Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag?

Efter att ha läst på en del så har jag blivit ännu mer förvirrad. Bevhöver därför lite gott råd från er alla :)
Skall ut på äventyr om några veckor och då upp i Norra Sverige med snöskooter och även en del trekking i lite över en vecka.
Jag, fru och två barn (8 och 4). Första gången vi campar någonsin tillsammans, men jag har campat en hel del tidigare i mina yngre dagar. Denna camping blir vintercamping, men vi har även funderat på att börja campa på tidig vår till sen höst i fjäll men även mälardalen.
Denna första camping räknar jag kallt med att det blir -5 till -15 nattetid.

Behöver nu köpa 4 mans tält och sovsäckar som matchar detta för 2 vuxna och två barn...så det blir ett par tusen som man inte vill lägga på helt fel saker och sen ångra det bittert när man sitter i tältet.

Tält
Har tittat på följande tält som 4-säsongstält - men kan inte bestämma vilket som skulle passa:
- Bergans Compact Light 4p (klarar detta vintertältning utan markappa?)
- Bergans Compact Light Winter (verkar inte gå att få tag på i Sverige? Har markappa - men behövs detta?)
- Arctic Alpine WBT4 (lite osäker på kvalitet - verkar större än Bergans? Men är det ett bra all-round tält?)
- Hilleberg Nallo 4GT (känns lite taffligt dyrt med tanke på allt annat som skall införskaffa- men måste troligtvis kompromissa bort detta)...

Viktigast är att tältet skyddar så gott det går mot kyla och vind, att det är lätt att bära (maxvikt runt 4 kilo) och att det även är praktiskt att bo i (i den ordningen antar jag)

Sovsäckar
Vill i första hand ha en sovsäck som är all-round - men måste man satsa på extrem vintersovsäck? Hur mycket skyddar tältet och hur varmt blir det när man är två vuxna och två barn i tältet?
Har tittat på:
- Zensor 3S till mig själv. (TC -2, TL -8). Jag jobbar helst med lager men är orolig att min fru kan frysa för mycket?
- Q3S Fiber (TC-7, TL-14) är detta bättre än Zensor 3S till frugan så hon inte fryser? Eller ska man satsa på Zensor 3S och zippa ihop höger och vänster och hålla om varandra och skaka av frossa i takt?
- Barnen... ska man satsa på två stycken minsta Zensor 3S och bylta på dem kläder eller två Q3S så dom är varma - även om säcken är 0.5-1 ggr längre än barnets längd? De kan då växa i säcken i ett par år...Eller ska man köpa på sig 2 stycken Zensor Junior (som har komfort temperatur på bara 0 grader? och som förvisso tar mindre plats men kanske svårare att bylta på kläder?


Liggunderlag
- Therm-a-rest Prolite Plus (3.8 centimeter) - är detta vettigt alternativ? Liten och relativt kompakt?

Många tack för alla goda råd jag kan få...
 
Jag har aldrig vintercampat, men första säcken är nog i klenaste laget iallafall. Jag skulle klassa den som sommarsäck.
Jag har en säck som påstås vara -3c , men även med underställ och duntröja på så blir det lite knappt när det blir runt nollan och drar lite.

