Tältplatser mellan Vakkatovare-Nikkaluokta

Hej,
har planerat att gå, förmodligen en solotur, mellan Vakkatovare-Nikkaluokta i början av september. Kommer att komma till Vakkatovare strax före 12 på torsdag och måste vara i Nikka till kl 12 då bussen går mot Kiruna.

Vet att det är lite tajt, hade gärna haft en dag till på mig men som det ser ut med familjesituationen är jag nöjd att jag kan ta mig iväg överhuvudtaget ;-)

Planen ser ut så här:
Torsdag 17 km
Fredag 20 km
Lördag 20 km
Söndag 13 km (har planerat att ta båtskjutsen om den gå i lämplig tid)

Det här är bara ca siffror men har planerat vandra längre sträckor fredag-lördag för att kunna ta det lite lugnare på söndag för att hinna med bussen utan att stressa.

Så frågan är om någon har vandrat sträcka åt samma håll och har förslag på bra och fina tältplatser, gärna med vatten i närheten.
 
Gick nyligen delar av denna sträcka, tips på bra tältplatser (plant och nära vatten:)):

Vakkotavare-Teusajaure:
2 platser finns invid leden omedelbart efter backen upp från Vakkotavare
1-2 platser finns 25m direkt SV om nya bron, södra brofästet (5km syd Teusajaure)

Teusajaure-Kaitumjaure:
Platser finns på stugudden vid Teusajaure stugorna (avgiftbelagda)
4-5 platser finns nere vid sjön (nedanför Kaitumjaurestugorna vid de förfallna kåtorna)

Kaitumjaure-Singi:
Åskilligt med bra platser finns mellan bron över Singijokken och Singistugorna där leden följer ett parti av sandåsar. (Mellan Kaitumjaure och bron är det sparsamt med bra platser). Kan dock rekommendera "beachen" vid Kaitumjaure stugorna (följ skylningen. ligger nere vid Singijokken) som är bland den finaste jag sett i fjällvärden.

Singi-Kebnekaise-Nikkaloukta:
Finns några platser i Ladjovagge när dalen öppnar sig efter passagen under Singitjokko, dock skuggade av Toulpagorni på em/kväll.
I närheten av Kebnekaise fjällstation finns bästa platserna precis väster om Tarfalajokken.
Mellan leden och stranden av Ladtjojaure ca 1km väst om LapDånalds (ca 5km från Nikkaloukta)
---
Sträckan Vakkotavare-Teusajaure saknar bra tältplatser (utom de jag nämnt) pga stenig terräng eller långt till vatten. Vi råkade dessutom ut för kraftig vind från SO och fick vänta ett dygn extra för att kunna ta oss över Teusajaure (lägg med detta i din planering!).
Även sträckan Teusajaure-Kaitumjaure är stenig.
 
Vakkotavare-Teusajaure:
Finns även bra tältplatser där stigen viker av mot nya bron om man går en bit mot jokken.
Där GPS-spåret i den bifogade bilden byter färg finns dessa platser.
/Ulf
 

Bilagor

  • Tältplats Vakkotavare.jpg
    Tältplats Vakkotavare.jpg
    70.7 KB · Visningar: 774
Vakkotavare-Teusajaure:
Finns även bra tältplatser där stigen viker av mot nya bron om man går en bit mot jokken.
Där GPS-spåret i den bifogade bilden byter färg finns dessa platser.
/Ulf
Tackar, men det är inte så långt ifrån Vakkotavare vad jag vill minnas? Har ingen karta här som jag kan kolla på.

Eftersom jag "bara" har 4 dagar på mig, så vill jag försöka ta mig en bit på torsdag så att det inte blir för långa sträckor dom andra dagarna. Men som det ser ut nu så ska jag möta upp några kompisar i kebb-fjällstation och åka bil med dom hem, så då behöver jag inte hinna med bussen kl 12 som jag först hade planerat.
 
Noterade även några sandåsar väster om leden invid jokken i höjd med "kappejåkkå" på bilden ovan när jag gick förbi, men var aldrig fram för att inspektera dessa platser så jag kan inte gå igod för deras lämplighet.
 
Tackar, men det är inte så långt ifrån Vakkotavare vad jag vill minnas? Har ingen karta här som jag kan kolla på.

Eftersom jag "bara" har 4 dagar på mig, så vill jag försöka ta mig en bit på torsdag så att det inte blir för långa sträckor dom andra dagarna. Men som det ser ut nu så ska jag möta upp några kompisar i kebb-fjällstation och åka bil med dom hem, så då behöver jag inte hinna med bussen kl 12 som jag först hade planerat.

