Ni som dricker te, hur gör ni?

Trygghet skapar vissa genom formellt beteende, sen må det gälla valfritt ämne.
Varm dryck brukar uppskattas. Tepåsar finns alltid med och ibland konsumeras de.
 
Trygghet skapar vissa genom formellt beteende, sen må det gälla valfritt ämne.
Varm dryck brukar uppskattas. Tepåsar finns alltid med och ibland konsumeras de.
Lite OT men appropå te och trygghet så läste jag på ett annat forum om en instruktör som lärde ut "överlevnad" för folk som skulle jobba i djungeln i Brunei. Han hävdade att det viktigaste var att kunna göra en kopp te (engelsman naturligtvis). Tanken var att om man går vilse och blir rädd eller stressad så skulle man ta fram sitt "nödkit", få upp eld och göra en kopp te.
Därmed har man: Gjort något konstruktivt istället för att låta stressen ta överhanden, fått eld (värme, ljus torka), vätskat upp sig och blivit varm. Engelsmän har dessutom alltid socker i téet vilket ger energi.
Resultatet blev ofta att man kom på att man alls inte var vilse och logiskt redde ut situationen.
 
Min högst vanliga tekula som jag gissar är rostfri väger 21 gram.
Den som är modellen större väger 24 gram..

produktbild_tillbehor_0017.jpg


Finns ju dom utan skaft också men undra hur mycket mindre dom verkligen väger..
Skönt att slippa hålla på med tepåsar som löser ett problem men skapar ett annat ;)
 
Jag konsumerar stora mängder te när jag är hemma så det är naturligt för mig att ta med te ut på tur. Jag tar alltid med mig tepåsar på tur.
Jag brukar göra så att jag efter att ha ätit frukosten direkt ur kastrullen slänger jag i lite vatten och tepåse sen på med kastrullen på lågan igen. När det blivit varmt dricker jag teet ur kastrullen och när det närmar sig slutet använder jag tepåsen som disksvamp för att få bort det sista av frukosten...när jag sen inmundigat det sista teet så är även disken avklarad. Jag har nästan aldrig mjölk eller socker i mitt te och dricker i princip bara örtteer eller rooibos. Tycker detta funkar klockrent och har inget emot att det är lite frukostrester i teet! :cool:

När jag studerade konsumerades stora mängder grönt te, då hade jag ingen sil utan la teet löst i kannan, när man fick något teblad i koppen så åt jag upp det eller lät det ligga kvar i koppen efter några kannor så var ofta koppen halvfull av blad, då var det bara att tömma...om jag inte just då var särskilt sugen på teblad.

Jag dricker dock sällan grönt/svart te pga teinet.
 
Jag tycker den bästa ute-tekulan är den som består av en kula och en kedja. Detta är inte av viktskäl utan för att den typen ( som hålls ihop av ett litet spänne) kan man öppna helt och på så viss lätt hälla ur tebladen.
 
Superbra tips allihopa, tack för dem, ska testa ett par av varianterna, flerbrukspåsar och nylonfiltret verkar vara smartast, men även den lilla kulan kan funka, men jag menar ju fortfarande att möjligheten till att skölja ur tekulan är begränsad, men som någon menade, man behöver ju egentligen bara vänta tills tebladen torkar och se bara slå ur "teklumpen" ur kulan så är det problemet löst... men var ska man göra av tekulan medan teet torkar i den då???

Nylonfiltret kan man ju bara trä ut-och-in så får man ut tebladen utan för mycket söl.

Ett annat problem som jag står inför är hur jag ska göra med pulvermjölken. Jag har fått lära mig att den inte håller speciellt länge, ens i kylskåp! Så frågan är hur gör man om man blandar mer än vad för tillfället hinner dricka upp? Ex förvara i en petflaska, kväll och natt så kan man ju gräva ned den flaskan för kylans skull, eller lägga den i vatten om man har det nära. Men dagtid hur funkar det att ha med sig färdigblandad pulvermjölk i en petflaska som under ett par timmar blir varm. Blir mjölken dålig av det? Detta lilla problem gäller ju mest bara sommarhalvåret.

Har provat en metod med att ha mjölkpulvret i en ziplockpåse, två olika påsar om det är morgonmjölken som då ska räcka till te och gröt, ca 5 dl, eller om det är kvällsmjölken som då bara ska räcka till te, ca 2,5dl! Jag tar bara rätt påse och häller på vatten upp till en förstreckad nivå, alltså motsvarande den mängd vattens som behövs för att blanda 2,5 dl eller 5 dl pulvermjölk, sen skakar jag påsen ordentligt och kan sen enkelt hälla ur ziplock-öppningen som jag då bara öppnar så mycket jag behöver för att hälla ur! Funkar över förväntan bra! Den tomma påsen kan jag lätt skölja ur vid närmsta vattendrag och ta med hem igen för att diska och återanvända!

Alltså är det någon som vet hur länge färdigblandad pulvermjölk håller i ex petflaska eller ziplockpåse utan kyla?

/Andreas
 
Ilandsproblem. Du får tekulan metallren med sand och vatten. Slå i pulvermjölken i koppen och rör om....behåll det du inte brukar i pulverform.....se mot horisonten och gå, se dig omkring mens du går....
 
Att hälla mjölkpulvret direkt i teet eller gröten tycker jag smakar ungefär som H-mjölk, eller den där lilla (äckliga) miniburken med "mjölk" som man ibland får på resturanger, fik, tåg eller andra ställen där de uppenbarligen inte har lärt sig om kylskåp och riktigt mjölk - inte gott med andra ord!

Och kalla inte allt för ett ilandsproblem, med den inställningen blir ju hela vår tillvaro ett ilandsproblem...

/Andreas
 
vilket mjökpulver använder ni? Jag kör med Nido, som har diskuterats på andra ställen här på forumet. Tycker det funkar utmärkt att strö direkt i koppen. Är jag kanske bara okräsen?

Kör också med kula, men jag misstänker att det grova svarta té jag använder är lättare att få ur, även i blött tillstånd, än vad diverse frukttéer med mycket finfördelat material är.

Om man har problem med att få den torr, häng den utanpå ryggsäcken?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.