Svagt te till fjälls

Hej, jag undrar om fler än jag stött på fenomenet "svagt te" när ni fjällvandrar? Jag brukar ta med lös-te till fjälls och vilka trick jag än försöker med (lång bryggtid, ta med teet i pannan från start, flera uppkok) så vill teet inte smaka som hemma. Även tepåsar tenderar att inte leva upp till sin standard. Dricker svart te som Ceylon och Earl Grey. Det brukar hjälpa att ta till ordentligt med te (mycket mer än i koppen hemma). Men...

man blir lite nyfiken om någon sitter på svar och tips? T. ex. har jag läst om "hårt vatten" till fjälls. Kan det påverka?

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?

HasseQ

Temp. avstängd
Man kan ju såklart laga till olika recept på friluftsköket, men hemma på diskbänken, för att prova ut i förväg. Kaffe & te osv. Släng i lite kallt regn och döda myggor oxå. För övrigt så blir te som man gör själv aldrig lika smakrikt som grönt te på en Kinesrestaurang, måste nog öva mer....

Du skriver inte vad du använder för mängd / mått svart ceylon per volym vatten

men jag, som även hemma vill ha mitt te "svart som kaffe" enligt vännerna, kör med
ungefär ett rågat kaffemått ceylonblad per 7 til 7,5 dl kokande vatten - brukar funka
bra i en liten Trangiakastrull - som får dra några minuter och sedan hälls ner i 750ml
termosen via en tesil... Blir bra nästan oberoende av varifrån råvattnet kommer...

Hemma kör jag samma styrka men via min OBH Magic Tea Kettle tebryggare... (y)
/Odd

Senast ändrad:
Tex padjelanta är ju bergrunden troligen mer kalk i än på de flesta ställen i fjällen,pga tex mer Orkide.
Jag dricker ej kaffe så The hemma men i fjällen så är det endast några påsar med om jag fryser eller blir förkyld och då lite rörsocker med men förra året hade jag honung med till smörgås.
Men för att spara gas och då vikt så är det sällan som jag gör The men förr hade jag löst och The kula med då man orkade bära mer.
Sedan är det grönt The jag normalt dricker och det är ca 40% Tein av det som är i svart The så saknaden av uppiggande substans är överkomlig men på ev bilresa hem utan så mkt sömn kan det ju behövas.

Vill man ha det som hemma så finns ju en lika enkel som uppenbar lösning... Te består till nästan 100% av vatten så det är bara att acceptera att vattnet är helt avgörande för hur teet blir. Själv tycker jag att det godaste teet är det som bryggs på familjens sommarviste på Gotland (med egen brunn) mendet vattnet finns bara där.

Kul undran! Frågan är om teet är svagare eller om det uppfattas som svagare. Om det är svagare kan som nämnts skillnad på vattenkvalitet eller bryggningen vara orsaker.

Men smak blir ju påverkat av till exempel lufttryck och luftfuktighet. I länkad artikel beskrivs hur en fruktig champagne upplevs som "tunnare, strävare och mer syrlig" när den dricks på flyget. Lite som TS te mao. Har man ett finstämt smaksinne kanske man kan plocka upp någon skillnad mot vanligt när man smuttar te i torr fjälluft på hög höjd. https://www.bbc.com/future/article/20150112-why-in-flight-food-tastes-weird

Man kanske inte skall glömma smakligheten heller, alltså hur angeläget/njutbart något för ögonblicket upplevs som möjlig orsak. En kopp te kan nog uppfattas av någon som smakligare eller rikare hemma i mysfåtöljen än ute i nåt eländigt tält.

Flera rimliga förslag har redan presenterats och kanske finns det flera samverkande faktorer. Det där med fjällvattnets låga salthalt tror jag är en. Här kommer ytterligare en idé - kokpunktens förändring med höjden. Detta har med lufttrycket att göra. Vid hög höjd kokar vatten upp vid lägre temperatur än vid havsytan.

Kokpunkten kan beräknas med följande formel: t=100-3,8*h, där t är kokpunktens temperatur i grader Celsius och h är höjden över havet i kilometer. Om vi räknar på höjden 900 meter (typiskt i t ex Padjelanta) får vi
t=100-3,8*0,9=96,6 grader (ca).

Svart te påstås bli bäst vid ca 95 grader, så det ser ju ut att vara marginal. Men hett vatten kallnar snabbt, så efter bara en minut är vi under denna temperatur om vi börjar med drygt 96-gradigt vatten.

Man kan diskutera om det spelar roll. I Himalaya gör det i vilket fall det. Vid 5000 meter är kokpunkten bara 81 grader så teet vid Base Camp smakar definitivt inte som hemma.

Hej, jag undrar om fler än jag stött på fenomenet "svagt te" när ni fjällvandrar? Jag brukar ta med lös-te till fjälls och vilka trick jag än försöker med (lång bryggtid, ta med teet i pannan från start, flera uppkok) så vill teet inte smaka som hemma. Även tepåsar tenderar att inte leva upp till sin standard. Dricker svart te som Ceylon och Earl Grey. Det brukar hjälpa att ta till ordentligt med te (mycket mer än i koppen hemma). Men...

man blir lite nyfiken om någon sitter på svar och tips? T. ex. har jag läst om "hårt vatten" till fjälls. Kan det påverka?
Du får använda vattnet hemifrån då. Torka det i ugnen över natten och lägg vattenpulvret i en påse och ta med.

Har man ett eländigt tält så är det ofta bra priser nu på blocket :)
Kaffe hade ofta ˋrenskötareˋsalt i ev pga detta och ofta även doppade en blödande pinne i pannan.
Man får sluta och känna efter så mkt och acceptera hur de smakar där man är,pulvermos är ok i fjällen men ej hemma.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips