"Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen?

Jahopp, då återkom jag alltså efter närmare tio år till detta forum för att ställa en fråga som liknar den jag ställde då, om än med lite annorlunda kriterier på det jag är på jakt efter :)

Den svenska fjällkedjan sträcker sig som vi alla vet från norra Dalarna i syd till Pältsan vid Treriksröset i norr och allt som oftast klänger den sig fast vid norska gränsen, även om den gör sig små östliga utstickare här och där. Mellan fjällkedjan i väst (med sitt, kanske som mest, 10-12 mil breda bälte) och kustremsan i öster så ligger det enorma landområde vi lite slarvigt sammanfattar som "Norrlands inland" med sin myr- och skogstäckta bergsterräng. I detta område, öster om fjällen men fortfarande långt från kusten, dyker det här och där upp små isolerade kluster av fjälliknande karaktär eller rentav isolerade lågfjäll. Det kändaste exemplet torde vara Dundret utanför Gällivare men även Galtispuoda och Vittjåkk utanför Arjeplog respektive Arvidsjaur passar in på denna beskrivning. I synnerhet det sistnämnda exemplet passerar med nöd och näppe trädgränsen, men terrängen och växtligheten och de öppna vyerna man verkar bjudas på (utgår enbart från bilder här) ger en ändå lite "fjällfeeling".

Hur många fler sådana här områden finns det och hur långt österut kan man finna dem? I höjd torde de sträcka sig från 600 m.ö.h. med ett övre tak kring 800. I mitt närområde (Sydöstra Lappland, Storumans och Lyckseles kommuner) finns det höjdkurvor som passerar 700 m på kartan men jag har personligen ingen koll på dessa platser. Drömmen vore att hitta små dolda pärlor av sällan besökta områden med - om inte definitionsmässigt "riktig" fjällnatur - så åtminstone något som snuddar vid det: kala (eller väldigt glest beväxta) höjder, fjälltypisk vegetation och milsvid utsikt.

Finns de eller är Vittjåkk och Galtispuoda två undantag?
 
Senast ändrad:
Hej, I Vilhelmina kommun finns ju Blaikfjället och Njakafjäll, med respektive naturreservat. Mvh Rickard
 
Hej, I Vilhelmina kommun finns ju Blaikfjället och Njakafjäll, med respektive naturreservat. Mvh Rickard

Njaka ligger ju ett stenkast från Marsfjällen så det klaffar inte riktigt in på det jag söker, även om det säkerligen är fint där. Poängen är inte att det är lågfjäll/förfjäll, det finns ju överallt i fjällkedjan och dess periferi, utan att de ligger isolerade och relativt långt från resten av den sammanhängande fjällvärlden.

Anledningen till att jag undrar är för att jag vill veta om man kan uppleva lite fjällmagi om man befinner sig någonstans i norra Norrland men inte riktigt har möjlighet att ta sig hela vägen till ett "riktigt" fjällområde. Även för mig, som bor relativt fjällnära, (i klart väder kan jag se skymta fjäll på horisonten ett stenkast från min bostad) så kan det ändå vara bökigt och omständligt att ta sig till fjällen för en spontan dagstur eller så, och då vore det guld värt att hitta ställen som kan stilla abstinensen som är mer lättillgängliga. Även om vi som bor här uppe är vana vid långa avstånd så är det ändå viss skillnad på 2-3 mil och 10-15. Bensinen är dyr, länstrafiken ännu dyrare (och snudd på obefintlig i vilket fall som helst) och sedan ska det klaffa tidsmässigt med jobb, vardag o.s.v.

Därtill är det ju kul i största allmänhet att hitta mindre och relativt okända ställen. De tenderar ju dessutom vara väldigt orörda och vilda.

Bevisligen finns det ju åtminstone tre sådana här områden i norrbottniska Lappland, så det jag undrar är kort och gott om någon känner till några fler?
 
Senast ändrad:
Anjosvarden i Orsa finnmark är facinerande. Skyddad gammelskog och myrmarker som leder upp till en liiiiiiten fjälltopp. Sverige sydligast fjäll (tror jag).

