Liggunderlag

Hej alla!

Under min senaste tur gick mitt nya uppblåsbara liggunderlag sönder vid andra natten! Inget hål men cellerna kollapsade ihop invändigt vilket gjorde det väldigt oskönt att ligga på...sista natten låg jag mer eller mindre rakt på tältduken.
Hut resonerar ni vid val av liggunderlag? Uppblåsbart eller ett gammalt hederligt?

Det är ju inget roligt att behöva sova på backen om det uppblåsbara går sönder..
 
Låter som ett Exped eller?

För dessa är det ett vanligt problem och har tagits upp här tidigare vill jag minnas. Jag kör med Thermarest Neoair small + ett evazote 0.5*1,8m som footprint/punkaskydd.
 
Thermarest Neoair Trekker, ett rektangulärt uppblåsbart som inte säljs längre. R-värde på 3.

Noll problem eller markkyla.
 
Tanken va om man skulle köra ett gammalt hederligt istället för uppblåsbart nästa tur...
Komforten är ju mycket bättre med ett uppblåsbart, men gäller ju att det funkar som det ska med.
 
Man får ju va försiktig med dem. Jag sitter tex helst aldrig på mina då det blir ojämn belastning. De är för natten endast. Sitta kan man göra på annat.

Kan man sova på bara cellplast så funkar väl det också, men själv får jag ont i ryggen av dem. Behöver nåt mjukt.

Om det är hyfsat nytt så skulle jag reklamera det.
 
Jag har vanligen med mig både ett Exped SynMat 7 M för komforten och ett Therm-a-Rest Z-Lite Regular för tåligheten.

SynMat:en använder jag som primärt sovunderlag i tältet med Z-Lite:en som punkteringsskydd och vid behov som underlagsutjämnare. Z-Lite:en används även som sittunderlag i tältet för att inte punktbelasta SynMat:en.

Z-Lite:en använder jag dessutom som ligg- och sittunderlag vid raster under vandringen.

/Birger
 
Förlåt en okunnig som aldrig haft ett sånt liggunderlag, men jag trodde man bara smäckte på en laglapp och blåste upp det igen. Sådan information har jag fått. Är det alltså fel?
 
Förlåt en okunnig som aldrig haft ett sånt liggunderlag, men jag trodde man bara smäckte på en laglapp och blåste upp det igen. Sådan information har jag fått. Är det alltså fel?

Det fungerar inte alltid. Mitt splitternya Thermarest fick pyspunktering andra natten, det tog ca 4-5 timmar att bli helt platt. Hittade aldrig hålet. Använder nu Expeds ”äggkartong”.
 
Som sagt ovan är det ett känt problem. Många trådar finns om detta och andra problem med uppblåsbara liggunderlag tidigare. Se t ex https://www.utsidan.se/forum/threads/exped-dalig-kvalitet.90797/

Och https://www.utsidan.se/forum/threads/bra-och-laett-liggunderlag.90772/ behandlar olika slitstyrka i en offensiv test med olika modeller/fabrikat. Tyvärr så är det begränsat med systematiska erfarenheter och nya modeller tillkommer hela tiden medan vissa tack och lov försvinner.
En persons erfarenheter blir tyvärr rätt begränsade.

Jag vet inte vad som är bäst. Möjligen är det värt att betala lite mer för en Thermarest Neoair jämfört med ett Exped UL?

Thure
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.