Hvor har det tagi vägen av den lungna kebne

Hei på dere alle vandrare
Jo nå er det så her att jeg har fundrar ang det her med attytyden oppe i KEBNEKAJSE
visst har det blitt den heftiga verden i fjellen
hum er det så ja visst er det jo der oppe kan man
Gå rundt med byxan nede på röva og se tuff ut
men er ikke det en verden som enn skal komme bort i fra all stress og mass og bare hvere seg selv eller
har det blitt den nye mode verden ???????????????
jeg syns att det var jobbigt att komme ditt etter x anntal dagers vandring i fjellet
dessvere så mått jeg gå via kebne for att få dusjat ok vaske meg Fy fan sier jeg hvordan det så ut der
da det hvar bare att vaske seg og fortsette
for det gikk knappt att komme fram der
jeg skulle ville ha litte svar så att jeg kan få igang enn disskusjon om det her
takk på for hand
 
Jag har inte varit vid Kebnekaise på mycket länge. Fast jag håller ju med dig om att man inte åker till fjälls för att jämföra skaljackor med varandra. I någon mån kan man väl därför vara missnöjd om man upplever att stilen är annorlunda nu. Samtidigt är det väl så att det var en annan stil förr, som då var tidsenligt för den tiden.

Just det kan man ju inte göra nåt åt - tiden går.

Men fjällen består.

Och det är väl fjällens tidlöshet som ger känslan av lugn, avkoppling, oberoende, naturens makt eller vad du nu åker till fjälls för att uppleva.

Om du däremot åkt dit för att träffa personer som på ett särskilt sätt motsvarar dina förväntningar är det förgängliga värden du söker...
 
Kebnekaise fjällstation har avsiktligt profilerat sig mot en bredare skara på senaste år ("Bara fyra timmar från Stockholm"), efter att ha gått knaggligt under lång tid (åtminstone har jag fått det förklarat så).

Fler människor, färre profiler.

/P
 
småen; sa:
dessvere så mått jeg gå via kebne for att få dusjat ok vaske meg
Har varit i Kebnekaise dom två senaste åren men inte tidigare så jag har inget att jämföra med. Men nu skall ju ALLA till Keb, inte bara eliten.
Gillar du inte klientelet på fjällstationen så kan du gå vidare - eller varför inte ta båten - och stanna till hos Sarris i Láddjujávrri. (Ladtjojaure Båttrafik HB) Det finns en sjönära bastu och du kan hyra in dig i stuga eller lavvu om de har plats. Annars kan du bo i eget tält. Mat kan du ockås köpa. Sedan har du bara 27 min till Nikkaluokta.
Ett annat alternativ är att gå ända till Nikkaluokta och stanna till hos en annan Sarri. (Nikkaluokta Sarri AB) men där brukar det vara rätt så mycket byxor hängande på röva men då har du bara några minuter till bussen. Ha en god tur :)
 
Tack for svaren

Hei på dig
jo det var så her att jeg hade varit ute å gått i ca 7 dager då jag kom till kebne
jag var trött och slut och jag blev veldig forvånad över hur det var på kebne,
jag hade gått 14 mil och ville bare ha enn stund lung och ro så man kunne tvätta sig
Jag fick knappt plats att komma inn i annexet der dusjen var pga det var så mycke folk ,jag fick 15 min på mig att dusja sa tanten i info på stastionen pga dom skulle ha omklädnings rumet till sove sallar
Det är ok det du skrev jag holder med dig om det
jag har sett att det har blivit mycke reklam ang korta res tider till kebne ,
jag gjorde som du skrev jag gick vidare ca en mil till mot nikka för att fo lung och ro
men du tack för att du svarade på mitt citat
Ha en bra vandrings sesong som kommer
 
Förändringar

Kom till Keb första gången 1976 och var där senast i slutet på 80-talet, innan jag återkom förra sommaren. Vilken förändring!

Jag upplevde det inte lika fullpackat som trådskaparen gjorde, men helikopterdunket i öronen var ganska oupphörligt och stora matsalen var långt från det gamla Keb.

Men som andra sagt, tiderna förändras, och Keb har ju satsat på en annan profil. Sveriges högsta topp är ett dragplåster och guidade turer till toppen kan man köra hur många som helst under högsäsong.

