Solovandring i fjällen

Hej,

Jag är en 20-årig kille som är väldigt intresserad av att solovandra under 4-5 dagar i fjällen. Jag har sysslat med idrott på elitnivå de senaste sju åren ungefär och är således i god form. Däremot har jag ingen som helst erfarenhet av vandring och allt som tillkommer (bortsett från skolorientering samt guider/videoklipp på internet).

Jag har fått intresse för "Kebnekaise Runt" och planerar att bo i fjällstugor. Start- och målpunkt skulle i mitt fall vara STF Kebnekaise Fjällstation, en vandring på ca 76 km längs markerad led. Jag undrar dock om någon kan svara på om detta är utav lämplig svårighetsgrad för min del? Utifrån vad ni tror då givetvis. Vandringen planeras ske i juli.

Om man bortser från "Kebnekaise Runt", vad skulle ni rekommendera för övriga sträckor till en oerfaren? :)

Tacksam för alla svar!
 
Leden "Kebnekaise runt" har jag inte sett? Menar du keb singi sälka nallo vistas och ner till nikkaluokta? Eller keb upp till tarfala svarta sjön och ner mot kungsleden till singi och tillbaka till keb fjällstation? Är det tälttur du pratar om?...
 
Hej,
En bra ide tycker jag! Olika sätt att gå runt berget diskuterades kort här. Vistas-Nallo-Sälka-(Singi)-Keb fjällstation-Nikkaluokta är en bra tur, inga svårigheter att hitta, ingen svår terräng. Dock får jag det till ca 9-10 mil totalt, vilket innebär att du bör avsätta iaf 5 heldagar, från Nikkaluokta räknat.

Det är bra att vara vältränad, men det man lätt glömmer (även som rutinerad) är att vädret kan vara tufft: regn kan vara väldigt demoraliserande och även sommartid kan det krypa ner mot nollan om man har riktig otur. Sen är det självhushåll som gäller i stugorna så man ska orka hämta vatten, hålla snyggt i köket och städa av innan man går. Det är därför jag tycker man ska hålla sig till ett snitt pa ca 20 km/dag även om man är vältränad.

Till sist så är sträckan Nikkaluokta Vistas 3,5 mil, så det tar en heldag; du måste alltså räkna med en övernattning i Nikka också.
 
Leden "Kebnekaise runt" har jag inte sett? Menar du keb singi sälka nallo vistas och ner till nikkaluokta? Eller keb upp till tarfala svarta sjön och ner mot kungsleden till singi och tillbaka till keb fjällstation? Är det tälttur du pratar om?...

Informationen jag har bygger på följande:

https://www.svenskaturistforeningen.se/leder/kebnekaise-runt/

Hur som helst är det den första rutten du beskriver som intresserar mig. Tälttur står inte på agendan inför denna vandring utan jag planerar snarare att bo i fjällstugor.
 
Hej,
En bra ide tycker jag! Olika sätt att gå runt berget diskuterades kort här. Vistas-Nallo-Sälka-(Singi)-Keb fjällstation-Nikkaluokta är en bra tur, inga svårigheter att hitta, ingen svår terräng. Dock får jag det till ca 9-10 mil totalt, vilket innebär att du bör avsätta iaf 5 heldagar, från Nikkaluokta räknat.

Det är bra att vara vältränad, men det man lätt glömmer (även som rutinerad) är att vädret kan vara tufft: regn kan vara väldigt demoraliserande och även sommartid kan det krypa ner mot nollan om man har riktig otur. Sen är det självhushåll som gäller i stugorna så man ska orka hämta vatten, hålla snyggt i köket och städa av innan man går. Det är därför jag tycker man ska hålla sig till ett snitt pa ca 20 km/dag även om man är vältränad.

Till sist så är sträckan Nikkaluokta Vistas 3,5 mil, så det tar en heldag; du måste alltså räkna med en övernattning i Nikka också.

Tack för info! Jag har läst att det finns möjlighet att flyga från Nikka till Keb Fjällstation (https://www.svenskaturistforeningen.se/leder/kebnekaise-runt/). Det är om man inkluderar denna flygning som turen hamnar på ca 76km. Annars är det mycket riktigt som du säger upp mot 10 mil vad jag förstår. Jag har dock ännu inte hunnit undersöka denna flygning och är därför ännu inte heller säker på hur aktuell den skulle vara för mig.

Ja, jag förstår att vädret kan vara utmanande och eftersom jag planerar att vandra utan tält finns risken att jag kan stå utan skydd mitt under vandringen om en storm skulle slå till. Hur hanterar folk det?

Skönt att höra att det är bra terräng/enkelt att navigera. Och självhushållet i stugorna tycker jag låter utmärkt! Ger en möjlighet att prata med andra under en annars ganska isolerad färd.
 
