Tältplatser i fjällen

Hej!
Ska upp och vandra Nikkaloukta-Vakkotavare i sommar, det ska bli härligt! Har varit uppe i fjällen en gång tidigare, förra sommaren, och då sov vi endast i anknytning till fjällstugor. Men till i år vill jag kunna vara lite mer fri kring var vi slår upp tältet. Jag tycker det är svårt att överföra det jag ser på kartan till hur lämplig tältplats det kommer vara egentligen.
Har ni några tips på hur man kan tänka för att kunna planera tältplatser med hjälp av karta?
 
Min erfarenhet säger mig att man sällan hamnar på dessa planerade tältplatser i slutändan då dagsform och väder också har sitt att säga.

Mät er planerade tur med något kartverktyg (i detta fall går det väl att enkelt få fram med google). Bestäm sen hur långa dagsetapper ni är villiga att gå och ta fram antal dagar som krävs för turen. Lägg på någon dag eller två som reservdagar.

Fjällen är frihet, speciellt i tält, och bra tältplatser brukar inte vara någon bristvara så länge ni inte rör er i högfjällsdalar eller annan alpin miljö. En bra tältplats för mig har i alla fall närhet till vatten. Fin utsikt är en bonus och heller knappast en bristvara. Hoppas ni får en fin tur!
 
Nä det ser du inte på en karta..

Men googla de olika sträckorna och läs lite beskrivningar från folk som har gått.

Testa t.ex.
Nikkaloukta Vakkotavare + blogg (för att få just personliga beskrivningar)

Nikkaloukta Vakkotavare site:utsidan.se (för att få riktigt bra svar :) )

Du kan även lägga till "tältplats" för att få träffar om just tältplatser. Men även om texterna handlar om annat än just tältning så finns det ofta bilder som hjälper dig att bilda dig en uppfattning om hur det kommer se ut.

Du kan ju även googla på olika namn från kartan.

Hittade t.ex. den här: https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=75433

Sen när man är ute tar man ju det som det kommer men kan vara skönt att ha en uppfattning om områdets olika egenheter. Man kan ju använda penna på sin karta för att föra in lite olika tips man hittat.
 
De flesta gånger som jag sett ut en "bra" tältplats på kartan innan så har jag slagit upp tältet någon annanstans eftersom det som ser platt och jämnt ut på kartan sällan är det i verkligheten enligt min erfarenhet :)

De bästa tältplatserna jag har övernattat på är oftast de som bara dyker upp längs färdvägen. Det betyder att ibland får jag slå läger tidigare på dagen än planerat helt enkelt. För tro mig, det finns "aldrig" en finare tältplats bara du kommer förbi nästa krön, eller nästa, eller nästa...

Däremot så brukar jag alltid göra en grov plan utifrån vattendrag eftersom det finns sina fördelar att slå läger vid friskt rinnande vatten.

Så det bästa rådet är att utgå från lämplig sträcka per dagsetapp och håll ögonen öppna när du närmar dig det tänkta området så är jag övertygad om att du, i de flesta fall, kommer hitta bra tältplatser.
 
En bäck är en bra början. Platt på kartan är oftast en nackdel där brukar det vara sankt.

På Kungsleden kan det vara en hel del "upptagna" ställen så det lönar sig definitivt att lägga in lite "leta tältplats tid och sträcka" i dagsprogrammet.

Många har tältat på sträckan före dig och du kan ofta se markslitage och eldstäder där man tältat.

Thure
 
Håller helt med seasteel och thureb. Det är mycket svårt att utifrån en karta läsa sig till tältplatser, och ofta är det som kan tolkas som bra på kartan helt omöjligt att hitta en mindre yta fri från sten eller blötmark lämplig att sätta upp ett tält på.
Min erfarenhet är precis samma, dvs när man börjar närma sig slutet på den sträcka man planerat för dagen och man hittar lämplig tältplats, ta den även om du kanske tänkt dig att gå några km eller någon timme längre. Passerar du den platsen för att chansa på att slå läger senare kommer du snart att inse att det kan bli både en sen och lång vandring. (i värsta fall mycket lång) innan du hittar en bra lägerplats nästa gång. Jag har gått över 30km i Norge på sträckor som på kartan sett lämpliga ut men i själva verket varit så steniga och/eller blöta att det varit snudd på omöjligt att sätta upp ett tält.

