• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller..

Nu har jag hittat en sovsäck och vill
Ha ett bra liggunderlag som klara runt - 20

Funderar på exped downmat lw 7 eller 9

Sea to Summit
Airmat Comfort Plus XT Insulated Rectangular 8cm

Har läst att exped läckt dun i ventilen, är det normalt?
Efter några år på dom? Och hur är det med den Inbyggda pumpen är den bra?

Fungerar de bra att fylla upp och tömma är det smidigt så?

Den inbyggda pumpen funkar, men jag rekommenderar att skaffa "blåspumpen", schnozzle eller vad den heter. Det går mycket fortare att fylla madrassen men nackdelen kan vara att man lockas att blåsa in luft i påsen. Jag kan inte säga om fukten från utandningsluften är nog för att påverka dunet i madrassen.
Att handpumpa gör iofs att man blir lite varmare i kroppen, kan vara ett plus vintertid?

Du man också välja att kombinera två liggunderlag. Till exempel ett klassiskt cellgummi eller vad det heter. De kan aldrig punkteras och kan också användas vid raster och liknande där man fort vill få på plats ett liggunderlag.
Uppblåsbart för extra komfort om natten (med cellgummi under eller över)...

Du man också välja att kombinera två liggunderlag. Till exempel ett klassiskt cellgummi eller vad det heter. De kan aldrig punkteras och kan också användas vid raster och liknande där man fort vill få på plats ett liggunderlag.
Uppblåsbart för extra komfort om natten (med cellgummi under eller över)...

Det var väl det jag tyckte var fördelen med sea to summit liggunderlag, att det var 2 delat så om det blir punka på översidan så är det ändå luft kvar i undersidan tex men hade r värde på 5 tror jag och då kan man ju behöva ett sånt i skumplast kanske.,

Expeds är ju ändå 9cm tjockt och r värde på 8 så borde klara sig rätt bra utan det skumplast, jag har ett sånt men verkligen hatar att släpa med det.

Den inbyggda pumpen funkar, men jag rekommenderar att skaffa "blåspumpen", schnozzle eller vad den heter. Det går mycket fortare att fylla madrassen men nackdelen kan vara att man lockas att blåsa in luft i påsen. Jag kan inte säga om fukten från utandningsluften är nog för att påverka dunet i madrassen.
Att handpumpa gör iofs att man blir lite varmare i kroppen, kan vara ett plus vintertid?
Blir det de så ska jag tänka på att köpa med den luftpåsen
Kan använda det till mitt sommar liggunderlag med då,

Tack för tippset, det blev den och jag är sjukt nöjd, och den är lätt att tömma på luft.
Gjorde en del reeserch och utandingsluften är tillräckligt för att skada dunet i den, så det är inte rekommenderat att blåsa in luft i påsen.
Tack

Trådstartare Liknande trådar Forum Inlägg Startad
ellenator Söker tipps på Guidade turer i norr- eller västerbottensfjällen Fjällvandring 3
Rollofunk Vandra Abisko - Narvik tipps? Fjällvandring 10
Aspen80 Tipps till nybörgare Fjällvandring 30
Rollofunk Första gången till Sarek, tipps uppskattas Fjällvandring 26
DDeninger Massor av skräptält lämnade på fjället Fjällvandring 16
Bandersson Nu finns Sjielmágårttje i nedre Njoatsovágge på Topografiska kartan Fjällvandring 2
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
PepsAdventures Vandringsväg ovanför Laddjujavri samt tältplatser på Cievrralahku Fjällvandring 5
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
kjpil Fjällsäkerhetsrådets enkät i media. Fler oansvariga på fjället? Fjällvandring 31
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
HasseQ Tidig bild på Keb ? Fjällvandring 0
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
Vattenvargen Båt på Grövelsjön? Fjällvandring 4
carfredrikjonson Jämtlandstriangeln - två etapper på en dag? Fjällvandring 9
veni Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko Fjällvandring 26
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Anders.Appelqvist Njoatsosvagge, Luottholahko, Bårdetjåhkkå. Synpunkter på rutt. Fjällvandring 15
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
Keb2020 Alternativa vägar tidigt på säsongen? Fjällvandring 9
ojl Förslag på 5-dagarsvandring? (utan snö!) Fjällvandring 2
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Erker Feedback på min sarekvandring Fjällvandring 12
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
backeby Namn på svenska fjäll. Vad betyder terminologin? Fjällvandring 16
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
camoscio Brodiskussion på fjellforum Fjällvandring 2
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 27
Promenerik Synpunkter på Sarek-vandring Fjällvandring 16
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1