Tack för info! Jag har läst att det finns möjlighet att flyga från Nikka till Keb Fjällstation (https://www.svenskaturistforeningen.se/leder/kebnekaise-runt/). Det är om man inkluderar denna flygning som turen hamnar på ca 76km. Annars är det mycket riktigt som du säger upp mot 10 mil vad jag förstår. Jag har dock ännu inte hunnit undersöka denna flygning och är därför ännu inte heller säker på hur aktuell den skulle vara för mig.

Ja, jag förstår att vädret kan vara utmanande och eftersom jag planerar att vandra utan tält finns risken att jag kan stå utan skydd mitt under vandringen om en storm skulle slå till. Hur hanterar folk det?

Skönt att höra att det är bra terräng/enkelt att navigera. Och självhushållet i stugorna tycker jag låter utmärkt! Ger en möjlighet att prata med andra under en annars ganska isolerad färd.

Kul att du vill testa fjällvandring!

Du behöver inte ha med dig ett tält på en stugtur. Under sommarmånaderna är risken liten att vädret ska bli så dåligt att du inte ens kan följa leden. Om det händer får man sätta sig ner och vänta tills sikten återvänder. Lika fort som ovädret dök upp, lika fort kan det blåsa bort. På många leder finns det också en raststuga att söka skydd i halvvägs till nästa fjällstuga.
Om vädret är dåligt redan på morgonen så kanske man får välja att spendera dagen vid stugan istället.
 
Under sommarmånaderna är risken liten att vädret ska bli så dåligt att du inte ens kan följa leden. Om det händer får man sätta sig ner och vänta tills sikten återvänder.

Utan skydd (tält, vindsäck) är det ingen bra idé att sätta sig ner och vänta ut ett oväder. Även under sommarmånaderna kan man drabbas av hypotermi.
Är sikten dåligt och man har inget skydd så går man vidare med hjälp av kompass och karta eller/och GPS.
Är terrängen brant och faran att ramla ner ett stup finns (sällan på svenska vandringsleder), då är det bäst att vända om/ välja den väg som är minst riskabelt.
Som man säger i Norge: det er ingen skam å snu!

Se tips på Fjällsäkerhetsrådets lista för en trygg vandring sommartid: www.fjallsakerhetsradet.se/forbered...e/-Praktiska-tips-for-en-trygg-fjallvandring/
 
Några tankar, mellan Sälka-Nallo-Vistas är det hyggligt ledat. I tät dimma blir det värre. Det finns inga vindskydd/rastskydd mellan stugorna. Det går inte mycket människor här heller. Blir det strul ska du inte räkna med någon som kan hjälpa till. Mellan Vistas-Tarfala är det inte lika bra med ledmarkeringar, framförallt inte efter vindskyddet i Kaskasvagge. Därifrån ska du upp över Cievrraláhku och över ett pass för att ta dig ner i Tarfala. Där finns lite stenrösen bland all annan sten men långt ifrån "välledat". Är det blött är det en hel del blöt sten som skall vandras. I dimma, vilket inträffar, är det mycket svårorienterat. Inte mycket människor alls går här.

Jag skulle föreslå

https://www.svenskaturistforeningen.se/leder/abisko-nikkaluokta/

i stället. Fast jag skulle gå i den omvända sträckningen. Lägger du till någon/några reservdagar kan du invänta bra väder någon dag och gå på en topptur vid Kebnekaise. Abisko är en ljuvlig slutpunkt på en vandring. Du kommer att träffa massor av människor, få höra massvis med historier, tankar och idéer kring fjällvandring, olika områden och utrustning. Och även om det kan med visst fog sägas vara en "motorväg" i fjällen så är det fullt möjligt att ta ett brejk och ligga på rygg och njuta utan en människa i närheten. Har du möjlighet att gå efter mitten augusti och ännu hellre en bit in i september blir det ändå trevligare och kanske har du tur och får lite höstfärger.

Lycka till
Peter HP
 
Informationen jag har bygger på följande:

https://www.svenskaturistforeningen.se/leder/kebnekaise-runt/

Hur som helst är det den första rutten du beskriver som intresserar mig. Tälttur står inte på agendan inför denna vandring utan jag planerar snarare att bo i fjällstugor.

Det var en ganska dålig ledbeskrivning som STF har på sin sida. Om jag förstår den rätt går man Keb-Singi-Sälka-Nallo-Vistas-Tarfala-Keb.

Då är det konstigt att de skriver markerad led. Från Keb till Sälka är det markerad led. Från Sälka till Vistas via Nallo är det "rekommenderad färdväg" markerad på kartan. Dock finns det en stig i verkligheten så där är det hyfsat enkelt.

