• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Komfort temp på sovsäck, hur räknas/klassas det?

Har haft samma sovsäck under våren/hösten under många år nu. finns inget märke, minns ej vem jag fick den av, och vet ej temp rekomendationer...
(Gammal skit som hållt mig varm med andra ord.)
Letar nu en ny till tältnätter i skogen för vår och höst...
Har kollar runt som en tog på både billiga och dyra märken, och överallt så står det komfort och extrem temperatur på informationen om den, men jag vet inte hur det beräknas där riktigt...
Tex: Komforttemperatur 6 grader, extremtemperatur minus 1 grader?
Är det då med ett lätt underställ på mig,
eller med alla vandringskläder minus jackan?
Idiotklassa mig om ni vill, men vad räknas som "basen" i sovsäcken när dom räknar komfort och extrem temperatur?
tack!

Komforttemperatur (Comfort): Den temperaturgräns där en normalbyggd kvinna förväntas kunna sova bekvämt.

Lägre temperaturgräns (Lower Limit): Den temperaturgräns där en normalbyggd man förväntas kunna sova bekvämt.

Extremtemperatur (Extreme): Extremtemperaturen är med för att ge en uppfattning om vid vilken temperatur det uppstår stora hälsorisker. Du överlever om du håller dig vaken.

De där temperaturgränserna numera framtagna med hjälp av en slags provdocka och enligt en specifik standard (t.ex. har dockan underställ på sig i säckar som är gjorde för låga temperaturer, eftersom man tar för givet att ingen sover helt naken i säcken när det är så kallt).

Bara för att en säck har komforttemperaturen -10 betyder inte att du sover bekvämt i den i -10. Vad du behöver för temperaturgräns på säcken måste du prova dig fram till. Fördelen med dessa siffror är att om du vet att du klarar -10 i en säck med komforttemperatur på -8 så kan du köpa vilken säck som helst som har en komforttemperatur på -8. De är alltså främst tänkta att vara jämförelsesiffror, ungefär som bränsleförbrukning på bilar.

Tidigare fanns det ingen riktig standard, då kunde en säck som var specad för -8 vara varmare än en säck från en annan tillverkare som var specad för -10.

Det är som sagt extrem individuellt hur detta upplevs. Men också en fråga om formtoppning. Som lite halvvarm man behöver jag vara mätt, glad, harmonisk och inte för trött för att temperaturgränserna ska funka. Å andra sidan sover jag oftast endast i kalsonger, vilket inte stämmer med konceptet... Om jag har underställ och sockor på mig så funkar ofta gränsen väl.

Slutligen är det brukaren som tycker att det är en varm eller sval säck. Trimdetaljer som sovsäckslakan, underställ med kort respektive lång ärm, sockar, mössa etc. Dunjacka över etc.

Ett par jag känner köpte inför en fjällvandring säckar märkta -10° comfort. Båda sov i långa underställ med ullsockar på.
Han frös varje natt och hon tyckte det var bra och sov varmt och gott.
Hur rena vi är inverkar liksom vad vi ätit på kvällen.

Det enda som är säkert är att en för sval säck förstör hela nattsömnen.

go tur

Trådstartare Liknande trådar Forum Inlägg Startad
sjohan Komfort temp på sovsäck svensk sommar? Bo och sova 14
vandrafjäll Alpinist model 500, 750g komfort man -16 Bo och sova 8
CyberJunkie Tältval: Komfort kontra Vikt Bo och sova 7
Roberth Exped Downmat - Komfort & Kvalite Bo och sova 43
Psycoboy Max 3000 kr, Runt 1500 gr, Komfort till c:a -10 ???? Bo och sova 18
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
madebyandy Hålla tempen nere vid tältning i varma klimat. Bo och sova 11
plankton9 Sovsäck från Trekmates, Temp? Bo och sova 4
naturälskaren Köpt sovsäck-hur vet jag tempen? Bo och sova 41
Goliat Temp på sovsäck och Jerven säck Bo och sova 16
jonas72 temp 80-talssäck? Bo och sova 5
Napoleon Phantom 32 - hur upplever ni tempen? Räcker säcken för 3 säsonger i fjällen? Bo och sova 25
viiktor hyfsat lätt sovsäck comfort temp ca ±0 Bo och sova 53
BKD Max temp på Ajungilak Polaris Bo och sova 5
andy69 Vinter tältning..temp? Bo och sova 9
Olaa Temp.-tester av sovsäckar Bo och sova 0
Hobbe21 Temp på M.Blanc? Bo och sova 0
sovsäck temp Bo och sova 0
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 19
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Rännberg244 Vintertältning på kalfjället Bo och sova 7
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
avslutmedlemskap0904 Titta på stjärnorna Bo och sova 9
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 12
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Ooscar Vågar man lita på tältet? Bo och sova 13
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Axe Tips på varmvattenflaska för sovsäcksbruk. Bo och sova 19
Benny G Vatten på tältgolvet i tältet Bo och sova 18
niklastrogen Spänna tältduken på Akka Endurance 3 Bo och sova 2
susancasserfelt Ögonen blöder i jakten på tält Bo och sova 9
Kimchi Längd på sovsäck Bo och sova 5
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Dimman Tips på solotält Bo och sova 22
lundinz Tips på rymlig sovsäck till frugan Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck jag fyndat på loppis Bo och sova 7
danisko Tips på sovsäck (vår-sommar-höst) Bo och sova 10

Liknande trådar

Logga in

Tips!