Ni som har vandrat trepassleden...

...vilka kvalifikationer behövs?

Mina undringar är i huvudsak följande:
Måste man vandra på glaciär? Min förhoppning är att göra en ensamvandring som inkluderar nämnda led. Studerar jag kartan så ser det nordligaste passet besvärligast ut. Som någon skribent här på Utsidan nämnt, så finns den inte markerad på BD 6:an som lämplig färdväg längre. Det ger kanske någon anledning till oro... Även nedstigningen mot Tarfala ser ut att gå "farligt" nära glaciär. Hur ser det ut "i verkligheten"? Visst har jag läst Grundstens beskrivning, men sedan jag följt hans anvisningar för nedstigning i Kärkevagge så är jag övertygad om att en hel del av hans text är hörsägen. Jag skulle vilja få tag på någon/några som själva vandrat denna led sommartid och som har lust att dela med sig av sina erfarenheter, gärna interfolierta med en del bilder. Kanske finns det någon lämplig hemsida...?

Även om ni enbart vandrat delar av denna led är jag tacksam för tips.

Håkan F med planeringsfrossa.
[Ändrat av MAJJEN 2007-05-01 kl 14:23]
 
MAJJEN; sa:
Visst har jag läst Grundstens beskrivning, men sedan jag följt hans anvisningar för nedstigning i Kärkevagge så är jag övertygad om att en hel del av hans text är hörsägen.

Ursäkta OT, men var leden svårare eller lättare än vad Grundsten beskrev den?
 
Första gången (1967) jag gick upp över den glaciären var den helt barsmält och vi hade inga stegjärn. Men ytan var skålad och i skålarna fanns ofta lite grus så det gick att få tillräckligt fäste. Längst upp vid passet fanns en drygt två meter hög men mycket brant snödriva. Tack vare att min fru hade med en kniv kunde vi skära ut steg i den hårda snön och ta oss upp. Annars hade det blivit att gå tillbaka och ta en annan dalgång.
 
Hej!

Gick trepassleden 2005 i augusti i ganska dåligt väder (hyfsat tjock dimma, lätt duggregn) och kommer ihåg den som ungefär så som den är beskriven i Grundstens bok. Tror att vi hade upplevt den som lättare om vädret hade varit bättre. Vägen vi tog upp över det första passet (mellan Pyramiden och Knivkammen) gick (som jag kommer ihåg det) ungefär mellan den röda och den blå linjen på Eriks bild ovan. Helt klart var det nödvändigt med stegjärn just där och då, för det var blankis nästan hela vägen upp till passet. Hur det hade varit att följa den blå linjen över stenarna kan jag inte uttala mig om. Nedstigningen till dalen var inte tekniskt svår utan bara lite dryg. De andra passen (framförallt nummer två) är inte alls lika dramatiska!

Mvh
/Per
 
Eftersom erfarenhet av färdväg är en färskvara bidrar jag med min!

Min erfarenhet från 3-passleden är att jag gick hela 2005.
2006 gjorde jag en variant av den och gick inte passet vid Pyramiden, gick Kaskasavagge öster ut och gick östra Unnar Räitavagge till Unna Räitsstugan istället.
I början och mitten av 1980 gjorde jag 3-4 vinterturer med enbart skidor och hund+pulka samt 2 sommarturer.
Eftersom fjällvärden inte är statisk utan förändras genom åren framförallt glaciärernas avsmältning begränsar jag mig till mina erfarenheter 2005-2006.
Jag valde färdvägen från söder till norr 2005 och 2006. Jag kan även nämna att jag var på långvandringar ca 35 dagar utan proviantering och uppskattat ryggsäckens vikt till ca 30kg. Jag hade också en teleskopstav som jag använde flitigt i 3-passleden.
Jag är vältränad, har sprungit fjällmaraton i Björkliden de senaste 12 åren, och har en gedigen erfarenhet av fjällvandring i Padjelanta/Sarek/Kebne.

Från Tarfalastugan går man Öster om Tarfalajaure och börjar uppstigningen på den markerade moränryggen öster om Kebnepakteglaciären. Vägen är bra markerad med stenrösen. Vid moränryggens slut fortsätter vägen vid ett snöfält till öster om Kebnepakteglaciären på snöfältets högar sida finns en rasbrant/bergvägg.
Snöfältet är sluttande uppför. 2005 upplevde jag en viss osäkerhet här, snön var ganska hård och jag fick sparka in steg i snön. Hade jag haft stegjärn i packningen hade jag använt dom där. 2006 var det löst och tydliga spår i snön, då kändes det tryggt att gå där.
På bergväggen finns en minnesplakett över Jacob Pysch som omkom i området sept. 2001.
Man fortsätter på rösad stig söder om Svarta sjön och kommer till passhöjden (1460 GPS), via ett snöfält som sluttar ner i Svarta sjön. Vid passhöjden finn ännu en minnsplakett över hkp-olyckan här 2003?.
Nerstigningen till Koupervagge är odramatisk på väl markerad stig i småblockig terräng som bitvis är ganska lös. Uppstigningen till passhöjden mot Kaskasavagge känns lång i storblockig terräng där det bitvis är brant och stora block att hitta väg igenom. Nerfarten till Kaskasavagge är enkel där det också finns snöfält som underlättar nedstigningen.
Uppstigningen till sista passet mellan Vaktposten och Pyramiden är enkelt men kanske tröttheten har satt sina spår och balans och ork inte är på topp så det känns ansträngande. Vid passet ser man Unna Räitastugan. Här ska man välja väg. Väster ut finns branta stenhällar med begränsat fäste. Öster därom glaciären som delvis är barsmält och sluttar brant ner. Jag valde 2005 att prova vägen över glaciären och snöfältet.
Funkade bra då, men detta är nog den mest vanskliga delen av 3-passleden. Med stegjärn hade det känts tryggare. När branten är passerad går rösningen på kanten till stupet ned mot sjön på avsatsen nedanför Unna Räitastugan.

