Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010?

Någon som har tips på turer med fina utsikter och fin natur i Svensk-Norska fjällen

Tidsperiod: slutet av juli månad.

Plats gärna en bra bit söder om kebnekaise.
 
Någon som har tips på turer med fina utsikter och fin natur i Svensk-Norska fjällen

Tidsperiod: slutet av juli månad.

Plats gärna en bra bit söder om kebnekaise.

Frågan är lite knapphändigt ställd. Tidsåtgång? Svårighetsgrad? Tält? Stuga? etc etc...

Ett standardtips om du inte vill åka för långt är väl Jotunheimen, lättvandrat, möjligheter till bekvämt boende och otroligt vackra vyer... både lätta och lite svårare toppar att bestiga.

Och så standardturen(?) : Start Gjendesheim-( Båt till Memurubu) Gjendebu - Leirvassbu- Spiterstulen - Glitterheim - Memurubu - Gjendesheim (via Besseggen).

Tar en vecka och är en trevlig tur... finns några toppar att ta... Galdöpiggen, Glittertind och den lite enklare Kyrkja.... och en massa andra toppar såklart...

//Thomas
 
Frågan är lite knapphändigt ställd. Tidsåtgång? Svårighetsgrad? Tält? Stuga? etc etc...

Ett standardtips om du inte vill åka för långt är väl Jotunheimen, lättvandrat, möjligheter till bekvämt boende och otroligt vackra vyer... både lätta och lite svårare toppar att bestiga.

Och så standardturen(?) : Start Gjendesheim-( Båt till Memurubu) Gjendebu - Leirvassbu- Spiterstulen - Glitterheim - Memurubu - Gjendesheim (via Besseggen).

Tar en vecka och är en trevlig tur... finns några toppar att ta... Galdöpiggen, Glittertind och den lite enklare Kyrkja.... och en massa andra toppar såklart...

//Thomas

Tack för tipsen, ska genast kolla upp det.
svar på dina frågor.

Tidsåtgång max 7 dagar
Svårighetsgrad: ska gå utan klätterutrustning.
Tält: ja
Stuga: ja

Alltid skönt att kunna slappna av i en stuga.
 
Tack för tipsen, ska genast kolla upp det.
svar på dina frågor.

Tidsåtgång max 7 dagar
Svårighetsgrad: ska gå utan klätterutrustning.
Tält: ja
Stuga: ja

Alltid skönt att kunna slappna av i en stuga.

Då är mitt förslag toppen för dig. Gjorde den turen solo förra året, fast jag skippade Gjendebu och gick lite längre från Memurubu... toppade Kyrkja som är en fin topp alldeles intill Leirvassbu. Hoppade över Memurubu på hemvägen och gick mot Besseggen direkt istället...

Jag kombinerade tält med någon stugnatt.

//Thomas
 
Då är mitt förslag toppen för dig. Gjorde den turen solo förra året, fast jag skippade Gjendebu och gick lite längre från Memurubu... toppade Kyrkja som är en fin topp alldeles intill Leirvassbu. Hoppade över Memurubu på hemvägen och gick mot Besseggen direkt istället...

Jag kombinerade tält med någon stugnatt.

//Thomas
Vilken period var ni där?
Hur är det med mygg och knott i juli månad?
Finns det gott om vattenkällor längs lederna?

//Jimmy
 
Hej.
Har varit där i olika omgångar, allt ifrån slutet på juni till mitten av september och aldrig haft problem med myggen. Vatten finns det gott om..

Go tur//Jocke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
hellstrand Vibram FiveFingers någon som har vandrat i dessa??? Fjällvandring 15
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
Någon som har info om snöläget i fjällen Fjällvandring 22
davidwembrand Någon som har lust att följa med till Sylertraversen Fjällvandring 3
wallewallman Montans i aug-sep. någon som har lite info? Fjällvandring 1
pergit Har någon upplevt en tältnatt storm? Fjällvandring 7
pegu Är det någon som har ett bra förslag. Fjällvandring 3
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
HellenS Någon som gått nya Lapplandsleden? Fjällvandring 9
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Cuba Cola Någon som använder UL säckar som packpåse? Fjällvandring 5
JTTTOTW Någon i Kvickjokk som säljer Myggmedel? Fjällvandring 2
Lasse Åbom Någon på LMV behagar skämta? Fjällvandring 13
These Boots... Katterjåkk - Alesjaure i år. Någon som gått? Fjällvandring 25
pandaexplorer Vandringtips för någon med höjdskräck (Geiranger, Romsdal, SunnmorsAlpane) Fjällvandring 0
matjord Någon att vandra med Fjällvandring 4
Stallo Någon som är sugen på Kaskastjåkka Fjällvandring 0
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
afonga Tips på fjordvandring i Norge, någon? Fjällvandring 3
Isgren Kebnekaise på fre 28/7 någon som kör mot nikkaluokta Fjällvandring 3
Morgan Någon som känner igen sig? Fjällvandring 4
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
markusbacka Någon som gått abisko-nikkaluokta nyligen? Fjällvandring 5
TruckerLeffe någon som vill vandra med mig v30? Fjällvandring 1
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
Chilkoot Någon här som vandrat mellan Ritsem och Katterjåkk? Fjällvandring 15
majkiiz Kebnekaise, någon? Fjällvandring 0
ellie82 Någon som vandrat i Jotunheimen slutet av juni? Fjällvandring 5
Tant gron Känner någon till True North tält? Fjällvandring 3
CFGustavsson Kungsleden i Augusti, någon? Fjällvandring 9
Taliaferro Någon som vandrat på Senja eller i Lyngsalpene? Fjällvandring 13
CafT Glada amatörer vill ut, hjälp någon? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...