vandring max fem dagar i fjällen

jag bor utomlands och kommer hem till sverige en kortare tid i september. skulle vilja hinna med en fjälltur på runt fem dagar. jag utgår från skåne. vad rekommenderar ni? kan inte lägga för mycket tid på att resa så gärna där man kan komma ut enkelt från tåg eller flyg. flyg till kiruna går fort och jag kan vara på fjället hyfsat snabbt. tåg till jämtland tar ca 16 timmar. abisko till nikkaloukta är väl minst 6 till 7 dagars vandring? finns det turer i det området som är runt fem dagar eller är det för sent på säsongen i september? dessutom solovandring. jämtlands triangeln är trevlig men gjort den några gånger vinter som sommar. tacksam för tips!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har inte gått i Abisko själv, men vet många som har gått på korta turer, 3-5 dagar där, och tittar man på kartan ser det ut att finnas flera alternativ. Eftersom stugorna är öppna till slutet av september så lär det inte vara helt galet sent på säsongen heller.

Annars finns det ju massor av leder runt jämtlandstriangeln också. Från Storulvån tar du ju dig t.ex. till Gåsen och Vålådalen på några dagar, om du inte redan har varit åt det hållet.

Abisko

I Abiskotrakten är det lätt att planera turer av olika längd med start och mål i Abisko. Tack vare möjlighet att ta liften både upp på fjället och ner igen så sparar man mycket tid.
Jag har fått frågor om mina turer i detta område många gånger och är nu så bekväm av mig att jag skickar ett tidigare svar till dig via mejl.

HåkanF

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips