Ni som dricker te, hur gör ni?

Hej!

Jag undrar lite hur ni gör med teet ni dricker på tur. Tepåsar, eller lösviktste med tekula, eller någon annan lösning? Själv älskar jag te och dricker ett par koppar varje kväll, brukar oftast variera mig mellan olika fruktteer! Hemma så är det väldigt enkelt att koka upp vatten och använda en tekula! Jag dricker även te med mjölk och har ju upptäckt att påste inte är det godaste med pulvermjölk.

Jag har även provat med att ha lösviktste och en tekula med ut men upptäckte att det var lite krångligt att skölja ur tekulan om man inte har rinnande vatten i närheten! Har ännu inte lyckats skölja ur tekulan tillfredsställande med bara ett par få cl vatten ur vattenflaskan!

Har bollat med olika idéer om att ha nån typ av filterpåsar med mig ut, typ som bryggkaffe, men har ännu inte kommit på någon bra lösning där heller.

Så nu vill jag ha tips och idéer på hur man kan njuta av teet även när man är ute.

/Andreas
 
Jag har aldrig druckit te ute men i sommar kommer det troligtvis bli att ta med rött/grönt te i ziplocpåse och en ltien tekula. Grönt te kan man ju dessutom brygga flera gånger och behöver således bara låta kulan torka.

Dock ska man komma ihåg att inte använda för varmt vatten..

Svart te dricker jag sällan så där vet jag inte riktigt.
 
Jag tar med tepåsar för turen. Även om löst är godare så får påsar duga då det är enkelt. Ett par påsar i fickan brukar det bli. Att köra lös-te genom kaffefilter går utmärkt även om jag inte plockat med det ut någon gång. Brygger dock te genom kaffefilter dagligen på jobbet.
 
Det finns tomma tepåsar att köpa. Bara att fylla med löste och slänga/diska vid tillfälle....
Kolla tex i hälsokostbutiker.
 
I min lokala delikatessbutik hittade jag påfyllningsbara tepåsar motsvarande de här: http://www.englishteastore.com/tsacsize1.html. Helt underbara! Löste utan krångelkula! Ska prova nästa gång jag beger mig ut. Finns säkert i hälsokostbutiker som någon nämnde.

För övrigt en härlig sida www.englishteastore.com, undrar bara hur lösteerna håller sig om man beställer...

Annars har jag nöjt mig med påste när jag varit ute. Orkar man släpa på det så finns det ju numera mjölk med lång hållbarhet, tycker dock de smakar värre än pulvermjölk så jag får helt enkelt vänta med mjölken tills jag kommer hem igen. Men då smakar det ju så mycket bättre :)
 
Skölja ur tekulan? Även när jag är hemma så öppnar jag tekulan och häller ut de blöta tebladen och låter sedan tekulan ligga och torka. Efter en stund har bladen torkat och är då lätta att få bort. Än så länge, dvs ett år, märker jag ingen smakskillnad på teerna, bara tekulan som har fått en lätt ton av gult.
 
tack

Tack för alla svar och idéer, påfyllningstepåsar hade jag hört talas om och tack för tipset om att de kan finnas i en hälsokostaffär nära mig.

Muggen med inbyggd tekula känns för klumpig att ha med sig ut, men sen kan det ju vara bra att ha isolering för då håller sig ju teet varmt längre!

/Andreas
 
Jag använder tepåsar när jag är ute. Men hemma brygger jag teet direkt i muggen, man får ta lite mindre med teblad och väldigt varmt vatten, det sjunker bättre ju varmare vatten. Tebladen först sen vatten. När det börjar ta slut i muggen och teet börjar blir för starkt är det dags att fylla på mer vatten. Disken blir enklare.

Svante
 
Tokig te-diskusjon!

Plukk noen tyttebærblader, rist dem i stekepannen, legg dem i koppen og slå kokende vann over. Trekk passende.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.