Knapriga rätter-hur gör du?

Hur gör du på vinterfjället med den frystorkade middagen som bara skall blandas med varmt vatten?Ibland blir det OK tycker jag, ibland lite väl knaprigt! Det går ju inte att vänta hur länge som helst för då svalnar det...
Hur gör du? Hälla pulvret i kastrullen istället för vattnet i påsen? Eller har jag valt fel rätter? Vilka påsar fungerar bäst för dig?
 
....

Jag har samma problem med frystorkat mat, speciellt då jag är vegetarian och därför har limiterat utbud. Använder för närvarande Wildlife.

Ett tips är att använda potatisbaserade rätter istället för pastabaserade diton. Totalt lyckade pastarätter är svårt att få till om man inte kokar.
 
Isolering

Det här är kanske uppenbart (i så fall ber jag om ursäkt), men se till att värmeisolera kärlet du blandar i, så kan det stå längre. Någon form av lock plus bitar av gamla liggunderlag t.ex.
 
Isolerade muggar

Det finns ju isolerade muggar, jag har haft svårt att inse vad man skall ha dem till. Men i detta fall vore de kanske bra.
 
Blötlägg i längre tid!

Om du blötlägger under längre tid i en fryspåse, i en matlåda, under kläderna före det du kokar upp. Vilket är lätt med fotogenkök. Har en isolerlåda av liggunderlagsbitar till grytan, där det kan dra i så kommer det att vara mindre knaprigt i munnen och bättre för magen.

Go tur

Johan K
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.