fråga om temperatur på sovsäck

Är ute och fiskar en del och tänkta kombinera detta med att campa också. Tält har jag införskaffat, ett true north tält. Vann häromdagen en sovsäck på tradera som jag nu ångrar lite att jag budade på. Som tur var kostade den ingen förmögenhet och den passade bra i längd och bredd. Men jag hittar ingen info om temperaturer, Jag hoppas att någon här kan hjälpa mig. Jag har även googlat på den och hittar verkligen ingen info om den. Antar att den är äldre än jag trodde, vilket gör att jag ångrar mig än mer.

Hurusom helst, se bifogad bild.
Misstänker att märket är Wigwam, sen verkar den ha två namn, nämligen Skagen och Sagen. Inne i sovsäcken står det: "100 sagen".
Är den information jag har om den.
Mailade och frågade den som sålde den och hon visste inte då hon sålde den åt någon kompis som tydligen var frilufts människa sådärför trodde hon att den skulle klara ned till -3. Men frågan är då om det comfort eller extrem temp... viss skillnad... Vore bra att veta.

Annars mottages tips tacksamt på sovsäckar jag kan ha utkik på i bag skick. Campar inte så ofta och definitivt inte i några extrema temperaturer. Tänker att den i alla fall ska klara tidiga vårar (typ maj) och sena höstar (typ september). Så comfort temp på typ -3 vore ju kanske inte fel. Eller tänker jag fel då?

Tacksam för alla tips jag kan få om den sovsäck jag har och vad jag annars borde leta efter.
Tack på förhand.
 

Bilagor

  • Sovsäck.jpg
    Sovsäck.jpg
    30.2 KB · Visningar: 1,937
Testfakta hade en Wigwam säck i ett av sina gamla tester (typ 10 år sedan) och den vägde 1.2 kg och ansågs ha komfort enligt en äldre standard på 0 grader. Översatt till EN standard blir det en limit temp på +5-10 grader.

Din sovsäck är lättare och min teoretiska gissning är att den hamnar på en komfort på 10-15 grader.


Mät tjockleken på säcken, det borde ge bättre underlag för en gissning.
 
WigWam var (är?) väl ett märke Coop saluförde. Minns märket i butik runt 2007-2008 i alla fall. Har en gammal Fjäll150 som köptes i syfte att användas dubbel (typ "liner") med en höstsäck i lite kyligare klimat, för det var en sommarsäck i lätt och smidigt format som funkade utmärkt till detta.

Vet inte om det kan vara till någon ledning eller hjälp, men "Fjäll"-säcken vägde ca 1100 gram och hade 14 eller 15 grader som komfort-temp.
 
WigWam var (är?) väl ett märke Coop saluförde. Minns märket i butik runt 2007-2008 i alla fall. Har en gammal Fjäll150 som köptes i syfte att användas dubbel (typ "liner") med en höstsäck i lite kyligare klimat, för det var en sommarsäck i lätt och smidigt format som funkade utmärkt till detta.

Helt rätt, Coop sålde det varumärket. Om du jämför med en ny fibersäck med motsvarande längd+vikt gissar jag på runt + 8-10 grader som lägsta komforttemp. Sedan måste ju skicket och hur den är sydd (gissar på genomsydd) vägas in.
 
Mätte sovsäcken och den är inte ens en cm tjock. Så det är nog, tyvärr, som ni säger... 10-15 grader. Suck.
Dyrt att köpa billigt. Hade kunnat lägga de 200:- på en sovsäck jag verkligen ville ha. Måste sluta göra knasiga impulsköp på tradera...

Några tips på vad jag ska leta efter för sovsäckar?
Bör nämnas att jag är allergisk mot dun.
Samt som jag skrev ovan så är det önskvärt att den ska klara tidiga vårar (typ maj) och sena höstar (typ september). Så comfort temp på typ -3 vore ju kanske inte fel. För jag misstänker att jag kommer frysa ihjäl om jag använder den där säcken. Eller åtminstone j****t kall...
 
Kolla både blocket och tradera efter syntetsäckar från Haglöfs, Ajungilak, Fjällräven och Marmot.
Lite dyrare än 200kr men blir sällan fel med en säck från dessa tillverkare.

Exempel: Ajungilak, Haglöfs
 
Några tips på vad jag ska leta efter för sovsäckar?
Bör nämnas att jag är allergisk mot dun.
Samt som jag skrev ovan så är det önskvärt att den ska klara tidiga vårar (typ maj) och sena höstar (typ september). Så comfort temp på typ -3 vore ju kanske inte fel. För jag misstänker att jag kommer frysa ihjäl om jag använder den där säcken. Eller åtminstone j****t kall...

De fabrikat som joask202 nämner gör bra fibersäckar (Ajungilak är nu ägda av Mammut). Då en fiberfylld sovsäck tappar loft (Isolering) snabbare än en dunsovsäck är mitt tips att du väljer en sovsäck med lägre komforttemp än -3 för den användning du skissar på. Är det en ny sovsäck du letar efter kan dessa vara ett prisvärt alternativ:
http://www.outdoorexperten.se/p-26243-marmot-trestles-15-long.aspx
http://www.outnorth.se/marmot/trestles-15

(Regular upp till ligglängd 185cm, Long upp till 198cm)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverker G Fråga om bränsle till trangia Utrustning allmänt 24
turboadde Fråga om eka swede 88 Utrustning allmänt 9
Airfoil Fråga. Nya bärremmar till ryggsäck? Utrustning allmänt 5
Skrymt En liten fråga. Utrustning allmänt 2
Brundin Fråga om kläder Utrustning allmänt 15
janne_b Nyårslöftet (fråga om kängor) Utrustning allmänt 1
loewen Snabb fråga! :) Utrustning allmänt 1
Toffs. rottefella fråga Utrustning allmänt 4
JohnnyL Dum fråga om pannlampor Utrustning allmänt 12
PaulPersson En kniv(ig) fråga? Utrustning allmänt 90
Joakim Ambrosson Garmin eTrex Vista - fråga Utrustning allmänt 3
bogart Knivmakeri fråga. Utrustning allmänt 14
greenjuice UL: en fråga om våg Utrustning allmänt 9
martin1g Ficklampa utan batterier? Fråga - Utrustning allmänt 3
hagafors Fråga om m/90 kängan Utrustning allmänt 15
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.