Är sovsäcken nått att ha?

Hej,

Ett slumrande frilutfts/bushcraft intresse har åter vaknat efter mångårig dvala då merparten
av utetiden bara ägnats åt jakt. Har därför börjat införskaffa lite prylar som genom åren sålts av
eller helt enkelt blivit föråldrade. Är mest intresserad av dagsturer och någon gång då och då övernattning i vindskydd av tarp/presenning. Har i dag en gammal Haglöfs Blacklite sovsäck som jag vill minnas på sin tid var specad till -12 grader. Nu är ju det vad som anses extremtemperatur om jag förstått rätt och dessutom är den för stor för min ryggsäck. Ryggan är en 5.11 Rush 24 som jag mest tänkt ha till kortare turer över dagen men vill ändå ha en sovsäck jag kan få ner i den, volymen är 35l.
Söker nu en sovsäck som jag kan använda från någon minusgrad (med underställ), har en stam budget och har hittat en
High Peak Tacoma 1600 som har en komfort temp på +1, Limit -4 och Extrem -18 som ryms i min budget.

Snugpack Sleeper Lite är ett alternativ med sin komfort temp på 0 grader och extrem på -7

Har ingen koll alls på dessa märken, är det nått att ha? Finns något annat för max 700?

MvH // Johan
 
Extrem temperaturen säger inte så mycket. Du ska kunna ligga still i säcken utan att frysa ihjäl vid denna temperatur. Kolla istället på komforttemperaturen och jämför den med vilken natttemperatur du brukar ha. För min del funkar inte riktigt min -1-gradssäck på kall fuktig höst i vindskydd, däremot i tält. Dock är jag lite frusen av mig. Är budgeten stram skulle jag satsa på en varm men tung säck snarare än en tunn och lätt säck. Lätt och varm brukar betyda dyr också.
 
Nej visst är det så med rek temperaturer, jag är också lite frusen av mig och vill gärna ha graderna på min sida så att säga.
Kan det vara så att min gamla Haglöfs sovsäck ändå är bättre, om än lite stor med dagens mått räknade?
Med en bättre kompressionspåse kanske den går att använda? Men hur står den sig mot dagens graderingar vad gäller komfort och extrem temp?
 
Svårt att veta vad din nuvarande sovsäck klarar, men varför inte ta tillfället att prova nu när det är kyligare? Min erfarenhet är att en syntetsäck med komfort temp några grader under nollan bör ha kring 1100-1300g fyllnadsvikt, dvs en totalvikt i området 1600-2000g.

Du har däremot en utmaning då de billiga säckar du studerar utesluter dunsäckar som är mer komprimerbara. Att få ner en fibersäck som är tillräckligt varm för att klara någon minusgrad i en 35 liters ryggsäck ihop med annat du behöver för turen är inte lätt då sovsäcken lär ta det mesta av utrymmet

Temp gränserna på den Snugpak du ref till är jag lite tveksam till. Tycket Extreme temperaturen ligger väldigt nära vad de kalla komforttemp, vilket skulle indikera att komforttemp är optimistiskt satt.
 
Nej visst är det så med rek temperaturer, jag är också lite frusen av mig och vill gärna ha graderna på min sida så att säga.
Kan det vara så att min gamla Haglöfs sovsäck ändå är bättre, om än lite stor med dagens mått räknade?
Med en bättre kompressionspåse kanske den går att använda? Men hur står den sig mot dagens graderingar vad gäller komfort och extrem temp?

Finns bara ett sätt. Fram med ett bra liggunderlag och ut och testa i natt :)
 
Jämförande test på billiga säckar, Själv har jag en Everest SR som jag använder i Skåne när det är mellan +5- -5 och jag sover som ett barn i den. Framförallt är den rymlig för oss som är lite mer välväxta.
Själva testet här ger jag inte fem öre för men det ger dig iaf ett bra överslag om vilka säckar som finns att tillgå i prisklassen.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    125.9 KB · Visningar: 2,256
Titta in på prylmarknaden så har jag en Defense 4. Sovsäck försäljning..
Extremtempen stämmer nog inte riktigt men den är ju garanterat ner till -8 el -10..

Den är använd 1 natt då jag har två Defence 4 och tjejen friluftsintresse blev inte längre än så..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
vandrafjäll Ultamid 4p Vinter Recension: Är det värt Hypen? Bo och sova 19
såg Är Therma-A-reast NEOAIR UBERLITE L Unisex. som passar en fullvuxen karl under tre säsonger. Bo och sova 7
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Sisay Är Fjellheimen Superlight 3 samma som Fjellheimen Superlight 3 Camp? Bo och sova 2
Bearik Fjällräven Skule är inget att ha Bo och sova 12
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Jones Tält för mig som är 190 cm Bo och sova 40
Gråbuse MSR Hubba Hubba Nx 2 - vad är nytt för 2018? Bo och sova 1
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck jag fyndat på loppis Bo och sova 7
chilehead Vad är det för skillnad på olika tält? Bo och sova 13
dmchris Storlek sovsäck - hur viktigt är det? Bo och sova 5
graylingman Vad är ett Hilleberg Nammatj 3GT värt? Bo och sova 8
vandrafjäll Tarp som är skuren som en fladdermus vinge. Bo och sova 10
Adelanteeee Är nya Marmot Hydrogen varmare? Bo och sova 5
fredl Hur är vår utrustning för sommartur i Söder? Bo och sova 27
Hookahey Tältkamin. Är det bra det? Bo och sova 4
Kal-P-Dal Vad är "Oxford Nylon"? PVC? Bo och sova 3
Koga Signature Är i behov av en ny sovsäck, snabbt ! Bo och sova 13
rJohansson Otroligt, mitt tältgolv är redan trasigt? Bo och sova 24
Carolinitza Tältköp, vad är det för fel? Bo och sova 22
Askel hur mycket dunläckage är normalt? Bo och sova 0
behedwin Vad är thermofilt? Bo och sova 3
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
mc_piloten Är det verkligen vanligt att tält ej klarar vind? Bo och sova 9
Vtvdjgsaga90 Mitt sovsystem är varmt, men inte fötterna! Bo och sova 25
majjen Övernattning i jakt- och fiskekojor - är det OK? Bo och sova 21
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck ? Bo och sova 10
GoobyFGT Är detta tält ok? Bo och sova 5
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
Karpaterna.se Tältstänger/-bågar, vilka är bra? Bo och sova 6
kanser 3p tält 4season - Hur viktigt är vikten? Bo och sova 12
mrhannerz Efterlysning: Vad är detta för tält? Bo och sova 12
Homie vad avgör om tältet är för 3 eller 4 säsonger? Bo och sova 5
såg Vad är att föredra vindskydd eller tarp Bo och sova 4
såg Hur bra är tarptält Bo och sova 3
Skipper_ Vilka är de bästa tältpinnarna? Bo och sova 14
jotho Hur rymlig är absiden i Hillebergs Akto? Bo och sova 3
såg Är det bara kåtor som funkar för stora karlar Bo och sova 10
avslutatmedlemskap160620 Vad är detta för hängmatta? Bo och sova 7
Coachmike Vilken typ av liggunderlag är varmast? Bo och sova 26
K9FORCE Hur stor är egentligen risken för punktering ? Bo och sova 31
Salta-K Hur avkylande är inandningsluften? Bo och sova 34

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.