett problem kanske du kan ordna så att någon kör ut påfyllning åt er, så att ni slipper bära så mycket åt gången.
 
Kan bara hålla med och starkt rekommendera kanotäventyr. Vi har varit på 3 turer uppe i Rogen området på kanottur sen vi fick barn.

Och till skillnad mot andra tror jag du får svårt att minska vikten jättemycket. Jag har vandrat på längre turer i 30 år drygt och lagt en massa pengar på lätt utrustning genom åren. Men när jag gick på en 12-dagars tur med lillgrabben (4 år) i norra Padjelanta startade jag med en 44-45 kg. Det blir ju en hel del extra, både i vikt och volym när man ska bära för två (i mitt fall).

/ Stefan
 
Här är ett förslag för sommar nedan trädgränsen.

Berätta gärna vad du har för tält, ryggsäck, och så vidare, samt var, när och hur länge du skulle vilja vandra.

Förälder:
Ryggsäck 2,0 kg
Tält 3,5
Sovsäck 1,0
Liggunderlag 0,4
Kläder 2,0
Kök 0,5
Hygien 0,5
Övriga småpryttlar 0,5
Tot 10,4 kg.

Barn:
Ryggsäck 0,5
Sovsäck 0,8
Liggunderlag 0,2
Varm tröja och mössa 0,4
Extra tröja, underkläder och strumpor 0,3
Regnkläder 0,5
Tot 2,7

Total utrustning:
15,8 kg, varav barnen kan bära 4 kg utav dessa (?).
Förälder får då bära 11,8kg.

Sen ska det i mat och bränsle. Måste man bära på vatten blir kalkylen en annan.
 
Hej

30kg är tungt! Då får man kämpa...Jag har vandrat med barnen sedan de var små. När en fortfarande behövde bäras i bärstol fick det bli basläger ”vid vägs ände” och typ 300m längre in. När de sedan blev lite större fick de börja hjälpa till 😊 Det var inga större saker i början, mest motivationshöjare. Vattenflaska, vandringsgodis, gosedjur, varm gosig mössa räcker gott. Det är ju saker som ”bara tar plats” i min ryggsäck men är ”livsviktiga” för barnen. Jag tror det var det + extrastrumpor som dottern hade i ryggsäcken när vi tog oss upp på Getryggen när hon strax skulle fylla fyra. Med mina barn har det sedan fungerat bra att få ta ansvar för något, till exempel fikat eller lunchen. När de var i dina barns ålder gjorde vi fortfarande dagsutflykter från basläger. När de blivit äldre (typ 6 och 9) harvi gjort flerdagarsvandringar med tält. Då har den yngsta burit sovsäck, örngott, lägerskor (sandaler/gympaskor), gosedjur, vattenflaska, vandringsgodis och bröd. Den äldsta har burit både sin och min sovsäck, eftersom de är volymstora (dunsovsäckar) och det som den yngre haft. Plus spel, mellis (tydligen lättare att bära kakor än mat 😂) och lite annat. Men det handlar om att börja lite grann och öva på hemmaplan. Och att de får bära de roliga sakerna.
C5D22EB5-7422-4B83-B4A7-3F7630BCB022.jpeg
 
För att det ska kännas som en behaglig vandring så strävar jag att försöka hålla maxvikten under 1/5 av min kroppsvikt....gärna lättare.
 
I yngre år, långt innan jag kom upp i pensionsåldern alltså, var gränsen jag satte ~1/3 av naken kroppsvikt - och startvikter på runt 35+ kilo för längre turer var inte det minsta ovanliga. Med rätt (ram)ryggsäck (inklusive Mantorsele) var det genomförbart - men inte angenämt!* Numera drar jag start-maxgränsen vid 20kg dvs under en femtedel, buret med samma typ av (ram)ryggsäck! Och numera alltid med pensionärspinnar!!!

När du kan börja sprida ut åtminstone lite av lasten på ungarna, i enlighet med Karolinas förslag, så kommer allt att gå lättare (dubbeltydlighet avsedd). Låt tiden ha sin gång, kasta inte in handduken!

*Under de första 4-5 dagarnas knatande, dvs tills färskmat / middagsöl / kvällswhisky hade konsumerats och minskat vikten - dvs när det bara var tråkigt frystorkat och vatten som återstod.
Med åren spred en riktig glädje sig när kvällswhiskyn kunde börja medföras i platt petflaska istället för glasflaska! Likadant när det kom öl i aluminiumburk istället för stål/konservburk. Rigelloflaskan i papp och plast kom jag aldrig riktigt överens med...
/Odd
 
Jag har varit ute på olika sorters vandringar med små barn, men inte någon gång kommit upp i de viktklasser TS och undvall beskriver, utan betydligt närmare skogsbaronens storleksordningar. Och då var ändå friluftsutrustning generellt tyngre än idag. Det bästa vore om du lade ut din packlista, så man kunde ge dig mer konkreta tips. I brist på det gör jag en snabb och grov överslagsberäkning på var jag tror jag själv skulle hamna med dina utgångsvillkor. Kolla länkarna så får du se mina utgångpunkter vad gäller egen packlista och tillagda prylar.

