Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022

Hejsan alla glada,

Förstår att den här frågan om de eviga biljetterna norröver stöts och blöts varje år men har nu hängt på SJs (och växelvis Vys) sida sen 24/3 och saknar fortfarande biljetter för att åka nattåg norröver från Sthlm i augusti.

Finns ju biljettalternativ för dagsresor med tåg och det lär väl bli en sån i värsta fall (vilket inte egentligen är så farligt men bara omständigt och inte det föredragna, däremot är en längre bussresa/ kortare flyg tyvärr uteslutet som alternativ pga husdjur ej tillåtna). Jag har ju redan ansökt om semester för augusti men blir ju lite stressad av att de ansvariga för tågtrafiken fortfarande saknar nattågsbiljetter till försäljning för augusti (finns inga biljetter för nattåg till ex. umeå fr.o.m 27/7).

Min fråga är hur alla andra förhåller sig till detta? Är erat jobb så superflexibelt att ni kan anpassa er och lägga om er semester efter när sj behagar släppa biljetterna?
Eller kör ni på omständiga bussresor med längre restid än tåg som backup?
Eller är ni helt enkelt mer hakuna matata när det gäller era resor och planer, comme ci comme ça, alla utomhus är lika mkt värda osv?

Jag gillar ju att planera och sitter gärna med petiga packlistor och planerar resan dag för dag men känner att fortfarande sakna nattågsbiljetter när det strax över 2 mån kvar stressar mig lite men det kanske är obefogat? Berätta gärna hur ni har härdats av SJ och andra tågoperatörer under åren och hur ni hanterar att vara beroende av en oberäknelig tredjepart! Målet är att jag också kan bli helt oberörd i min semesterplanering av sådant som sj och eviga banarbeten. Tack!
 
Två månader kvar till avresa är ju skapligt lång tid, ha lite is i magen så löser det nog sig.

Själv är jag lite av motsatsen, jag har inte planerat ett dugg vart fjällresan i Juli ska gå.....bara att den ska bli av.
 
Senast ändrad:
Två månader kvar till avresa är ju skapligt lång tid, ha lite is i magen så löser det nog sig.

Själv är jag lite av motsatsen, jag har inte planerat ett dugg vart fjällresan i Juli ska gå.....bara att den ska bli av.

Tack för input, is i magen kör vi på.

Ja någonting ska ju hända i sommar, den saken är säker! 😁
Jag har ju en tanke om var och hur men det viktigaste är ju helt klart att det blir någonting (och gärna något som ligger lite längre bort som man inte annars hinner med då jag äntligen har lång sammanhängande semester och kan unna mig den restiden).
 
Sätt alarm i kalendern på 2 månader innan resedatum, så du bokar första dagen biljetterna är till salu .. billigare än så blir det inte.

Ibland kan det gå nån dag till innan dom släpps och då får man vara på hugget & kolla ofta.

Har alltid funkat, aldrig blivit utan biljetter (y)
 
Sätt alarm i kalendern på 2 månader innan resedatum, så du bokar första dagen biljetterna är till salu .. billigare än så blir det inte.

Ibland kan det gå nån dag till innan dom släpps och då får man vara på hugget & kolla ofta.

Har alltid funkat, aldrig blivit utan biljetter (y)

Underbart att höra, då är jag alltså bara för het på gröten. Blir stressad av att sj basunerar ut att alla biljetter för sommaren är ute, ska lyssna mindre på vad dom säger. Tack!
 
Nu vill jag inte sänka förhoppningarna men enligt SJ släpptes biljetterna till och med 28 augusti redan den 24 mars... Och när jag försöker boka står det ej valbar, men när jag väljer en sådan avgång så är det slutsålt...
Någon natt står det att banarbete planeras och där kan man kanske ha tur?
Så mitt råd är att du söker på på närliggande datum och bokar något asap...
Själv blir jag utan sommarsemester i år och avbokade de biljetter jag köpte för slutet av juli😣

IMG_20220515_201117.jpg
 
Nu vill jag inte sänka förhoppningarna men enligt SJ släpptes biljetterna till och med 28 augusti redan den 24 mars... Och när jag försöker boka står det ej valbar, men när jag väljer en sådan avgång så är det slutsålt...
Någon natt står det att banarbete planeras och där kan man kanske ha tur?
Så mitt råd är att du söker på på närliggande datum och bokar något asap...
Själv blir jag utan sommarsemester i år och avbokade de biljetter jag köpte för slutet av juli😣


Tvivlaren gör skäl för sitt namn!

Just de anledningar som du nämner ovan är skälet till mitt ursprungsinlägg (jag är också en tvivlare serru). Jag har uppdaterat SJ varje dag sedan jag lade min semester i mitten av mars med de önskade resdatum och resmål och varje dag har jag mötts med besked om att det är slutsålt eller ej valbar eller banarbete planeras. Mailade Vy den 4 april (och även SJ men fick bara svar från Vy) om vad som menades och fick följande svar:

"Tack för din mail.
Resorna är inte slutsålda, utan det är biljetterna som inte är släppta än.
Jag får be dig att avvakta och hålla utkik via vår hemsida www.vy.se mellan 90 - 120 dagar innan resedatumet.
Vi vet inte exakt i dagsläget när biljetterna släpps, eftersom det beror på hur snabbt vi får tillräckligt med information från bland annat trafikverket för att kunna släppa biljetter för försäljning."

