Går det gå från Siellavagge till Nissunvagge?

Om några veckor sticker jag på årets fjälltur. Jag tänkte bland annat gå från Siellavagge direkt över till Nissunvagge (och sedan vidare in till Ballinvagge).

Har någon erfarenhet från den vägen?

Min plan är att komma söderifrån och gå upp till Siellavagge i branten nedanför Honga. Sedan gå över passet och svänga upp längs bäcken som kommer från Honga. När jag ändå är där tänkte jag försöka lufsa upp på toppen av Honga också (är det klättring eller vandring, någon som vet?). Därefter är jag lite kluven. Gå rakt österut mot Gielascohkka verkar lite brant. Verkar bättre att sikta på 1798 toppen och gå på kammen mot 1661 toppen och ner i Nissunvagge.

Någon som vet hur det ser ut där?

Mvh
Peter P.
 
http://www.viaalpina.dk/gall/01-04/kiell/kiell10.htm

Här är i alla fall en bild på Honga (Hånka).
Bäckravinen du nämner såg ut att innebära mer än bara vandring, så vitt jag minns.

Har för länge sen på sommaren varit i passet mellan 1630-1737 (eller 1630-1646; minns inte vilket men såg sjön 1140) och det såg ut att vara klättring men nog ganska lätt sådan mellan passet och sjön.
 
Jag tänkte gå Siellavagge norrifrån och sedan branten S Honga ned mot Alesätnos dalgång. Denna brant, har det sagts mig är i sig mycket brant och en passage ned kan vara svår att finna. Alternativet skulle vara att gå ned på skrå mer västerut nästan ända mot Pieggalouppal.

Du får med anledning av detta huvudbry gärna återkomma med en rapport om brantens beskaffenhet; något du borde ha koll på efter att forcerat den söderifrån.

(EDIT: nytt stycke)

[Ändrat av tjonsson 2005-07-23 kl 11:28]
 
Tillbaka igen, snyft, snyft. Tyvärr har vädret ställt till det rätt ordentligt så jag har inte gått den turen i år, nytt försök någon annan gång. Just den branten har jag gått tidigare söderifrån. Då zick-zackade jag och en kompis oss upp ungefär mitt emellan de två bäckarna (Alep och Lulep Hongajira tror jag de heter, har inte kartan framför mig). Det var inte brant så man fick gå på alla 4 men fullt tillräckligt för att man skulle flåsa ordentligt. Ingen större fara enligt min mening.

Mvh
Peter P.
 
Jo, jag kom just tillbaka. Och det är som Peter berättar: brant, men framkomligt. Ett tips är dock att gå ned på västra sidan för att slippa vidjebälten i dalgången (f ö i enl. med Grundstens tips)
 
pal2; sa:
Min plan är att komma söderifrån och gå upp till Siellavagge i branten nedanför Honga. Sedan gå över passet och svänga upp längs bäcken som kommer från Honga. När jag ändå är där tänkte jag försöka lufsa upp på toppen av Honga också (är det klättring eller vandring, någon som vet?). Därefter är jag lite kluven. Gå rakt österut mot Gielascohkka verkar lite brant. Verkar bättre att sikta på 1798 toppen och gå på kammen mot 1661 toppen och ner i Nissunvagge.

Någon som vet hur det ser ut där?

Tycker mig inte hitta något svar på denna fråga i forumet. Åker upp till Abisko på fredag-lördag och tänkte först vandra Ballinvaggi - Siellavaggi till Honga. Därefter har vi två alternativ som ovan: 1. ner till Alesätno och runda Kålkastjåkka till Nissunvaggi eller 2. köra Siellavaggi - Kukkesrieppe - Nissunvaggi med början på norrsidan av Honga. Är denna led (2) framkomlig eller för brant? Är toppen 1798 och kammen mot 1661 ok?

h. Fredrik
 
fluz; sa:
eller 2. köra Siellavaggi - Kukkesrieppe - Nissunvaggi med början på norrsidan av Honga. Är denna led (2) framkomlig eller för brant? Är toppen 1798 och kammen mot 1661 ok?

h. Fredrik

Tyvärr kan jag inte ge något svar. Vädret var för dåligt för att ge sig upp på de höjderna när jag var där. Var inte heller framme vid Honga då jag kom in i Siellavaggi från Kungsleden och tog av in i Ballinvaggi.

