Liggunderlag i fjällen?

Jag undrar hur tjockt eller vilken typ av liggunderlag som kan vara att föredra för att tälta i fjällen?

Vet inte hur kallt det kan bli under nätterna i början av augusti och jag är inte säker på om mitt kanske lite tunnare liggunderlag räcker till om det blir kallt.

Ska upp till Abisko och fjällvandra om ungefär en vecka och behöver dubbelkolla så att jag har ok utrustning.

Liggunderlag är väl inte så tunga så man kanske kan släpa med sig 2 st tunnare och rulla in i varandra tex?

Min ryggsäck väger just nu totalt ungefär 11 kg och vikten kommer väl ändå öka något kilo mer pga påfyllning av vatten osv så ett ytterliggare liggunderlag kommer kanske inte öka totalvikten så mycket.
 
Jag har använt rätt tunna liggunderlag för sommartältning i fjällen, och aldrig upplevt att markkylan varit ett problem.
 
Jag är frusen av mig, men helt tillfreds med en 8 mm evazotematta under sensommar och tidig höst. På högre höjder med steniga tältplatser (och ofta lite kallare) dock med lite vanlig bubbelplast under tältgolvet. Primärt för att skydda golvtyget från skador, men det ger ju också ett visst tillskott till isoleringen.
På senhösten i högre berg, när jag räknar med minusgrader och tältuppslagning på snö/is, klarar jag mig fint med "äggkartongmatta".

För sommarbruk är det nog inte i första hand isoleringen, utan bekvämligheten som gör att många väljer tjockare/mjukare/tyngre (samt inte minst dyrare) lösningar. Trivs man med att ligga platt och lite hårt, så finns det ingen anledning att lägga sina pengar på det, och skumplastmattor har en hel del fördelar: man slipper hålla på och blåsa upp/tömma luften, riskerar ingen punka och har något att sitta på vid raster och matlagning.
 
Sovkomfort

Det finns många trådar på Utsidan som handlar om liggunderlag, bl.a. den här.
Från komfortsynpunkt skulle jag aldrig nöja mig med ett tunt cellplastliggunderlag, även om markkylan knappast är ett problem under sommaren. Jag är en av dem som förespråkar ett tunt liggunderlag + ett uppblåsbart. Då kan man sova riktigt gott! Fler skäl som talar för denna lösning ger jag i den ovan länkade tråden.
 
Ok så jag klarar mig förmodligen med mitt tunna (ca 8-9mm, ca 250g) superbilliga (förmodligen inköpt på ÖoB för länge sedan men aldrig använt) liggunderlag helt enkelt.
:)
Tack för hjälpen!
 
Jag brukar också köra med "äggkartongmattan", mest för att jag gillar att fälla ihop liggunderlaget istället för att rulla det, och för att det är så vansinnigt gult :D.

Men hur som, ett vanligt cellplastliggunderlag duger alla gånger, temperaturmässigt iaf, vilken komfortnivå du behöver vet du bara själv :).
 
Jag har dålig koll på olika märken, material och typer av liggunderlag osv men jag tror jag ska testa med mitt billiga liggunderlag denna fjällvandring och se hur det känns och sedan kan jag väl köpa något annat isåfall till nästa eventuella fjällvandring ifall jag skulle vara missnöjd med det jag har nu.

Vet inte om liggunderlag blir sämre med åren. Jag förmodar att det liggunderlag jag har nu är säkert över 10 år gammalt men oanvänt så det kanske kommer hålla ändå.

Det jag var mest orolig över var väl att det skulle vara för tunt och bli för kallt med det liggunderlag jag har nu men om det inte är någon fara så får det duga denna gång.
:)
Tack för alla svar!
 
Tvivlar på att det blir för kallt, "för tunt" kan ju dock innebära att det är för obekvämt... Ett förslag är att testa hemma i trädgården innan du far, så har du möjlighet att göra nåt åt saken :).
 
Tvivlar på att det blir för kallt, "för tunt" kan ju dock innebära att det är för obekvämt... Ett förslag är att testa hemma i trädgården innan du far, så har du möjlighet att göra nåt åt saken :).

Kan det verkligen kännas så stor skillnad mellan ett 6mm och ett 15mm tjockt liggunderlag i fråga om komfort?
:)

Jag är beredd på att sova obekvämt eftersom det inte är som sängmadrassen hemma direkt! :D

Dessutom så hoppas jag på att bli så utmattad av fjällvandringen (första fjällvandringen för mig) så jag kommer i princip bara att kollapsa av trötthet i tältet och förhoppningsvis kunna sova ändå.
:)
 
Tältar du på högre höjd finns det risk att du har tjäle länge ner i marken även sommartid som kyler underifrån. Vill du inte investera i ett dyrare liggunderlag rekommenderar jag både från isolations- och komfortsynpunkt att du skaffar ett ca 10mm tjock liggunderlag med slutna celler. Finns ex Thermarest Ridgerest, Thermarest Z-lite, Bergans Extreme men även ClasOhlsson Asaklitt är rätt OK (dock ganska smalt med risk att axlar/armar hamnar utanför:
http://www.clasohlson.com/se/Liggunderlag-Asaklitt/Pr318259000

Bergans Extreme har bättre mått:
https://www.xxl.se/bergans-sleeping-mat-extreme-grey/p/1088500_1_style
 
Min lösning numera är ett kapat Z-rest ("äggkartongmattan" alltså) under bålen, sen har jag ett tunnt "jysk-underlag" som isolering under benen.

Det väger mindre än ett helt Z-rest och ger för mig tillräcklig komfort.

Fast nu hittade jag ju mitt Z-rest på loppis för 20 spänn, köper man ett nytt är man kanske inte så jättesugen på att kapa det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
mattias1jonsson Liggunderlag Fjällvandring 22
niclaslemmy Liggunderlag EJ uppblåsbart Fjällvandring 6
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
hästtjejen Uppblåsbart liggunderlag från Phoxx? Fjällvandring 2
träninginorr Uppblåsbart liggunderlag Fjällvandring 6
mkruse Beslutsvånda - Liggunderlag Fjällvandring 7
jwagmo Liggunderlag? Fjällvandring 8
springer jr liggunderlag Fjällvandring 8
fr3dr1k Liggunderlag kallt eller varmt? Fjällvandring 22
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
hereinsweden sovsäck & uppblåsbart liggunderlag Fjällvandring 12
hikemike Panik, behöver liggunderlag till Sarekresa! Fjällvandring 3
magwo Dubbla liggunderlag eller luftmadrass? Fjällvandring 11
Sarala ThermaRest uppblåsbara liggunderlag Fjällvandring 36
jakobg EXPED liggunderlag, någon som vet mer? Fjällvandring 1
ya´ksa liggunderlag typ therm-a-rest Fjällvandring 5
Rodluvan Glömda liggunderlag.. Fjällvandring 14
mikaellowgren Liggunderlag. Fjällvandring 1
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.