Problemet med att göra som du föreslår att boka närliggande datum är att det inte finns så många närliggande datum som det finns biljetter till... jag letar primärt efter augustibiljetter, ser att det finns en del i juli men det är inte då jag har semester tyvärr.

Och jag blir ju, precis som du, stressad av att SJ säger att alla sommarens biljetter är släppta och sen är dom...inte det? Tycker inte att det borde finnas jättemycket utrymme till misstolkning i deras formulering men SJ har nu gaslightat mig med detta i snart tre månader. Snälla bullen hjälp mig.
 
Som du fick ju veta i svaret från VY beror denna dåliga situation (om jag har kollat korrekt är det typ en vecka) på banarbete och ingen vet när alla inblandanda tågsälskap och trafikverket är överens hur trafiken kan rulla under den tid.
Så det blir bara att kolla minst en gång per vecka, jag är ganska säkert att tågen kommar att rulla men kannske inte med exakt samma tider som normalt. Jag skall ju resa hem under denna vecka...
De formuleringer som finns när man kollar biljetter är verkligen dåligt, men tyvärr verkar interessen att förbättra dom ganska låg - samma missinformation för många år nu.

Henning
 
Som du fick ju veta i svaret från VY beror denna dåliga situation (om jag har kollat korrekt är det typ en vecka) på banarbete och ingen vet när alla inblandanda tågsälskap och trafikverket är överens hur trafiken kan rulla under den tid.
Så det blir bara att kolla minst en gång per vecka, jag är ganska säkert att tågen kommar att rulla men kannske inte med exakt samma tider som normalt. Jag skall ju resa hem under denna vecka...
De formuleringer som finns när man kollar biljetter är verkligen dåligt, men tyvärr verkar interessen att förbättra dom ganska låg - samma missinformation för många år nu.

Henning


Tack för svar! Har ju anat att det var struligt men inte förstått omfattningen förrän nu. Ska skaffa ett psyke av stål så att jag pallar detta. Själva vandringen kommer ju att vara den enkla biten att genomföra.
 
Tack för svar! Har ju anat att det var struligt men inte förstått omfattningen förrän nu. Ska skaffa ett psyke av stål så att jag pallar detta. Själva vandringen kommer ju att vara den enkla biten att genomföra.
:)
Vilka sopor dom är ! Sverige närmar sig U-lands status när det gäller tåg. Själv tar jag alltid bilen numera.
 
:)
Vilka sopor dom är ! Sverige närmar sig U-lands status när det gäller tåg. Själv tar jag alltid bilen numera.

Ja, jag har också svårt att se tåget som den framtid som det utges för att vara. Gillar också bilen men ska erkänna att jag inte är sugen på att köra själv från gbg t umeå plus att jag inte går i en cirkel utan behöver ha bilen stående någonstans i umeå i en månad innan jag krånglar mig tillbaka till den via lokaltrafiken. Gissningsvis är det genomförbart men det får bli först när alla andra alternativ har fallit igenom.
 
Tack för svar! Har ju anat att det var struligt men inte förstått omfattningen förrän nu. Ska skaffa ett psyke av stål så att jag pallar detta. Själva vandringen kommer ju att vara den enkla biten att genomföra.

På södra stambanan är inte Trafikverket klara med banarbetsplaneringen för kristi himmelfärdshelgen än (under all kritik), så hav tålamod. Om ett alternativ är dagtåg med många byten så är det väl så att de väldigt sällan blir slutsålda så resan ska nog kunna bli av!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Celeste_26 Biljetter till nattåg släppta Fjällvandring 1
Celeste_26 Nattåg Vy sommaren 2022 - biljetter släppta Fjällvandring 5
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 48
mks Sälja SJ-biljetter till Ritsem i 2:a hand? Fjällvandring 19
Rottweilexpress Biljetter Gävle-Abisko, hur göra? Fjällvandring 13
eaglerock Erfarenheter av att boka biljetter hos Connex? Fjällvandring 22
nicko_ SJ nattåg till övre Norrbotten sommaren 2019 Fjällvandring 3
FrankR Nattåg från Stockholm till Narvik sommaren 2019 ? Fjällvandring 3
LRC SJ slutar köra nattåg till Storlien Fjällvandring 16
niklaz Nattåg Sthlm - Murjek 26-27 juli 2008 inställt Fjällvandring 31
Keras2006 Mat på Nattåg till Östersund med SJ? Fjällvandring 3
avslutat medlemskap1105 Har SJ lagt av helt med sittplatser på nattåg? Fjällvandring 5
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.