Vilken sovsäck rekommenderar ni?

Hej!
Jag är på jakt efter en ny sovsäck att ha till fjällvandringen. Jag är MYCKET frusen av mig, 180 cm lång, vill gärna ha en säck som tål en vandring i fuktigt väder och givetvis vill jag ha det lättast möjliga... :)
Vad rekommenderar ni? (Vandrar oftast i augusti/september)
Mvh, Anette
 
Nånting som går ner till minus fem är väl bra. Det gör min. Brukar passa tjejer bra att tänka så har jag hört. Jag har en Haglöfs Trail M, som jag köpt på rea. Den är inte särskilt lätt eller liten när den är nerpackad, men å andra sidan var den hyffsat billig och den är jättemysig och varm! Sen måste jag säga att jag föredrar när det är bomullsfoder framför plastig syntet. Jag tycker att Haglöfs gör bra sovsäckar.

Eftersom du vill ha en som tål fukt, så ska du nog satsa på en i syntet istället för dun.

Mer än så kan jag nog inte hjälpa dig tyvärr!
 
Jag köpte just en marmot wave iv.
Komforttemperaturen ligger på -5, jag har inte provat den i så kallt väderlag ännu, men den känns genomgående bra.
Jag sov i den ute i skåne förra helgen (kanske +15 som kallast) jag svettades livet ur mig trots att jag låg halvt utanför säken..

kostar knappt under 1000lappen oh väger 1660 g

Jag tycker iaf att det är en utmärkt kompromiss pris/vikt/komfort

http://www.addnature.com/default_re...2GO7&mscssid=APGX771LVQHW8H6GK4N3NV88GSNH72A5
 
Som redan sagts gör Marmot välldigt fina och lätta sovsäckar, här är en länk till hela Wave sortimentet.
http://www.marmot.de/index.en.php?id=2&cat=36&col=2
Temperatur angivet enligt EN standard.

Tittar man där kan man förstå att Petter svettades livet ur sig. Wave IV har en extremtemperatur på -30, komfort för kvinnor -5 och komfort för män -11.

Den kanske är lite varm för sommarbruk även om man är frusen...
Beror oxå på om du tänker använda sovsäckslakan, sova i underställ osv


http://www.skovdenatur.nu brukar ha det mesta ur Marmots sovsäckssortiment, där finns prislista

Addnature kan vara lite billigare på sitt ordinarie sortiment, om inte annat tar de hem till standardpris. Har för mig att man slipper betala frakt om man köper för mer än 500 kr.
 
Numera finns bra vattenavvisande yttertyger så man inte behöver dra sig för att använda dunsäckar i fuktigt väder i fjällen.

Rab gör bra säckar. Själv har jag en Rab Quantum 400 i Endurance, som är ett extra vattenavvisande tyg. Komforttemperatur anges till -5 för just den. För mig är säcken varmare än så. De har även modeller anpassade för en mer kvinnlig anatomi.

Kolla: http://www.upandunder.co.uk/eshop/c...acturer_ID=5&Activity_ID=22&Description_ID=24

Raskesven
 
Min hustru använde en Marmot Angel Fire (den kortare varianten: -9 grader enl Marmot, 1367 g inkl packpåse enl min våg). Hon brukar frysa i sovsäck även vid flera plusgrader, men denna höll henne varm även då tempen kröp under nollan ett par nätter nu i sommar.
 
Tack!

Hej!
Tack för alla tips! Ska kolla upp säckarna ni rekommenderar och se vilken som verkar bäst för mig. Priset är inte så viktigt för mig, inte för att jag är gjord av pengar utan för att jag har bestämt mig för att satsa på den absolut bästa säcken jag hittar nu. Är så less på att frysa...
Därför undrar jag över två saker:
1. Är det någon som vet hur kallt det brukar bli på kalfjället nattetid i början på september?
2. Hur vet man om den komfort-temperatur som anges på sovsäckarna är angiven av en oberoende testare, eller om det är tillverkaren som har sätt gränserna?
 
Lätt överdrag

Man kan mycket väl ha en lätt höst-och-vårsäck, som man själv syr ett ultralätt överdrag till av fallskärmsnylon eller annat tunt, starkt tyg. I princip en rymlig påse med blixtlås. Grejen är att man lägger sovsäcksunderlaget inuti överdraget och dessutom efter behov lägger på kläder man inte använder och/eller vill torka. Man får mycket isolerande luft kring sig och bra sovvärme. Värmen "stängs in" på ngt konstigt sätt. Jag använde länge en billig sovsäck för lägst 7 plusgrader med ovannämnda överdrag i snöbivack och andra övernattningar utomhus i sträng kyla och det gick alldeles utmärkt.
 
Klockren säck

Hej!

Jag har en Marmot Helium EQ och den är helt klockren. Kostar en hel del (c:a 4000:), men väger 922 gram och har -9 som komforttemp. Men jag hoppas kunna använda den många år så jag tycker helt klart det är värt pengarna. Låter det för dyrt kan du alltid kolla in Marmot Sawtooth...verkar osså vara en fin säck (1900:) 1300 gram..... men tänk såhär... hoppa över att bo på hotell 4 nätter och lägg pengarna på sovsäcken istället så är det ju lugnt....!! :)

/Jens
 
Om pengar inte är en begränsning tycker jag oxå att du ska titta närmare på Marmot Helium EQ. EQ eller Endurance är en tunn PU beläggning på insidan av yttertyget som ger extra skydd mot väta.