Om ni ändå ska åka skoter på vintern kanske det kan vara idé med två säckar. En som passar för sommar av bättre kvalitet och sedan en billigare större säck ytterst? Många tycks gilla det systemet.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Vår erfarenhet av två barn (nu 8 och 11 år) och två vuxna är från sommar höst och vår.
Först ang tält: Vi har ett Bergans Compact Light 4 som funkar jättebra vår, sommar och höst. Det är framför allt lätt 3,5 kg vilket passar oss som vandrar mycket. Ska man bära allt själv så blir vikten väldigt viktig med två barn. Har man med någon som är lite kortare blir det lite mer plats eftersom den korta isf kan ligga där tältet är som smalast och man därmed kan sova på tvären. Ligger man rakt in finns det längd åt alla, men blir smalare och kräver liggunderlag som inte är bredare än ca 50 cm. För våra tre säsonger har vi klarat oss med Synmat 7 för oss vuxna och cellplast till barnen. Då går det att överlappa lite. Vi kollade på WBT 4 men utan stormmattor eftersom vi inte är ute på vintern och det verkade också bra. Det var lite tyngre och dyrare vilket gjorde att vi valde Berganstältet ( som var på rea).
Ang sovsäckar: Som det alltid sägs på detta forum beror det lite på hur varma man är. Vi har med till ca 0 grader varit nöjda med juniorsäckar från Mc Kinley med underställ och sidenlakan. Juniorsäckar alt en vuxensäck som knyts ihop med snodd till lagom längd är att föredra. Det ska inte bli för mycket luft som behöver värmas upp och som inte används. Vår lilla tjej är varm av sig och kryper ofta ur sin säck medan den större behöver ett lite tjockare liggunderlag om det blir kallare. Hon har nu vuxit ur juniorsäcken (passerade 145 cm vilket blev för trångt). Hon har nu en syntetsäck som klarar ca +-0 och den funkar bra. Hon fyller upp den längst ner med sina ytterkläder. Coop Fjäll tror jag faktiskt att den heter.
Behöver ni inte bära era saker under vintercamping skulle jag hålla med föregående talare att två säckar är ett bra alternativ. Ni kanske t.o.m kan låna extra säckar som barnen kan ha utanpå sina tresäsongerssäckar. Lägg på det ett extra liggunderlag till var och en.
Har ni tänkt att i framtiden vandra och bära packningen skulle jag rekommendera er att tänka på vikten när ni köper de halvvarma säckarna. Vi har efterhand som barnen orkar gå längre minskat vikten vilket lett till trevligare turer även för oss vuxna.
 
Tält

Viktigast är att tältet skyddar så gott det går mot kyla och vind, att det är lätt att bära (maxvikt runt 4 kilo) och att det även är praktiskt att bo i (i den ordningen antar jag)

.

Den praktiska aspekten är inte minst viktig när man tältcampar med barn. Ett bra förtält och bra öppning till innertältet gör att livet flyter på även om det är regnigt och hungrigt. Vill ni ha andra familjevandring/ tältningstips får ni gärna höra av er... vi har samlat på oss en del under de 11 år som vi varit ute med dem, bra och dåliga erfarenheter... (Vi har bland annat den hårda vägen lärt oss att ta med en extra kåsa med oss till kissepausen för tjejerna under natten - som bara används för detta ändamål ;)
 
Fundera över tältet...

Vi har vandrat med barn nu i fjorton år. Våra är tre stycken 14,13 och 10 år. Har Du funderat på om barnen snart har kompisar med sig? Hur ni torkar våta kläder? Får ni plats när ni är inregnade/ insnöade? Ja, du förstår att jag föreslår att du funderar på en kåta... En lätt kåta utan innertält kan klara dina viktgränser, om du väljer pinnar och linor noga. Fördelarna är stora. Elden och det sociala utrymmet är viktigt för barnen. Torkmöjligheterna och höjden är sköna för vuxna.
Till barn kan man ta en mellanvarm sovsäck, låta barnet krypa ner i fotänden och lägga "resten" av säcken över som ett täcke. Då slipper man köpa extremsäckar de första åren... MVH Anna
 
Vi har vandrat med barn nu i fjorton år. Våra är tre stycken 14,13 och 10 år. Har Du funderat på om barnen snart har kompisar med sig? Hur ni torkar våta kläder? Får ni plats när ni är inregnade/ insnöade? Ja, du förstår att jag föreslår att du funderar på en kåta... En lätt kåta utan innertält kan klara dina viktgränser, om du väljer pinnar och linor noga. Fördelarna är stora. Elden och det sociala utrymmet är viktigt för barnen. Torkmöjligheterna och höjden är sköna för vuxna.
Till barn kan man ta en mellanvarm sovsäck, låta barnet krypa ner i fotänden och lägga "resten" av säcken över som ett täcke. Då slipper man köpa extremsäckar de första åren... MVH Anna

Det där med kåta tycker jag låter spännande, särskilt när barnen blir lite större. Vilken kåta är lätt, men har eldningsmöjlighet? Ska jag vintercampa skulle jag absolut försöka låna en kåta...
 