Den sträcka som kan ställa till problem är Vistas-Tarfala. Dels är det långt, dels är det stora höjdskillnader. Dessutom är det inte markerat från Kaskasavagge och till Tarfala. Där kommer man upp på en gigantisk platå med sten så långt ögat når. Det kan vara lite klurigt att orientera där. Så här såg det ut när jag gick den sträckan https://camillalundborg.wordpress.com/2014/07/11/vistas-tarfala
 
Den sträcka som kan ställa till problem är Vistas-Tarfala. Dels är det långt, dels är det stora höjdskillnader. Dessutom är det inte markerat från Kaskasavagge och till Tarfala. Där kommer man upp på en gigantisk platå med sten så långt ögat når. Det kan vara lite klurigt att orientera där.

Instämmer. Jag har varit på väg 90 grader åt fel håll på den platån. När kompassen väl kom fram tog det en stund innan jag trodde på den. Dessutom är nedfärden till Tarfala rätt brant och ingen höjdare i regn.

Min tanke var att man kan gå direkt ner till Nikkaluokta från Vistas. En lång dag men enkel vandring.

 andra sidan: turen från Vistas till Tarfala är riktigt grym i fint väder, så mitt tips till mblo blir: ha kvar det som ett alternativ i slutet av turen. Om du har tid och energi, och om vädret tillåter så kör (efter att ha pratat med stugvärden!). Men då anbefalles träning med karta och kompass på hemmaplan!

Slutligen tycker jag inte att helikopter mellan Keb och Nikka är något för vältränade... :)
 
Några tankar, mellan Sälka-Nallo-Vistas är det hyggligt ledat. I tät dimma blir det värre. Det finns inga vindskydd/rastskydd mellan stugorna. Det går inte mycket människor här heller. Blir det strul ska du inte räkna med någon som kan hjälpa till. Mellan Vistas-Tarfala är det inte lika bra med ledmarkeringar, framförallt inte efter vindskyddet i Kaskasvagge. Därifrån ska du upp över Cievrraláhku och över ett pass för att ta dig ner i Tarfala. Där finns lite stenrösen bland all annan sten men långt ifrån "välledat". Är det blött är det en hel del blöt sten som skall vandras. I dimma, vilket inträffar, är det mycket svårorienterat. Inte mycket människor alls går här.

Jag skulle föreslå

https://www.svenskaturistforeningen.se/leder/abisko-nikkaluokta/

i stället. Fast jag skulle gå i den omvända sträckningen. Lägger du till någon/några reservdagar kan du invänta bra väder någon dag och gå på en topptur vid Kebnekaise. Abisko är en ljuvlig slutpunkt på en vandring. Du kommer att träffa massor av människor, få höra massvis med historier, tankar och idéer kring fjällvandring, olika områden och utrustning. Och även om det kan med visst fog sägas vara en "motorväg" i fjällen så är det fullt möjligt att ta ett brejk och ligga på rygg och njuta utan en människa i närheten. Har du möjlighet att gå efter mitten augusti och ännu hellre en bit in i september blir det ändå trevligare och kanske har du tur och får lite höstfärger.

Lycka till
Peter HP

Tack för rekommendationerna! Abisko - Nikkaloukta (eller omvänd riktigt då) ser väldigt intressant ut, likväl kan det kännas tryggt att det är en mer "trafikerad" led. Jag vet inte varför jag inte upptäckt den tidigare då den verkar vara tämligen välkänd.

Dessvärre kan jag inte vandra under sensommaren då min egna idrott enbart har uppehåll under juli. Förhoppningsvis blir det behagligt ändå!
 
Tack för rekommendationerna! Abisko - Nikkaloukta (eller omvänd riktigt då) ser väldigt intressant ut, likväl kan det kännas tryggt att det är en mer "trafikerad" led. Jag vet inte varför jag inte upptäckt den tidigare då den verkar vara tämligen välkänd.

Dessvärre kan jag inte vandra under sensommaren då min egna idrott enbart har uppehåll under juli. Förhoppningsvis blir det behagligt ändå!

Du skulle ju kvala in för det här arrangemanget https://www.svenskaturistforeningen.se/fjalluffa/

Det är ett riktigt bra pris!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
Tamit Solovandring i Vålådalen, vadställen? Fjällvandring 4
karisjanken Kort summering efter solovandring i Padjelanta Fjällvandring 4
KillerKaninen Tips inför solovandring Fjällvandring 34
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41
Almgren Handikappanpassa vandringsleder i fjällen Fjällvandring 67
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
stelar Förbättrat läge i fjällen Fjällvandring 0
Onesport Stölder i fjällen? Fjällvandring 21
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Starmin Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C Fjällvandring 13
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9
DrSlurf Utsatt i fjällen även på "hårt" trafikerade leder Fjällvandring 3
adamoscarson Fjällen över helgen, Abisko eller Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.