Själv har jag den kortare varianten av samma sovsäck fast utan EQ och jag kan bara hålla med om att det är en kanon sovsäck. Under tio regniga juli dagar i Sarek var den så varm att jag mest använde den som täcke. Temperaturgränserna enligt EN är -3 comf. -9 lim. och -27 extr.


EN 13537 är en enhetlig EU-standard för mätning av temperaturgränser i sovsäckar, den infördes för något år sedan och hitentills verkar det vara frivilligt för de olika tillverkarna att använda sig av den. De tillverkare som gör det brukar vara noga med att poängtera att sovsäcken är graderad enligt EN standard.

Många utomeuropeiska märken som Marmot, Mountain Hardwear och NorthFace anger nu sina exportsäckar enligt EN. RAB och PHD, brittiska märken, gör det inte.

Kort beskrivning av EN 13537
http://www.skovdenatur.nu/produkt.asp?id=2808
 
Re: Tack!

Libelle; sa:
1. Är det någon som vet hur kallt det brukar bli på kalfjället nattetid i början på september?

Jag var i Kebnekajse i september 2000. Det var superväder (molnfritt) vilket ledde till väldigt kalla nätter. En natt visade termometern -9! Jag hade en på tok för tunn sovsäck och frös något grymt, men det glömdes snabbt bort när det ljusnade och höstfärgerna målade landskapet. Lycka till.
 

avslutad210712

Gäst
Kanske för sent att beställa från http://www.roberts.pl men här är de säckar vi köpte. Tänk på att du kan byta ut Quantum-tyget mot Endurance ifall du vill ha en mer vädertålig säck. Vi har precis kommit tillbaka från en två-veckors tur mellan Kvikkjokk och Silvervägen men den blev ingen direkt test om säckarna klarar ner mot -10 vilket jag hoppas inför september-turen. Prövade att att ha säckarna stängda en natt men sen struntade vi i det och valde helt enkelt att öppna dragkedjorna och använda säckarna som täcken för de var för varma. Den natt vi hade dragkedjorna stängda vaknade vi båda i panik badandes i svett trots att vi inte dragit igen den invändiga kragen. Längst ner en länk till en debatt om Roberts.

1 pcs Voyager Light 500 MR goose 800 231 euro
1 pcs Voyager Light 400 LW goose 800 222 euro

Both with red outside and black inside

Both with Pertex Quantum in- and outside +25 euro/each
Both with an inside collar +17 euro/each
Delivery cost to sweden +35 euro/both

Total cost 572 euro

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=26747
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
underdoggy Vilken sovsäck ska jag köpa? Fjällvandring 1
henric vilken sovsäck på fjället? Fjällvandring 2
Vilken sovsäck ska man köpa? Fjällvandring 5
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
Crimper Vilken modell är detta? Fjällvandring 10
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
lorenzr Vilken stuga värt att stanna längre? Fjällvandring 6
fannsan Ensam i Sarek - vilken rutt? Fjällvandring 32
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
annakari Vilken blomma? Fjällvandring 5
Härjedalingen Vilken stuga? Fjällvandring 2
Jojosurf Hilleberg vilken label? Abisko-Nikk Fjällvandring 2
Helosun Vilken nice-to-have utrustning följer med er på tur? Fjällvandring 31
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
jonah hex vilken utrustning Abisko-Nikkolaukta ? Fjällvandring 13
undvall Vilken vägen genom Bårdde-Bielloriehppe? Fjällvandring 9
såg Vilken väg är lättas att nå Låkkatjåkka Fjällvandring 3
avsl_22-07-26 Vilken tidpunkt för vandring (Abisko)? Fjällvandring 17
kjpil Vilken tvål fungerar bäst i kall fjällbäck? Fjällvandring 73
ripjägarn Vilken Kungsled? Fjällvandring 2
Revan Vilken väg skulle passa? och hunden? Fjällvandring 14
lina__85__hotmail.com Vilken sorts jacka behöver jag? Fjällvandring 10
Pwe Ramundsberget mot Skarsfjället - vilken väg? Fjällvandring 5
XPAT Vilken ryggsäck Fjällvandring 5
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
desireman Vilken sträcka är svåraste? Kebnekaise västra leden! Fjällvandring 4
BjörnGBG Vilken väg upp på Storsylen? Fjällvandring 9
micosc Vilken ryggsäck 80-100L Fjällvandring 15
pergit Från Kårsavagge - Låktatjåkka, vilken väg? Fjällvandring 8
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
mnen Vilken storlek på ryggsäck Fjällvandring 14
gusbo Klimpfjäll-Hemavan via södra storfjället , vilken färdväg? Fjällvandring 3
KristinS Femdagarsvandring i Abisko - vilken rutt? Fjällvandring 1
fson Vilken stav, och vart köpa? Fjällvandring 16
greendanger Vilken utrustning använder du under sommaren? Fjällvandring 56
Waster Inlägg från 20 September 2002, Vilken läsning :) Fjällvandring 2
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6
davnie Sommarvandra i norge! Vilken tid är bäst? Fjällvandring 11
PaulPersson Vilken reperationsutrustning bär ni med er? Fjällvandring 8
X2000 Vilken är vilken av topparna på Sölen? Fjällvandring 4
Anders.Appelqvist Toppar i jotunheim, vilken ordning? Fjällvandring 7
Silvio VILKEN ÄR DEN BÄSTA ÖVERLEVNADSBOKEN Fjällvandring 12
larvik line Vilken faror finns det på jojoleden Fjällvandring 1
Enrok Vilken fjällkarta? Fjällvandring 13
walkerboh Sarek - vilken natttemp? Fjällvandring 6
tjolanta Vilken jacka? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.