Stänga av klockan i fjällen

Jag får höra ibland av en del Norrlänningar att det är härligt att att fjällvandra och komma när naturen och till och med stänga av klockan helt.
Är det vanligt av fjällvandrare att stänga av klockan på sommaren.
Man kan äta och sova när man vill.
 
Jag stänger aldrig av klockan eller lämnar den hemma.
Det är ett utmärkt hjälpmedel att få lite struktur på dagarna och kunna planera löpande utifrån aktuell status. Min kropp mår bäst av regelmässiga måltider och normal dygnsrytm med lagom många timmars sömn. Vid vandring kan jag också uppskatta hur långt jag gått utifrån hur många timmar jag vandrat i ett visst tempo.
 
Jag använder också klockan för att veta ungefär hur långt jag gått samt att ta en kort rast en gång i timmen. På hösten vill jag ibland veta hur lång tid jag har kvar tills solen går ner.
 
Jag stänger heller inte av klockan, jag tittar dessutom på filmer ibland på mobilen. Men det är ändå underbart att bara vara själv med fjällen och naturen utan att vara anträffbar på något sätt.
 
Jag vill helst inte vara alltför hårt uppbunden av tiden när jag vandrar så när jag är på fjället brukar jag stänga av klockan, är det bara inte allt för molnigt kollar jag vid behov vad klockan är med hjälp av kartan och solen, det ger en tillräckligt bra tidsbestämmelse när jag inte har en massa tider och passa.

I skogen brukar jag däremot hålla lite koll för att med solens hjälp veta att jag rör mig i ungefär rätt riktning.

När jag fick båtskjuts på Sitojaure från Rinim 2015 frågade jag samen som kör båten (kommer tyvärr inte ihåg vad han heter) om när han tycker det är bäst att vara ute på fjället. Det här svaret fick jag:

"Den bästa tiden är att börja vid midsommar. När man är vaken och pigg går man eller fiskar. När man är trött sover man. Det är ljust jämt så man behöver inte bry sig om vilken tid på dygnet det är. När man sen känner sig mätt på det hela går man hem. Då brukar det ha gått ungefär en månad"

Jag vet inte om han verkligen hade provat det men jag tror det. (Han hade dock många andra historier som var väldigt tveksamma men mycket underhållande.) Man kan ju den tiden vara begränsad i vart man kan gå pga snö och vattenflöden, men det är å andra sida inte gå till ett visst mål det han beskriver går ut på.

I vilket fall finns det något i konceptet som tilltalar mig mycket. Men man får väl invänta pension....
 
Jag lyssnade idag epå ett gammalt Karlavagnen radio program. Då var det en kvinna där som nämnde det där med klockan.
Så tanken verkar lockande.
Man borde veta ungefär vilken tid på dygnet det är. Om man ser solen i öst och man vet var öst är.
 
Jag orienterar mig efter kartan/kompassen och terrängen, äter när jag är hungrig, stannar när jag inte har lust att gå längre eller ser en vacker lägerplats, sover när jag är sömnig och stiger upp när jag är utsövd - men jag odlar inga romantiska djupsinnigheter om "naturlighet", "frihet" etc, som gör att jag aktivt stoppar undan klockan.

Insåg dock för ett par år sedan, att jag ändå aldrig tittar på den - upptäckte inte att den stannat, förrän jag skulle passa tågtiden hem sista dan.
Den får ändå följa med - den behövs på ut- och hemresan, och är inte heller fel att ha som backup för en ev. trasig/borttappad kompass.
 
Jag använder klockan för att orientera mig vid behov.
Självklart kunde jag använda kartan och kompassen istället men det är så mycket enklare att använda klockan. behöver jag detaljering så tar jag fram karta och kompassen men i stort är det klockan och solen som ger riktningen.
Den används dock inte för att definiera mat & sovtider vilket Unna Allakas värdinnan råkade upptäcka när jag väckte henne en gång (ursäkta) när jag kom invandrande på morgontimmen, nå hon blev nog inte för arg för hon var trevlig ändå.
 
Jag behöver klockan för att komma ihåg att äta regelbundet, jag blir nämligen inte hungrig särskilt lätt. Gäller inte bara på vandring utan även hemma. Och om jag inte äter regelbundet får jag lågt blodsocker (eftersom jag har oerhört svårt att hålla ett lugnt tempo) vilket påverkar både humöret och omdömet negativt.

Så för mig blir klockan en säkerhetsfunktion: Jag fungerar inte på att bra sätt utan den.

Men jag är ju inte beroende av specifika klockslag utan jag behöver mer veta "hur länge sen är det jag åt eller drack nåt sist?".
 
På ställen där det är midnattssol eller mörketid så spelar klockan egentligen ingen som helst roll när man är på vandring. Det blir aldrig mörkt respektive ljust, ingen dag eller natt. Dvs du kan gå så länge du orkar, du äter när du blir hungrig och sover när du blir trött och inte för att det blir mörkt. Så vandrade vi när jag bodde på Svalbard både under mörketid och sommartid.

Söderut så blir det mörkt så då spelar tiden mer roll, det är trevligare att vandra när det är ljust och mysigt att sitta vid elden när solen går ner, sova på natten osv.
 
Halaj!

Hur det är I fjällen vet jag inget om, men här I sörlandet kan den vara viktig. Man vill ju välja där man slår läger. Mitt krav är: inte för nära bebyggelse, och så ska det finnas vatten.

Ex: jag står här nu, i skogen, där det är lämpligt att slå läger, fast jag vill gå vidare.
Jag ser på kartan att om en halvtimme kommer jag att komma ur det lämpliga området.
Jag ser på klockan att det mörknar om en timme.
Jag ser på kartan att det olämpliga området är en timmes vandring.
Alltså: en halvtimme in på det olämpliga området (bebyggelse/potatisåker/öppna fält) kommer jag behöva tända pannlampan för att se vidare för att hitta lämplig lägerplats på andra sidan. Det suger. Jag slår läger där jag står. Klockan är till stor hjälp.

Frågeställning: vad är det för klocka norrlänningarna stänger av? Armbandsuret? Hur stänger man av den? Väckarklockan? De tar väl inte med sig den på fjället?
Eller menar de kroppens inre klocka?
I så fall har samtliga svar på trådstarten helt fel (inklusive mitt) ingång.

//T

edit: min egen frågeställning "väckte" mig! jag blev lurad själv! Snyggt som attan! :)
Bifogar länk:
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=yank one's chain DS
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41
Almgren Handikappanpassa vandringsleder i fjällen Fjällvandring 67
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
stelar Förbättrat läge i fjällen Fjällvandring 0
Onesport Stölder i fjällen? Fjällvandring 21
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Starmin Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C Fjällvandring 13
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9
DrSlurf Utsatt i fjällen även på "hårt" trafikerade leder Fjällvandring 3
adamoscarson Fjällen över helgen, Abisko eller Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0
Tovea Abisko-Kebnekaise fjällen Fjällvandring 9
Gregorius Midsommarnatt i fjällen Fjällvandring 6
borefelt Tips på stugboende i fjällen önskas Fjällvandring 4
Tagetes Tips på tur i Norska fjällen ca 5 dgr? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.