Ja, varderna i Orsa-trakten passar väldigt bra in på det jag menar med "nästanfjäll" :)

Ett annat exempel jag kom att tänka på är Middagsfjället i Ångermanland/Jämtland (frågar man ångermanlänningar menar de ju att det egentligen är landskapets högsta berg) strax utanför Norråker.
 
Jag kommer tänka på Tandövala/Tandövarden i Dalarna. Sägs varit Sveriges sydligaste fjäll en gång i tiden. Nu nästan igenväxt. Fantastiskt landskap att vandra i dock. Man tar sig upp för branta backar och kommer till en förfjällsmiljö, med en liten liten fjällkänsla längst upp på toppen. Vildmark.
Har vandrat här på snöklädd vårvinter och sett björnspår. Fina fäbodar som övernattningsmöjlighet.
 
Jag kommer tänka på Tandövala/Tandövarden i Dalarna. Sägs varit Sveriges sydligaste fjäll en gång i tiden. Nu nästan igenväxt. Fantastiskt landskap att vandra i dock. Man tar sig upp för branta backar och kommer till en förfjällsmiljö, med en liten liten fjällkänsla längst upp på toppen. Vildmark.
Har vandrat här på snöklädd vårvinter och sett björnspår. Fina fäbodar som övernattningsmöjlighet.

Ja, det är något åt det hållet (alternativt "riktiga" men små fjäll, som gissningsvis ändå kommer utvecklas mot vardhållet vad tiden lider p.g.a. varmare klimat) som jag söker och vill hitta mer av, helst i Västerbottens län eftersom det är där jag bor men alla förslag är trevliga. Jag tänker att det finns många erfarna och kunniga fjäll- och naturentusiaster här på Utsidan och att man med lite tur skulle kunna sammanställa en mer eller mindre komplett lista med mindre och okända områden i den här tråden.

Ytterligare ett exempel jag kom att tänka på är Suljätten i Jämtland. Det ligger kanske inte så långt ifrån de riktiga fjällen, men har ungefär den karaktär som man kan förvänta sig av ett skogsberg som är högt nog för att passera trädgränsen. I mitt närområde finns Blaiken, (Storuman, finns ett Blaikfjäll i Vilhelmina också) en lågfjällsplatå som befinner sig tämligen långt från traktens "riktiga" fjäll uppe i Tärnaby. Dessvärre är hela det området förstört av vindsnurror så det har man tyvärr ingen glädje av.
 
Bara dom jag hittade på kartan, har inte varit där. Det finns ju några längre söderut oxå, tex Särvfjället, Sonfjället, Vedungsfjällen, Storvarden... Det är kul med kartor, man kan se det mesta..
 
Hela sälenfjällen bör väl kunna räknas som isolerade fjäll? De sitter inte ihop med övriga fjällkedjan utan är omgärdade av skog.
Ingår ej heller i gröna/vita bandet.
 
Hela sälenfjällen bör väl kunna räknas som isolerade fjäll? De sitter inte ihop med övriga fjällkedjan utan är omgärdade av skog.
Ingår ej heller i gröna/vita bandet.

I det allmänna medvetandet utgör de dock den sydligaste utlöparen av fjällkedjan på den svenska sidan och kan knappast beskrivas som "okända". Jag letar efter områden med fjäll/fjällartad natur som ligger på ställen där man kanske inte tar för givet att de skall finnas. Det finns uppenbarligen några exempel på detta så det är inte rent önsketänkande från min sida. Frågan är bara hur många fler, om några, och var.

Egentligen skulle jag lika gärna kunna ställa frågan, "Vilka är Sveriges östligaste belägna fjällområden?" och vara rätt snäll i min definition av vad ett fjäll är.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
S.Hellman Lill- eller storsylen Fjällvandring 5
xolacaa Genväg eller senväg? Fjällvandring 4
Klofver Vandringsstavar eller inte? Fjällvandring 12
Ralphandersson Bära en 3-åring uppför Helags eller Storsylen Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.