Tack för alla goda råd.
Tältkåta har jag kikat på men känns som den springer iväg i vikt. Förstår poängen med den öppnare lösningen, men samtidigt bär minnena iväg från lumpens 20 mannatält som jag inte direkt gillade. Drag vid markappan, golv som skulle in separat och inte hängde med tältet..., ömsom varmt, ömsom kallt då eldningen inte var jämn under natten. Slutade med att jag låg i underställ i komarock och komabyxor (täckvariant dvs) och lät dessa kläder fungera som buffert för eldningen...
Eller att jag föredrog enmanstältet och drog på mig allt jag hade i klädväg och sen militärens sovsäck.

Tipset med att tbarnen skickas ner i fotändan på sovsäcken och sedan rullar ner och dubblar sovsäcken som filt på barnen var en brigth idé.

Problemet är nog att jag vet för egen del vad som duger för mig om du slängde mig en arméns sovsäck och det grå underlägget, men inte vad "dagens" utrustning erbjuder i komfort, speciellt inte för de andra. Arméns prylar var ju på min tid både bulkiga och tunga.
Dessutom vill man ju dra ner på vikten då kidsen behöver extragrejor och det är jag som blir den dedikerade bäraren. Svårt att "testa" då det blir en dyr affär...

Synmat 7 låter som ett kanske bättre alternativ än Thermalite Prolite Plus

Funderar även på ett Primus EtaPower MF (Multifuel kök) - lite bulkigt men kanske helt ok för familjen?

Åter igen, tack för alla goda råd jag kan få ;)
 
Problemet är nog att jag vet för egen del vad som duger för mig om du slängde mig en arméns sovsäck och det grå underlägget, men inte vad "dagens" utrustning erbjuder i komfort, speciellt inte för de andra. Arméns prylar var ju på min tid både bulkiga och tunga.

Försvarets sovsäckssystem idag är ett rejält kliv framåt jämfört med innan

http://www.recon.se/sovsackar/carinthia-sovsack-2000

Tyvärr får vi bara ut sommarsäcken här i de södra delarna av landet iaf :-(
 
Lätta kåtor

Tentipis lättviktare med lättast möjliga pinnar är inte så tung. Själva har vi en Bison med utbytta pinnar och linor, den är inte heller så tung. Generellt gäller nog regeln att ju mer man lagt till av ventilationsöppningar och extra linor, ju mer väger kåtan. För vanlig låglandscamping går det att ta bort de flesta stormlinor och det gör stor skillnad. Mittstången bär man bara med sig på kalfjäll...
Alla kåtor som inte har fastsytt golv går att elda - för den som lärt sig konsten. Anna
 
Tack för alla goda råd.

Funderar även på ett Primus EtaPower MF (Multifuel kök) - lite bulkigt men kanske helt ok för familjen?

Åter igen, tack för alla goda råd jag kan få ;)

Vi kör med Trangias kök med gasolbrännare. Snabbt och smidigt. Kastrullerna räcker bra för mat till fyra. Det ät stabilt vilket också är ett plus. Skulle jag köpa kök nu skulle jag köpa de lättare kastrullerna. Lite mindre bra på vintern kanske iaf gasolen...
 
Har tältat på vintern en hel del, har också frusit en hel del. Det viktigaste är isolering mot marken, ett liggunderlag räcker oftast inte. Bäst kombo är uppblåsbart ovanpå skum tycker jag. Kanske fårfäll åt minstingen? Skönt att ha på skotern också..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29
Karolina P Tält med nästan raka kortsidor? Bo och sova 32

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...