Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring

Hej på er!

Jag har varit en hemlig beundrare av detta forum sedan många år, men först nu kommit mig för att skriva en rad.
Det är en fråga jag kommer med till er :)

Det är som så att jag och min vandrarbästis skissar på en rutt som tar oss mellan Miekak och Jäkkvik. Vi kommer mestadels färdas på vatten med packrafts på lite snirkliga vägar där vattnet tillåter oss hade vi tänkt och gå resten.

Frågan är övergripande om det är någon som har paddlat i vattnen runt och mellan Miekak, samt Jäkkvik. Och bonusfrågan då, var bör man se upp och vart går det inte att ta sig fram för en inte alltför erfaren paddlare?

Tack

Rikard
 
Då blir det väl mest vandring... En packraft är ganska långsam, och känslig för motvind. Så på ett lite större vattendrag med motvind kommer ni ingenstans - se till att ha reservdagar. Annars går det bra med 15 el kanske 20km på en dag. Man bör även vara väldigt försiktig med större sjöar om det är blåst & vågor.
Sen finns det en del forsar här och var, men med packraft är det enkelt att gå förbi. Man kan hitta dom i förväg genom att kolla på satellitfoton, forsar syns tydligt, så att man kan vara förberedd på var dom är. Då kan man stanna innan och kolla hur det ser ut. Paddla inte om det ser trixigt ut.
 
Senast ändrad:
Då blir det väl mest vandring... En packraft är ganska långsam, och känslig för motvind. Så på ett lite större vattendrag med motvind kommer ni ingenstans - se till att ha reservdagar. Annars går det bra med 15 el kanske 20km på en dag. Man bör även vara väldigt försiktig med större sjöar om det är blåst & vågor.
Sen finns det en del forsar här och var, men med packraft är det enkelt att gå förbi. Man kan hitta dom i förväg genom att kolla på satellitfoton, forsar syns tydligt, så att man kan vara förberedd på var dom är. Då kan man stanna innan och kolla hur det ser ut. Paddla inte om det ser trixigt ut.

Tack Hasse!

Rutten vi planerat går som en något sned sjua ner från Miekak via de stora vattendragen och sattelitbilderna har jag noga granskat, men jag ska ta mig en titt till utifrån din rekommendation kring just stora vattendrag.

15-20km på en dag, är det ren paddling du tänker på då?
 
Låter som en fin tur, kul ide. Största problemet är väl om det blir blåsigt och motvind på sjöarna. 15 (20?) km kan vara ett riktmärke när det är lugnt & stilla, ren paddling, men det beror ju helt på hur hårt och länge man vill paddla, och vilken packraft man har.
 
Det blir nog ett jättekul äventyr!

Jag har ingen erfarenhet av just de vattnen, eller av packraft heller för den delen, men har paddlat kanot i fjällnära stora vattendrag.
Min första tanke är också packraft, stor sjö och hård vind. Var beredda på att det kanske får lov att bli mer vandring och mindre paddling än planerat. Men det är ju inget problem med en lätt packraft.

Det kan blåsa upp väldigt snabbt på de stora sjöarna. Försök hålla er någorlunda nära kanterna om ni har tänkt att följa en lång sjö. Ska ni korsa en sjö, ta höjd för avdrift och även vart ni kan hamna om ni blåser iväg.
Börjar det blåsa så kan det plötsligt krävas en halvtimmes ansträngande paddling för att ta sig en liten bit in till stranden. Man blir också lätt lurad av avstånden på de stora sjöarna.

Men ni blir ju väldigt flexibla med packraft, så det är nog bara att köra på och planera rutten eftersom =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hanshamilton Vandring Vouggatjålme/ Miekak/ Njunjes Fjällvandring 2
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
Anders_Utsidan Staloluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 8
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
driatic Raketskjutfält söder Om Kvikkjokk Fjällvandring 2
labbman Rundtur från Kvikkjokk Fjällvandring 12
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Dunderkvarnen Kvikkjokk-saltouloukta 14-19 juli. Helikopter tillbaka. Fjällvandring 0
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
denelake fotografen Upphittad kniv i Kvikkjokk Fjällvandring 0
GustavOh Kvikkjokk - Vállevágge - låptåvágge - över njoatsosjjåhko - Pårek - kvikkjokk Fjällvandring 17
marusken Packningstips sökes - Vandring Hemavan-kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis Ta sig till Kvikkjokk Fjällvandring 2
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
Gullis kvikkjokk-nikkaluokta Fjällvandring 25
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
skogsbaronen Ahkka-Rouhtesvagge-Alggavagge-Luohttolahko-Bårdde-Kvikkjokk Fjällvandring 4
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
Tobias.H Saltoluokta - Kvikkjokk i september? Fjällvandring 5
Lappjocke Kvikkjokk saltoloukta Fjällvandring 1
out n about Ammarnäs - Kvikkjokk Fjällvandring 1
Tobias.H Behöver rådgivning för Nikkaluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 7
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Pappan Tips längs Tarralouppal - Sarves - Lullihavagge - Kvikkjokk Fjällvandring 6
Feorie Silvervägen - Mavas - Kvikkjokk? Fjällvandring 9
skogsbaronen Kvikkjokk-Vallevagge-Njoatsojavrre-Tarraluoppal-Kvikkjokk Fjällvandring 44
Ulke Kvikkjokk - Saltoluokta, bil samt bussproblem Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
BenderMania Sarek Kvikkjokk - Saltoluokta Fjällvandring 3
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
Göran_ När kommer våren till Kvikkjokk? Fjällvandring 2
mkruse Murjek - Kvikkjokk i helgen Fjällvandring 1
eyck Attans! Hur ta sig från Murjek till Kvikkjokk en lördag? Fjällvandring 10
Chrillek Dricksvatten Kvikkjokk-Saltoluokta Fjällvandring 6
Ahlqvist Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek Fjällvandring 9
Norris Stigen från Kvikkjokk längs Tarraätno? Fjällvandring 4
saraabeiramar Turberättelse om Nordkalottleden Staloluokta - Ny-Sulitjelma - Vaimok- Kvikkjokk Fjällvandring 9
Sputniq Rimlig Sarektur - Stora Sjöfallet till Kvikkjokk Fjällvandring 9
Per-Tommy Nikkaluokta till Kvikkjokk Fjällvandring 5
Norris Bastu i Kvikkjokk? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.