Tunna vs tjocka kläder i kall sovsäck?

Du känner värmen i bastun eftersom du är i samma utrymme som aggregatet. Regla upp en luftät vägg på 30cm tjocklek mellan dig och aggregatet och det är kallt. Nu är vi rejält off topic men.

Nej, det är inte helt off-topic eftersom det handlar om värmetransport.

Den där lufttäta väggen du pratar om är ju i princip ett underställ du tar på dig i sovsäcken, eller en innersäck till sovsäcken.
 
Teorin baseras på att alla skikt är kalla och måste värmas av kroppsvärmen. Håller de extra skiten redan varm luft, dvs i praktiken att du tar av det yttersta skalet som är kallast och kryper direkt ner i sovsäcken med bas- och mellanlager. Då behöver du inte värma de extra lagren utan luften i säcken och dess isolering och du har en bättre isolerande förmåga tack vare extra lager som redan är uppvärmda.
Stämmer i teorin, men i praktiken är de där redan uppvärmda lagren oftast rätt så fuktmättade... inte bara på den som svettats på ett märkbart sätt, utan även på den som känner sig torr (varm luft kan innehålla mer vattenånga).
Varma fuktmättade klädskikt stjäl sedan icke försumbar mängd förångningsenergi under natten (samt leder bort kroppsvärme bättre, medan de är fuktiga). Har man otur så kondenserar dessutom (även den vattenångan (utöver den som kroppen avger kontinuerligt) tillbaka till vatten inne i sovsäcken.
 
Nej det är väl helt inom trådens ramar =)

Men jag håller ändå inte med.
Har du tillräckligt tjock/bra isolering/sovsäck, så klarar du alla temperaturer som du rimligtvis kan utsättas för (med undantag för eventuella köldskador på exponerat ansikte).
Vi är nog ganska helt överens. Det finns en teoretisk och en praktisk sida av det här och det är i det jag strulat. Som jag fattat det är isolering ett skikt som skall bromsa värmeflöde från varmt till kallt. Gradient i skiktet är ett annat sätt att säga att det finns en tempdiff mellan skiktets sidor. Skiktet kan bestå av något isolermaterial som till exempel dun och det loft som dunet skapar.

Man kan vid köksbordet teoretiskt beräkna nåtsånär hur mycket isolering man behöver i sin sovsäck. Ändrar man till exempel variabeln skikttjocklek från 8cm till 12cm kan man sägas direkt ha lagt till mer isolering och börja räkna på det. Exemplet i #74 var till för att illustrera praktiksidan. I praktiken tar det tid innan en tempgradient utvecklas i alla delar av isolermaterialet. Isolermaterial utan gradient är ingen isolering. Det isolerar inte. Man kan se det som potentiell isolering om man vill.

Givet detta så ser jag stor visdom i uttrycket
... Det enkla och orubbliga svaret är att mer isolering isolerar bättre. ...
Självklart borde det både i teori och praktik vara så att om man lägger isolering till isolering så blir det bättre isolerat.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.