Svagt te till fjälls

Hej, jag undrar om fler än jag stött på fenomenet "svagt te" när ni fjällvandrar? Jag brukar ta med lös-te till fjälls och vilka trick jag än försöker med (lång bryggtid, ta med teet i pannan från start, flera uppkok) så vill teet inte smaka som hemma. Även tepåsar tenderar att inte leva upp till sin standard. Dricker svart te som Ceylon och Earl Grey. Det brukar hjälpa att ta till ordentligt med te (mycket mer än i koppen hemma). Men...

man blir lite nyfiken om någon sitter på svar och tips? T. ex. har jag läst om "hårt vatten" till fjälls. Kan det påverka?
 
Senast ändrad:
Man kan ju såklart laga till olika recept på friluftsköket, men hemma på diskbänken, för att prova ut i förväg. Kaffe & te osv. Släng i lite kallt regn och döda myggor oxå. För övrigt så blir te som man gör själv aldrig lika smakrikt som grönt te på en Kinesrestaurang, måste nog öva mer....
 
Du skriver inte vad du använder för mängd / mått svart ceylon per volym vatten

men jag, som även hemma vill ha mitt te "svart som kaffe" enligt vännerna, kör med
ungefär ett rågat kaffemått ceylonblad per 7 til 7,5 dl kokande vatten - brukar funka
bra i en liten Trangiakastrull - som får dra några minuter och sedan hälls ner i 750ml
termosen via en tesil... Blir bra nästan oberoende av varifrån råvattnet kommer...

Hemma kör jag samma styrka men via min OBH Magic Tea Kettle tebryggare... (y)
/Odd
 
Senast ändrad:
Tex padjelanta är ju bergrunden troligen mer kalk i än på de flesta ställen i fjällen,pga tex mer Orkide.
Jag dricker ej kaffe så The hemma men i fjällen så är det endast några påsar med om jag fryser eller blir förkyld och då lite rörsocker med men förra året hade jag honung med till smörgås.
Men för att spara gas och då vikt så är det sällan som jag gör The men förr hade jag löst och The kula med då man orkade bära mer.
Sedan är det grönt The jag normalt dricker och det är ca 40% Tein av det som är i svart The så saknaden av uppiggande substans är överkomlig men på ev bilresa hem utan så mkt sömn kan det ju behövas.
 
Vill man ha det som hemma så finns ju en lika enkel som uppenbar lösning... Te består till nästan 100% av vatten så det är bara att acceptera att vattnet är helt avgörande för hur teet blir. Själv tycker jag att det godaste teet är det som bryggs på familjens sommarviste på Gotland (med egen brunn) mendet vattnet finns bara där.
 
Kul undran! Frågan är om teet är svagare eller om det uppfattas som svagare. Om det är svagare kan som nämnts skillnad på vattenkvalitet eller bryggningen vara orsaker.

Men smak blir ju påverkat av till exempel lufttryck och luftfuktighet. I länkad artikel beskrivs hur en fruktig champagne upplevs som "tunnare, strävare och mer syrlig" när den dricks på flyget. Lite som TS te mao. Har man ett finstämt smaksinne kanske man kan plocka upp någon skillnad mot vanligt när man smuttar te i torr fjälluft på hög höjd. https://www.bbc.com/future/article/20150112-why-in-flight-food-tastes-weird

Man kanske inte skall glömma smakligheten heller, alltså hur angeläget/njutbart något för ögonblicket upplevs som möjlig orsak. En kopp te kan nog uppfattas av någon som smakligare eller rikare hemma i mysfåtöljen än ute i nåt eländigt tält.
 
Flera rimliga förslag har redan presenterats och kanske finns det flera samverkande faktorer. Det där med fjällvattnets låga salthalt tror jag är en. Här kommer ytterligare en idé - kokpunktens förändring med höjden. Detta har med lufttrycket att göra. Vid hög höjd kokar vatten upp vid lägre temperatur än vid havsytan.

Kokpunkten kan beräknas med följande formel: t=100-3,8*h, där t är kokpunktens temperatur i grader Celsius och h är höjden över havet i kilometer. Om vi räknar på höjden 900 meter (typiskt i t ex Padjelanta) får vi
t=100-3,8*0,9=96,6 grader (ca).

Svart te påstås bli bäst vid ca 95 grader, så det ser ju ut att vara marginal. Men hett vatten kallnar snabbt, så efter bara en minut är vi under denna temperatur om vi börjar med drygt 96-gradigt vatten.

Man kan diskutera om det spelar roll. I Himalaya gör det i vilket fall det. Vid 5000 meter är kokpunkten bara 81 grader så teet vid Base Camp smakar definitivt inte som hemma.
 
Hej, jag undrar om fler än jag stött på fenomenet "svagt te" när ni fjällvandrar? Jag brukar ta med lös-te till fjälls och vilka trick jag än försöker med (lång bryggtid, ta med teet i pannan från start, flera uppkok) så vill teet inte smaka som hemma. Även tepåsar tenderar att inte leva upp till sin standard. Dricker svart te som Ceylon och Earl Grey. Det brukar hjälpa att ta till ordentligt med te (mycket mer än i koppen hemma). Men...

man blir lite nyfiken om någon sitter på svar och tips? T. ex. har jag läst om "hårt vatten" till fjälls. Kan det påverka?
Du får använda vattnet hemifrån då. Torka det i ugnen över natten och lägg vattenpulvret i en påse och ta med.
 
Har man ett eländigt tält så är det ofta bra priser nu på blocket :)
Kaffe hade ofta ˋrenskötareˋsalt i ev pga detta och ofta även doppade en blödande pinne i pannan.
Man får sluta och känna efter så mkt och acceptera hur de smakar där man är,pulvermos är ok i fjällen men ej hemma.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Matilda3 Råd: Vandring med svagt knä. Tips på bra resa Fjällvandring 7
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 48
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
flindvl Katterat - Hellmotn --> fraga gällande sträckan Hunddalshytta till Lossistua Fjällvandring 2
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
miaber Från Pieskehaure till Sulitjelma by Fjällvandring 5
kffp Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022 Fjällvandring 103
Susannee Storulvån till Gåsen Fjällvandring 14
Mpetts Resa till Ramundberget Fjällvandring 6
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
Sandalf Solotur från Katterjåkk till Nikkaloukta Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.