Kartans beskrivning av 'lämplig färdväg':
De kartor som tryckes under 1980 var passet mellan Vaktposten och Pyramiden markerad som lämplig färdväg. Det fanns även en markering över Rabots glaciär och Firnpasset till Svarta sjön. Idag finns inte dessa markeringar, en omvärdering har då skett om dessa färdvägar inte är lämpliga.

Tältplatser: Det är högfjällsterräng med begränsade möjligheter till tältning. Sträckan är inte lång men krävande upp/ner. Det går att avverka den på en dag utan alltför högt tempo. Det saknas dock inte tältplatser i området.
Öster om Tarfalajaure finns säkert ett tiotal tältplatser markerade med stenmurar för skydd mot de kraftiga fallvindar som kan förekomma vid Tarfala. Naturligtvis kan man även övernatta i STF-stugan.
Vid Svarta sjön, södra stranden finns några plaser som är utmärkta med stenar.
Vid Kuopervagge öster sjö 1193 finns minst två tältplatser på mossigt fuktigt underlag. I Kaskasavagge finns många tältplatser för den inte allför kräsna tältaren.

/Janne
 
MAJJEN; sa:
Min förhoppning är att göra en ensamvandring som inkluderar nämnda led.

Jag gick den ensam. Kom längs Kungsleden från Stora Sjöfallet, och tyckte jag bara mötte trista typer som endast talade om hur många kilo de bar på, så jag sökte ut trepassleden på kartan och gick den från Tarfala tll Vistas via Unnna Räitavagge.

En sak som slog mig var att det är en ovanligt dum led att gå ensam, eftersom det är massvis av skravel och blockterräng, och det är lätt hänt att man vrickar sig, i vilket fall hjälp är avlägsen.

Leden är hög och vacker, går nära vattendelaren, och glaciären under Pyramiden är såvitt jag vet sprickfri. Dessutom går det att runda stora delar av den. Jag gick i joggingdojor i juli och det fungerade alldeles utmärkt.

Per
 
janstj; sa:

Instämmer i allt, riktigt bra sammanfattat. Ett par enkla tillägg.

I Koupervagge tältade jag precis där man kommit ner ifrån Tarfalapasset. En liten jokk rinner ut där och det var lågvatten så det var antagligen "jokkbädden" vid högvatten. När jag rundade sjön passerade jag 1-2 iordninggjorda tältplatser. Vid uppstigningen mot nästa pass mot Kaskasavagge kunde jag se ytterliggare ett 2-3 stenmurar som jag tror var gamla tältplatser, dessa låg mer väster om sjön.

I Kaskasavagge står ett lite röse precix nedanför uppstigningen till sista passet där människor brukar tälta, det kallas visst för Kaskasavagge International av någon anledning.

Vid Unna Räita stugan finns det sisådär 3 tältplatser. Om det skulle vara "fullt" (jodå, har hänt!) så tror jag det bästa är att dra sig vidare västerut.

Lycka Till
Peter P.
 
Hej! Jag gick leden i början av augusti 2006 och instämmer helt med bilden i länken. Jag passerade glaciären längs den blå linjen, ovan, helt utanför glaciären. Den var helt isig och hadedefinitivt krävt stegjärn. Gick utan problem och var i mitt tycke inte särskilt svår. Stor försiktighet måste dock tas mot en hel del lösa stenar. Retsen av leden till Tarfala är ganska mycket rakt på sak. Risken för skador och utsattheten är självklart större än på tex kungsleden men den kalkylerade risken är helt klart värd att ta. Lycka till!
 
När det gäller glaciärpassagerna, kan man kallt räkna med att de är sprickfria så att man som glaciäramatör vågar ge sig på dem med stegjärn?

Tarfalapasset upp mot Svarts sjön känns ju t ex tryggt i det avseendet, man kan ju gå precis i snöfältets kant.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hellstrand Vibram FiveFingers någon som har vandrat i dessa??? Fjällvandring 15
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
pocahontas73 Sovsäck & tält vad har ni? Fjällvandring 44
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Picea Ni som har varit på "baksidan" av Norra Sytertoppen Fjällvandring 15
MarkusN Vad har ni i klädpåsen? Fjällvandring 18
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
carro74 Nöden har ingen lag?! Fjällvandring 57
tagge Norska siten etojm.com har gått i graven Fjällvandring 0
Kalleryd Ni som har koll Fjällvandring 6
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
never Har Fjällkartan BD 2 försvunnit? Fjällvandring 1
hvk Kieronstugan har brunnit Fjällvandring 16
Kristina&Neo Syberia Q - har du testat denna haglöfs tröja? Fjällvandring 0
Någon som har info om snöläget i fjällen Fjällvandring 22
avslutat medlemskap1105 Har SJ lagt av helt med sittplatser på nattåg? Fjällvandring 5
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
thomast2 Har vi köpt rätt vandringskängor? Fjällvandring 10
småen Hvor har det tagi vägen av den lungna kebne Fjällvandring 61
matala-0 Har du erfarenheter av följande sträcka? Fjällvandring 2
avslutat medlemskap1105 Hur har det varit med mygg i år? Fjällvandring 13
majjen Vad har jag sett från helikoptern? Fjällvandring 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.