Håller helt med seasteel och thureb. Det är mycket svårt att utifrån en karta läsa sig till tältplatser, och ofta är det som kan tolkas som bra på kartan helt omöjligt att hitta en mindre yta fri från sten eller blötmark lämplig att sätta upp ett tält på.
Min erfarenhet är precis samma, dvs när man börjar närma sig slutet på den sträcka man planerat för dagen och man hittar lämplig tältplats, ta den även om du kanske tänkt dig att gå några km eller någon timme längre. Passerar du den platsen för att chansa på att slå läger senare kommer du snart att inse att det kan bli både en sen och lång vandring. (i värsta fall mycket lång) innan du hittar en bra lägerplats nästa gång. Jag har gått över 30km i Norge på sträckor som på kartan sett lämpliga ut men i själva verket varit så steniga och/eller blöta att det varit snudd på omöjligt att sätta upp ett tält.
För mig är en bra lägerplats en jämn markbeväxt yta som passar tältet och samt närhet till bra vatten. Har den en fin utsikt är det extra bonus.
Jag brukar även tänka på vilken mark det är under vegetationen, sandjord som snabbt dräneras (ofta beväxt med gräs eller kråkris) är att föredra, en sänka med mossa som indikerar fuktigare mark och att det kan bli vatten ståendes vid en regnskur är mindre lämplig.
Allt sådant här lär man sig med tid och erfarenhet, inte via kartan. Man måste med blicken kunna se över ett område man passerar och tolka sig till var det kan vara lämpligt att titta och undersöka närmare.
Andra tips som du kan hitta på kartan förutom vatten är givetvis passövergångar. Skall du hitta lämpliga tältplatser är det på södra sidan av ett pass där solen och dagsljuset ger mer markvegetation, på norra sidan ligger snön längre och det är oftast mer stenigt och blött. Tälta inte heller direkt nedanför branta fjällsidor, jag har vaknat av stenras mitt i natten när stenar stora som husvagnar släpper från fjällsidan och faller ner mot dalen, då vill man inte ligga inom landningszonen...