- Mitt personliga grundkit (allt utom mat & bränsle) för en veckas fjällvandring pendlar kring 4 kg (packlistan i länken är visst lite gammal, men totalvikten stämmer bra).
- Mitt enmanstält är så pass rymligt att det använts av ett par förälskade ungdomar, men för att hysa två småbarn skulle jag nog ändå behöva ett lite större och bekvämare - så jag plussar på med 0,5 kg (skillnaden mellan det jag har och tvåmansversionen). Det är formellt ett tvåmanstält, men extra komfortabelt p g a de längsgående dubbla utgångarna/absiderna, och med helt OK sovmått för en vuxen + två små barn. En rimlig framtidsinvestering - vikten är OK även för ensamturer, och tältet kan "ärvas" av barnen för egna äventyr (ja, tiden går fort :) )
- För att bekvämt laga mat till tre - men framför allt av säkerhetsskäl - skulle jag lämna mitt toppmonterade minimalistkök hemma och damma av min gamla Trangia 27, men byta vanliga tamojen mot Minitrangias och ersätta ena grytan med en lätt plastmatskål (då har jag ät-kärl åt alla tre). Mellanskillnad ca 0,5 kg.
- Tillkommer barnens liggunderlag. Mina egna sov gott på vanliga skumplastunderlag, och fördelen är ju både priset, vikten, att man inte riskerar punka vid ovarsam behandling (tänk vilda lekar i tältet), och inte minst att man kan klippa till dem lite efter tältgolvets mått. Jag plussar på med 2 st sådana (kortversion av min egen), dvs 0,15 kg.
- Tillkommer barnens sovsäckar, och här kan det verkligen spreta - tyvärr rakt proportionellt till din plånboksstorlek. Dun är lätt men dyrt. Ungarna växer fort, så en billigare men måttanpassad syntetsäck är kanske lösningen. En lika varm, fullvuxen dunsovsäck kommer dock inte att väga mer, kunna "växa" med barnen och hålla betydligt längre än syntet. Nackdelen är att en liten kropp får svårare att värma den större luftvolymen, så man behöver snöra av fotänden medan barnen är små. Oavsett vad du väljer, så är det alltså rimligt att räkna med ca 2x0,75=1,5 kg för barnens sovsäckar.
- Tillkommer barnens sov- regn- förstärknings- och "katastrof"-kläder (typ: det var roligt med det där höftdjupa vattenhålet) - alltså allt som barnen normalt inte har på sig. Samt någon handduk, tvättlapp etc. För min egen del slutar allt detta på ca 800 g, men jag tar i här och lägger på 4,5 kg. Något av det kan ju ligga i en gemensam katastrofpott :).

Nu är jag alltså uppe i 7,15 kg; med lite extra hygien/sjukvårdsgrejer kanske 7,5 kg över mitt vanliga grundkit - dvs kring 11,5 kg. Det är fortfarande väldigt långt till 30 kg, och då har jag inte ens förutsatt att barnen bär på något minsta av det - bortsett från ev. kramdjur och leksaker som "måste" följa med :).

- Ovanpå det ska man ju bära på mat och bränsle. Jag landar själv på 4-500 g/dag för egen del, men då näringsoptimerar och torkar jag maten själv. Vad jag minns "drog" barnen ungefär lika mycket i den åldern - inte för att de åt lika mycket, utan för att jag varken ville eller kunde effektivisera deras matsedel lika hårt - bl a behövde de en högre andel kolhydrater, egna favoriter och lite "spännande" saker att laga på stormköket.
Ville jag vandra i fem dagar utan att proviantera på vägen, så fick jag alltså bära på 6-7 kg mat.

- Det gick också åt mer gas/person än när jag vandrar ensam - barn kan behöva något varmt oftare än vuxna. Till mig själv lagar jag middag på ca 7-8 g gas/måltid. Men nu räknar jag med 10 g/person & portion, bortser från att det går åt mindre/person om man lagar mat för tre samtidigt för att få utrymme med lite "roligheter", och räknar med tre varma mål/dag. Det blir 3x3x5x10=450 g gas för en femdagarstur. En sådan gasbehållare väger brutto 0,66 kg.

Nu är jag uppe i uthärdliga 18-19 kg för en fem dagars tälttur med två barn och full proviant. Under turen sjunker vikten allteftersom vi äter upp maten, till helt behagliga 11,5 kg.

Med allt detta sagt: jag är medveten om att miin underdecenier hopskapade utrustning hör till de lättare (om än inte de allra lättaste). Vill du verkligen få hjälp, så behöver du lägga upp din egen packlista.

PS: Titta särskilt noga på inställningarna på din ryggsäck, och hur bärsystemet för över lasten till höftbältet. Ska man bära tungt (vilket jag tycker att även 18-19 kg kan räknas som), så gäller det att bära med höfterna - inte axlarna - om det ska vara uthärdligt. Gamla sortens ramryggor är faktiskt oftast bättre på detta. Skulle jag själv återigen behöva bära lika tungt som när mina barn var små, så skulle jag genast damma av mi gamla Haglöfs Alaska - med den kunde jag bära 25 kg utan att det kändes.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.