någon som har bestigit Måskásjgájsse?

Jag sitter och planerar nästa års fjälltur och på vägen förbi Måskásjgájsse och vidare in i Padjelanta hade jag en fundering att ta och gå upp för denna topp.

Är det någon som har gjort det och kan tipsa om en bra rutt uppför?

MVH Patrik

Jag har gått upp till sadelpunkten 1452 mellan Såmmártjåhkkå och Måskásjgájsse från Såmmarlappa, vilket är fullt görligt och bjuder på slående vyer. Återstoden av vägen upp till Måskásjgájsse därifrån såg ut att vara av typen "rättfram blockterräng med överkomlig lutning".

Tar man den vägen, som förmodligen är den enklaste, är det den första biten upp i/förbi Såmmárgårsså som är den lurigaste, där det finns ett par branta partier som kräver viss försiktighet. Jag har gått på bägge sidor och upplevde den södra som enklare, då den norra har mer av snårskog och halt gräs. Tricket är, om jag inte missminner mig, att inte försöka gå för nära jokken, utan hålla sig längre upp på/mot ravinkanten, även om det innebär blockpartier.

Turbeskrivning

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Du menar Måskásjnjunnje? Den kammen är både rejält brant och riktigt smal/vass, så det lär vara flera snäpp svårare. Kommer du söderifrån ser du ju hur det ser ut när du närmar dig Bádurgårsså och kan välja då, men av dessa två vägar skulle jag rekommendera den nordvästliga.

Här är några bilder som visar kammen:

Från söder

Från väster

Ja nu vid närmare titt så verkar den lite väl smal och brant.
Det blir nog att vi tar vägen som du tipsar om, blir superbra!

Tack för alla bilder och hjälpen :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips