Håller med
ljamoller om att polska sovsäckar från firmor som Cumulus, Pajak och Roberts både håller hög kvalitet och måttliga priser. Kan också löna sig att kunna anpassa säcken, vilket i varje fall Cumulus och Roberts gärna gör. Cumulus kan man t o m själv modifiera direkt online. Jag som är magsovare fick t ex be om "omvänd" fyllning, dvs mer dun i den halvan med huva, som ryggsovare har neråt (brukar alltså vara tvärtom som standard).
Men annars är det inte mycket magi i detta - givet att man jämför kvalitetssäckar med ungefär samma mått och dunkvalitet ("fill power", FP, mätt i cuin), får du ungefär samma temperaturgränser med samma dunvikt. Lägre dunkvalitet = högre vikt för samma isolering. Jag tycker inte det "lönar sig" att gå under 800-850 cuin, men inte heller att betala för extrema kvaliteter som 1000 cuin.
Jag är rätt frusen av mig, men sover problemfritt i en sovsäck med 400 g 850 cuin dun ner till nollgradigt - dock klädd i ullfrottéunderställ, dito strumpor och buff/balaclava (mest för att skydda säcken från hårsmuts, men det bidrar också mycket till värmen). Är det ännu lite kallare, slänger jag på mig min lätta dunjacka. Under den dunvikten (och -kvaliteten) skulle jag absolut inte vilja gå - snarast tvärtom.
400 g kan också vara i underkant, om du t ex är lång eller rör på dig mycket under natten och behöver lika mycket dunfyllning runtom sovsäckens alla sidor. 600 g som du tittar på hade gett dig större marginaler, om dunkvaliteten varit lite högre.
Lek lite med Cumulus "Customize", så ser du hur dunkvalitter, dunvikter och temperaturgränser hänger ihop (exemplet i
länken avser LiteLine 400).