Mvh
Peter P.
 
fluz; sa:
Åker upp till Abisko på fredag-lördag och tänkte först vandra Ballinvaggi - Siellavaggi till Honga. Därefter har vi två alternativ som ovan: 1. ner till Alesätno och runda Kålkastjåkka till Nissunvaggi eller 2. köra Siellavaggi - Kukkesrieppe - Nissunvaggi med början på norrsidan av Honga. Är denna led (2) framkomlig eller för brant? Är toppen 1798 och kammen mot 1661 ok?

Jag kan bara svara efter en okulär besiktning av Honga och jag upplevde nordsidan som tillräckligt brant för att jag hellre skulle gå ned i Alesätnos dalgång. Nu hade jag visserligen inte denna tur som alternativ då jag gick där, men jag skulle med tanke på att nedstigningen i Alesätnos dalgång från östra Siellavagge var stundtals svårforcerad, tänka mig för innan jag började traska där höjdkurvorna låg ännu tätare.

Men som sagt, jag har inga direkta erfarenheter av din andra turidé och du får gärna återkomma med en rapport av hur det hela förlöpte då du kommer tillbaka.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
Norris Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis? Fjällvandring 6
John_T Går det att vandra mellan Predikstolen och Helagsfjället? Fjällvandring 3
Tojja Ta sig från Gällivare till Ritsem när buss 93 ej går? Fjällvandring 5
Isaksson Går det att vada Låvdakjåhkå? Fjällvandring 6
Gråbuse Bestiga kebnekaise sen höst - går det? Fjällvandring 19
niklaz Kiruna till Nikkaloukta - flyg landar kl 10 och buss går 10:40 Fjällvandring 2
gerritholl Hur mycker folk går i Sarek? Fjällvandring 5
lleberg Vandring mot Vadvetjåkka nationalpark, går det även bra att fiska i området? Fjällvandring 6
bfia73 går det att vada Sjpietjavjåhkå? Fjällvandring 2
majjen Vada Tarraälven? Går det? Fjällvandring 35
Jenny-73 Med hund upp på Helags, går det? Fjällvandring 3
Toola Går det att korsa Sarektjåkkåmassivet syd-nord med långfärdspackning? Fjällvandring 6
Picea Hela familjen går ut i fjällen :) Goda råd? Fjällvandring 21
kristofer_wallmark Vart går turen i sommar? Fjällvandring 10
Tranan Vart går färden i år? (sommar) Fjällvandring 57
Anderljung Hur mycket t-röd går åt per person per vecka? Fjällvandring 2
frosty Hur fort går ni egentligen? Fjällvandring 64
peppe_37 När går båtarna till Padjelanta. Fjällvandring 3
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
vandrafjäll Idag förväntas nordtoppen gå om sydtoppen Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
t_andersen Möjligt att gå Skierfe-Rinim? Fjällvandring 5
bombuspolaris Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna? Fjällvandring 4
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
HerrLoe Gå Abisko-Singi V.24 Fjällvandring 84
Esko747 Gå från Saltoluokta till Akka Fjällvandring 28
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
labbman Praktiskt problem - att gå på toa på fjället Fjällvandring 60
brigas Gå bort sej i fjällterräng Fjällvandring 3
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
Träskpaddan Gå på tur i Norge Fjällvandring 2
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Mx Lzr Smidigast gå Kungsleden söderut eller norrut? Fjällvandring 14
zzeezz Gå med snöskor. Hur snabbt? Fjällvandring 24
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.