gör egna flapjacks

jag gjorde flapjacks igår och nu längtar jag ännu mer efter nästa cykeltur. sånt här kan man ju inte sitta och snaska i sig på kontorsstolen med gott samvete.

först smälte jag 120 g smör och blandade i ett par deciliter socker och ett par deciliter maple syrup. sen rörde jag i 250 g havregryn och en handfull russin och hällde därefter allt i en ungsform. 20 minuter i 160 grader, sen var det klart. chewy. längre tid i ugnen = crispy?

jag ska testa att blöta havregrynen i espressokaffe nästa gång, bara för att låta dem välla lite innan jag blandar i dem i smör-sirap-socker-blandningen som då kanske fungerar ännu bättre som lim. tror också att fler russin kan få plats, kanske nån annan torkad frukt. lite nötter eller kokosflingor eller choklad går nog också.

jag ogillar kökstjänst mer än jag ogillar gula reflexvästar, svagt kaffe och särskrivningar. dessa flapjacks var dock superenkla att göra, och det gick jättesnabbt och det blev knappt nån disk. det enda problemet är att de är för goda. jag kommer säkert att handla på naturkompaniet även i framtiden, men deras tjugikronersflapjacks får nån annan köpa.
 
Eftersom jag ogillar dina ogillanden (eller gillar man? Hur många "inte" blir det?) så kommer jag nog att även gilla även detta. Måste testas! (Fast laga mat kan vara kul ibland :)

Kanske man kan testa med honung?
 
Låter grymt gott!

Hur många "kakor" blir det av det receptet, och ungefär hur länge håller de sig ätbara?

Funderar på egentillverkade inför en vända i sommar, men är lite fundersam på hur länge de kan tänkas överleva i ryggsäckstemperatur innan de blir dåliga.
 
Jag fick 8 stora flapjacks. Hållbarheten vet jag inte mycket om. Jag lyckas inte låta dem ligga särskilt länge.

Men jag kan tänka mig att de härsknar i värme, så jag tänker inte ta med många på långcyklingarna här framöver. Jag tror att de passar bättre på skidturer.

Nu har jag experimenterat lite med receptet eftersom jag tycker att de blev lite väl söta. Man kan hälla på ett par koppar espresso för en ganska trevlig kaffesmak. Återkommer när jag tycker att jag har lyckats bättre med mina nya varianter och hittat exakt rätt temperatur och exakt rätt bakningstid för exakt rätt tuggmotstånd :)

Tar gärna emot tips och andras recept!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.