Många av fjällstationerna är idag ganska öde. Jag var i Kvikkjokk i somras och kom mitt på dagen. Dött som en järnvägsstation längs Inlandsbanan. Det är naturligtvis tråkigt när man minns hur det var för några decennier sedan, men som det klokt sades: Fjällen består.

Saltoluokta är en fjällstation som fortfarande har mycket av gammaldags trivsamhet.

Jörgen
 
Tack Jörgen

Jo det är sant det du sier der
jeg kom i fra Abisko via Unna vistas vaggi
ner til vistas dalen der det var helt utrolig stemnig blandt vandrarna det var lungt mysigt
herligt ,Sen till Nallo och det var det beste ställe jag gick förbi på denne resa jag gjorde,
nei jag måste säga att det med Helikopteret som susade föbi hella tiden var inte roligt nede vid kebne ,
Till neste år blir det inte resan via kebne
då blir det ned till saultolukkta ,Jag har planer att gå över Ballinvaggi mårmapasset ned till Vistas stugan videre till jojoleden ,kaskasvgge ned till Singi videre till salutlokkta,. tack så mycke for ditt svar på mitt innlegg
ha en god jul och ett godt vandrings år
 
Tja... är det vildmark och fjällets lugn man är ute efter så kanske inte landets största fjällstation är det bästa valet, det säger sig nästan själv.

Jag ser mest de här "civilisationsnära" fjällstationerna som ett störningsmoment för mitt eget friluftande (så som det ser ut idag), men samtidigt är de ju väldigt effektiva som inkörsportar till den svenska fjällvärlden. De gör att en större del av befolkningen uppskattar fjällnaturen, vilket i förlängningen kan bevara den för oss som inte behöver fjällstationer.

Och när mina barn kommer så vill jag ju fortfarande komma till fjället, och då kanske dessa fjällstationer är ett väldigt bra alternativ.

För att överföra min slutsats till ett närliggande fenomen:
Är det lugn och ro man är ute efter kanske man inte ska göra sina juklappsinköp på Åhlens city 23/12.
 
Jag tycker att nu när alla är där, så kan man väll ha en skoterled från Nikalokta så att alla kommer dit utan att förta sig helt.

Och på sommrarna kan man väll åka fyrhjuling.
Även till Singi kan man ju åka så att alla får se Kungsleden, och vidare upp till Abisko.

Det var väll en bra ide.
 
FYI, utan att kommentera ironin

skuggarvet; sa:
Jag tycker att nu när alla är där, så kan man väll ha en skoterled från Nikalokta så att alla kommer dit utan att förta sig helt.

Och på sommrarna kan man väll åka fyrhjuling.
Även till Singi kan man ju åka så att alla får se Kungsleden, och vidare upp till Abisko.

Det var väll en bra ide.

Det finns redan skoterled från Nikka till Keb, Singi och vidare upp till Abisko längs Kungsleden.

Fyrhjuling på sommaren kommer antagligen aldrig att bli tillåtet pga. risk för markskada (därav terrängkörningslagen).

/P
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
g-arnt Hvor i Sverige ... ? Fjällvandring 5
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
pocahontas73 Sovsäck & tält vad har ni? Fjällvandring 44
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Picea Ni som har varit på "baksidan" av Norra Sytertoppen Fjällvandring 15
MarkusN Vad har ni i klädpåsen? Fjällvandring 18
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
carro74 Nöden har ingen lag?! Fjällvandring 57
tagge Norska siten etojm.com har gått i graven Fjällvandring 0
hellstrand Vibram FiveFingers någon som har vandrat i dessa??? Fjällvandring 15
Kalleryd Ni som har koll Fjällvandring 6
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
never Har Fjällkartan BD 2 försvunnit? Fjällvandring 1
hvk Kieronstugan har brunnit Fjällvandring 16
Kristina&Neo Syberia Q - har du testat denna haglöfs tröja? Fjällvandring 0
Någon som har info om snöläget i fjällen Fjällvandring 22
majjen Ni som har vandrat trepassleden... Fjällvandring 20
avslutat medlemskap1105 Har SJ lagt av helt med sittplatser på nattåg? Fjällvandring 5
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
thomast2 Har vi köpt rätt vandringskängor? Fjällvandring 10
matala-0 Har du erfarenheter av följande sträcka? Fjällvandring 2
avslutat medlemskap1105 Hur har det varit med mygg i år? Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.