Vakkotavare-Teusajaure är 16km vad jag kan minnas, så om du startar kring lunchtid från Vakkotavare kan det vara lämpligt att lägga första natten kring nya bron på bilden ovan. Dagen efter tar du dig över Teusajaure (om vädret tillåter) och nästa natt Kaitumjaure. Därefter Kebnekaise där du kan gena in i Ladtjovagge strax norr om bron över Singijokken vilket sparar mycket tid jämfört med att gå hela vägen via Singistugorna (har inte kartan framför mig nu så jag kan ge exakt vägvisning). Keb-Nikkaloukta blir sista etappen.
 
Tack så mycket för svaret! Har för mig att det är vackert vattenfall i närheten av bron, vet du om det stämmer? Fotar mycket och kommer ha med mig systemkamera så jag är intresserad av vackra platser att fota.
 
Tack så mycket för svaret! Har för mig att det är vackert vattenfall i närheten av bron, vet du om det stämmer? Fotar mycket och kommer ha med mig systemkamera så jag är intresserad av vackra platser att fota.

Jag noterade inget vattenfall vid bron eller uppströms, bara fors. Men jag var heller inte fram till jokken efter bron då den ligger en bit från leden. Det är dock inget stort vattendrag, så inga mäktiga fall att vänta;)
Både backen upp från Vakkotavare och ändå mer den från Teusajaure är ganska krävande;)

Kaitumjaure med sitt gröna vatten (pga glaciärslam) är ett vackert fotomotiv, du har även på sträckorna Vakkotavare-Teusajure, och Teusajaure-Kaitumjaure (på de högre punkterna) mycket fin utsikt över topparna och glaciärerna i Sarek samt Akkha om vädret tillåter. Även utsikten från övergången norr om Teusajuare ner mot Kaitum och älven är fina motiv.
 
Jag noterade inget vattenfall vid bron eller uppströms, bara fors. Men jag var heller inte fram till jokken efter bron då den ligger en bit från leden. Det är dock inget stort vattendrag, så inga mäktiga fall att vänta;)
Både backen upp från Vakkotavare och ändå mer den från Teusajaure är ganska krävande;)

Visste att jag hade sett det någonstans, men det var inte vid bron utan vid Teusajaure.

Citerat från STF:
Missa inte
Vattenfallet ovanför Teusajaure kan ge ett nästan tropiskt intryck. Slöjor av vatten faller i trappsteg utför berget och landar i en frodig grönska.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
skellington Tältplatser mellan Akka och Gisuris? Fjällvandring 9
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Mackan1 Tältplatser i Finsetrakten? Fjällvandring 17
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
Saltlakrits Tankar om tältplatser Fjällvandring 15
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
PepsAdventures Vandringsväg ovanför Laddjujavri samt tältplatser på Cievrralahku Fjällvandring 5
Promenerik Tältplatser Ritsem Fjällvandring 5
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
elihe1 Tältplatser Fjällvandring 2
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Amylie Tältplatser nära Glittertind Fjällvandring 2
Erixolen Tältplatser V om Guoblacorru? Fjällvandring 9
Seapo Tältplatser Neasketvaggi Fjällvandring 1
dake Tältplatser padjelanta Fjällvandring 2
Nehrert Tältplatser vid Kebnekaise? Fjällvandring 14
bakti Tältplatser i Jotunheims natur Fjällvandring 9
ekaflnoren Tältplatser Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 4
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
jesperk Tältplatser i Trollheimen Fjällvandring 0
coolmanq Dovrefjell - hund? tältplatser? Fjällvandring 1
pal2 Tältplatser/vadning i Kaskasavagge? Fjällvandring 14
UAO Tältplatser vid Hukejaure Fjällvandring 3
chala Tältplatser längst Västra leden till Kebbne. Fjällvandring 8
guhj Framkomlighet och tältplatser, Kebnekaisemassivet (specifika platser) Fjällvandring 9
Foss Tältplatser Storulvån - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 3
fjölar Kvikkjokk - Tarraluoppal. Dagsturer, toppturer och fina tältplatser. Fjällvandring 13
majjen Underbara tältplatser Fjällvandring 16
ekonom Tältplatser Jämtland/Härjedalen Fjällvandring 6
majjen "Nya" tältplatser i Sarek? Fjällvandring 23
joa_bj Bra/vackra tältplatser Sylarna-Helgs-Gåsen? Brådis Fjällvandring 2
Karolina P Tältplatser vid Grövelsjön? Fjällvandring 18
jorgenhellberg Kollar igen - tältplatser, Besseggen Fjällvandring 2
UlfRikard Tältplatser Nikkaloukta-Kebnekaise? Fjällvandring 2
jorgenhellberg Tältplatser Gjendebu till Memerubu Fjällvandring 2
Olaa tältplatser vid Sylarna mm Fjällvandring 5
Jakan Bra tältplatser? Fjällvandring 3
plu Bra tältplatser? Fjällvandring 3
Tältplatser i Mårma?? Fjällvandring 13
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
S.Hellman Genväg mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 11
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
Jeremiah Johnson Mellan Bulkas och Tjåggnåristjåhkkå Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.