För mig är en bra lägerplats en jämn markbeväxt yta som passar tältet och samt närhet till bra vatten. Har den en fin utsikt är det extra bonus.
Jag brukar även tänka på vilken mark det är under vegetationen, sandjord som snabbt dräneras (ofta beväxt med gräs eller kråkris) är att föredra, en sänka med mossa som indikerar fuktigare mark och att det kan bli vatten ståendes vid en regnskur är mindre lämplig.
Allt sådant här lär man sig med tid och erfarenhet, inte via kartan. Man måste med blicken kunna se över ett område man passerar och tolka sig till var det kan vara lämpligt att titta och undersöka närmare.

Andra tips som du kan hitta på kartan förutom vatten är givetvis passövergångar. Skall du hitta lämpliga tältplatser är det på södra sidan av ett pass där solen och dagsljuset ger mer markvegetation, på norra sidan ligger snön längre och det är oftast mer stenigt och blött. Tälta inte heller direkt nedanför branta fjällsidor, jag har vaknat av stenras mitt i natten när stenar stora som husvagnar släpper från fjällsidan och faller ner mot dalen, då vill man inte ligga inom landningszonen...
 
1 vänta ej tills du börjar bli så trött att du slår upp tältet var som helst (jag fick tälta på sandstrand för någon vecka sedan på grund ej tagit en hyfsad plats tidigare och när ett kort oväder gjorde det för mörkt där det ej var öppet och med stenar på tältpinnar men mkt städning av tältet och avtorkning med vatten vid hemkomst)


2 lite lutning är bara bra lägg ut ev footprint eller lägg dig direkt och känn efter stenar och lutning huvud högst


3 tälta en bit från vatten jock för att kunna sova tyst


4 har du kupoltält och tjockt liggunderlag har du större valmöjligheter att ta steniga områden


5 kolla vindriktning om tältet är vindkänsligt och sätt upp enl tid erfarenhet i rätt riktning


6 är det mycket stenigt går det i värsta fall slå upp över låg ljung om du har footprint eller kraftig bottenväv i tältet


7 slå upp tältet efter gått över en stor jock om det har regnat mycket och är snö högre upp på en brant för slippa börja med vad och ev ta av kängor
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Mackan1 Tältplatser i Finsetrakten? Fjällvandring 17
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
Saltlakrits Tankar om tältplatser Fjällvandring 15
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
PepsAdventures Vandringsväg ovanför Laddjujavri samt tältplatser på Cievrralahku Fjällvandring 5
Promenerik Tältplatser Ritsem Fjällvandring 5
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
elihe1 Tältplatser Fjällvandring 2
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Amylie Tältplatser nära Glittertind Fjällvandring 2
Erixolen Tältplatser V om Guoblacorru? Fjällvandring 9
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
Seapo Tältplatser Neasketvaggi Fjällvandring 1
dake Tältplatser padjelanta Fjällvandring 2
gunnargren Tältplatser mellan Vakkatovare-Nikkaluokta Fjällvandring 10
Nehrert Tältplatser vid Kebnekaise? Fjällvandring 14
bakti Tältplatser i Jotunheims natur Fjällvandring 9
ekaflnoren Tältplatser Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 4
skellington Tältplatser mellan Akka och Gisuris? Fjällvandring 9
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
jesperk Tältplatser i Trollheimen Fjällvandring 0
coolmanq Dovrefjell - hund? tältplatser? Fjällvandring 1
pal2 Tältplatser/vadning i Kaskasavagge? Fjällvandring 14
UAO Tältplatser vid Hukejaure Fjällvandring 3
chala Tältplatser längst Västra leden till Kebbne. Fjällvandring 8
guhj Framkomlighet och tältplatser, Kebnekaisemassivet (specifika platser) Fjällvandring 9
Foss Tältplatser Storulvån - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 3
fjölar Kvikkjokk - Tarraluoppal. Dagsturer, toppturer och fina tältplatser. Fjällvandring 13
majjen Underbara tältplatser Fjällvandring 16
ekonom Tältplatser Jämtland/Härjedalen Fjällvandring 6
majjen "Nya" tältplatser i Sarek? Fjällvandring 23
joa_bj Bra/vackra tältplatser Sylarna-Helgs-Gåsen? Brådis Fjällvandring 2
Karolina P Tältplatser vid Grövelsjön? Fjällvandring 18
jorgenhellberg Kollar igen - tältplatser, Besseggen Fjällvandring 2
UlfRikard Tältplatser Nikkaloukta-Kebnekaise? Fjällvandring 2
jorgenhellberg Tältplatser Gjendebu till Memerubu Fjällvandring 2
Olaa tältplatser vid Sylarna mm Fjällvandring 5
Jakan Bra tältplatser? Fjällvandring 3
plu Bra tältplatser? Fjällvandring 3
Tältplatser i Mårma?? Fjällvandring 13
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.