Komfort temp på sovsäck, hur räknas/klassas det?

Har haft samma sovsäck under våren/hösten under många år nu. finns inget märke, minns ej vem jag fick den av, och vet ej temp rekomendationer...
(Gammal skit som hållt mig varm med andra ord.)
Letar nu en ny till tältnätter i skogen för vår och höst...
Har kollar runt som en tog på både billiga och dyra märken, och överallt så står det komfort och extrem temperatur på informationen om den, men jag vet inte hur det beräknas där riktigt...
Tex: Komforttemperatur 6 grader, extremtemperatur minus 1 grader?
Är det då med ett lätt underställ på mig,
eller med alla vandringskläder minus jackan?
Idiotklassa mig om ni vill, men vad räknas som "basen" i sovsäcken när dom räknar komfort och extrem temperatur?
tack!

Komforttemperatur (Comfort): Den temperaturgräns där en normalbyggd kvinna förväntas kunna sova bekvämt.

Lägre temperaturgräns (Lower Limit): Den temperaturgräns där en normalbyggd man förväntas kunna sova bekvämt.

Extremtemperatur (Extreme): Extremtemperaturen är med för att ge en uppfattning om vid vilken temperatur det uppstår stora hälsorisker. Du överlever om du håller dig vaken.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
De där temperaturgränserna numera framtagna med hjälp av en slags provdocka och enligt en specifik standard (t.ex. har dockan underställ på sig i säckar som är gjorde för låga temperaturer, eftersom man tar för givet att ingen sover helt naken i säcken när det är så kallt).

Bara för att en säck har komforttemperaturen -10 betyder inte att du sover bekvämt i den i -10. Vad du behöver för temperaturgräns på säcken måste du prova dig fram till. Fördelen med dessa siffror är att om du vet att du klarar -10 i en säck med komforttemperatur på -8 så kan du köpa vilken säck som helst som har en komforttemperatur på -8. De är alltså främst tänkta att vara jämförelsesiffror, ungefär som bränsleförbrukning på bilar.

Tidigare fanns det ingen riktig standard, då kunde en säck som var specad för -8 vara varmare än en säck från en annan tillverkare som var specad för -10.

Det är som sagt extrem individuellt hur detta upplevs. Men också en fråga om formtoppning. Som lite halvvarm man behöver jag vara mätt, glad, harmonisk och inte för trött för att temperaturgränserna ska funka. Å andra sidan sover jag oftast endast i kalsonger, vilket inte stämmer med konceptet... Om jag har underställ och sockor på mig så funkar ofta gränsen väl.

Slutligen är det brukaren som tycker att det är en varm eller sval säck. Trimdetaljer som sovsäckslakan, underställ med kort respektive lång ärm, sockar, mössa etc. Dunjacka över etc.

Ett par jag känner köpte inför en fjällvandring säckar märkta -10° comfort. Båda sov i långa underställ med ullsockar på.
Han frös varje natt och hon tyckte det var bra och sov varmt och gott.
Hur rena vi är inverkar liksom vad vi ätit på kvällen.

Det enda som är säkert är att en för sval säck förstör hela nattsömnen.

go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips