Gå genom Silverfallet?

Det går, men rekomenderas inte.

Folk har gått den vägen så bevisligen så går det. Jag var dock upp till silverfallet på en dagtripp tidigare i veckan och jag skulle inte bege mig upp för sista biten med packning. Väldigt brant och vådligt även utan packning. Fram till fallet är det dock normal/enkel vandring...

Vad avser sida så går de enda stigarna jag sett upp på höger sida om vattnet.

//Janne
 
Jag började gå den vägen förra året men det var väldigt dåligt väder med ganska mycket motvind och regn så vi avbröt och gick tillbaka, men det är inte så svårt att gå upp även med packning. Står man nedanför fallet ända nere vid kungsleden så ser det ut som att det går en stig på västra sidan om fallet, och det gör det men inte hela vägen upp. Däremot på östra sidan är det stig hela vägen.

Vi gick så högt upp att precis huvudet stack upp över krönet så jag vet inte hur det ser ut ovanför fallet men jag har berättat det lilla jag vet.

Johan
 
Jag har gått där med full packning

Jag har gått där för ett antal år sedan med full turpackning. Man går på norra sidan där stigen finns.
Vi tog höjd en bit före silverfallet upp mot höger (vid fallet är det för brant). Det är brant och bitvis fick vi ta händer och knän till hjälp. Knixig väg som kräver respekt. På ett ställe där man rundar ett större block upplever man det som att man "hänger" över dalen. Mao försiktighet krävs.
Sedan kommer man upp på en hylla där enstaka rösen kan finnas (om inte laviner tagit dem). Man är då över själva Singivagge i höjd och kommer alltså att gå nedåt mot dalen där den trånga passagen upphör. Själva dalen är lättvandrad.
Tilläggas ska att vi gick i dimma så det var svårt att överblicka alternativa vägar.
Något år senare prövade vi att ta höjd tidigare vid mynningen. Det går en stig där. Den vägen såg enklare ut, men min hälsena "kraschade" efter någon km så det var bara att vända (enbent, tur att jag redan då använde två stavar).
Däremot såg jag andra vandra där och de måste ha lyckats, för tillbaka kom de inte.

Mvh Björn
 
Silverfallet

Har gått ner genom fallet med fjällrygga men det är ingen väg som jag skulle rekomendera. Främst p.g.a fallets höjdskilnad ( klättring grad 3?)och terrängen uppe i dalen (ett av de värsta stenskravell man kan hitta i området).
Om det måste göras så är den norra sidan den bättre.

Lycka till!
Anders
 
Obehagligt, men inte omöjligt

Den vägen upp i Singivagge är dåligt markerad och mycket brant, men det svåra tycker jag är att man rör sig på skrå. Jag har vandrat (klättrat) upp den vägen med tung packning och tycker att svårigheten går att jämföra med Mårmapasset och, närapå, Pyramidenpasset (mycket otrevligt), men i de senare två fallen rör man sig bara uppåt, inte åt sidan också.

Det går att ta sig upp i Singivagge den vägen, men räkna med att halka till ett par gånger och att stigen inte alltid är lätt att följa. Och undvik helt i dåligt väder - regn och/eller blåst. Dimma kanske underlättar, då ser man inte hur långt ner man riskerar att falla... :)
 
Hejsan!

jag har tänkt att gå från singivagge till ladtjo just genom silverfallet, ensam!

Är det en möjlighet att ha med sig rep och fira ner packningen och sedan traska ner med ryggen fri såattsäga?
 
Håll höjd!

Slan; sa:
Hejsan!

jag har tänkt att gå från singivagge till ladtjo just genom silverfallet, ensam!

Är det en möjlighet att ha med sig rep och fira ner packningen och sedan traska ner med ryggen fri såattsäga?

Som sagt tidigare så gäller det att gå högt då är det inga problem. (torrt väder är en förutsättning)

Jag har gått åt båda hållen och det är brant men inte speciellt svårt om man tar och traskar en bit upp.
 
Silverafallet

Slan; sa:
Hejsan!

jag har tänkt att gå från singivagge till ladtjo just genom silverfallet, ensam!

Är det en möjlighet att ha med sig rep och fira ner packningen och sedan traska ner med ryggen fri såattsäga?

Nej så brant är det inte.

Gick där i fjol. Från stationen in i singivaggi. Som tidigare nämnts är det lite trixigt vissa bitar och man bör ha lite respekt. Men det är helt klart något som jag skulle göra om. Dock ENDAST i torrt väder.

De tältplatser som ligger i singivaggi är helt klart belöning nog tycker jag. Finns några bilder därifrån i mitt fotoalbum. :)

/R
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
vandrafjäll Idag förväntas nordtoppen gå om sydtoppen Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
t_andersen Möjligt att gå Skierfe-Rinim? Fjällvandring 5
bombuspolaris Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna? Fjällvandring 4
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
HerrLoe Gå Abisko-Singi V.24 Fjällvandring 84
Esko747 Gå från Saltoluokta till Akka Fjällvandring 28
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
labbman Praktiskt problem - att gå på toa på fjället Fjällvandring 60
brigas Gå bort sej i fjällterräng Fjällvandring 3
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
Träskpaddan Gå på tur i Norge Fjällvandring 2
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Mx Lzr Smidigast gå Kungsleden söderut eller norrut? Fjällvandring 14
zzeezz Gå med snöskor. Hur snabbt? Fjällvandring 24
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
-vickan- Hur lång tid tar det ca att gå upp till Keb? Fjällvandring 11
BeatriceK Fjällräven Classicmedverkan verkar gå om intet, biljetterna slut :-( Fjällvandring 6
YlvaB 10-åringar till Kebnekaise, hur långt orkar de gå? Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
englad Jag vill gå i högfjällsmiljö Fjällvandring 4
mariahelena Nybörjare som vill gå dagsturer! Fjällvandring 5
Sanna81 Var ska vi gå? Fjällvandring 4
Paltmannen Gå från aktse via alen valak till Rinim Fjällvandring 2
Meneva Svårt att gå mellan Kårsavagge - Abiskojaure? Fjällvandring 1
pal2 Går det gå från Siellavagge till Nissunvagge? Fjällvandring 8
brigas gå upp på Staika Fjällvandring 2
mountainman Behöver gå upp i vikt! Fjällvandring 1
Lars G A "Vi ska gå i Sarek" sa tyskarna. Och simma hem? Fjällvandring 60
BigStef Kan man gå upp på Keb första helgen i september? Fjällvandring 4
cjonsson Gå från fjällvandring till fjällklättring? Fjällvandring 3
plp Problem med fötter. Angående att gå in kängor. Fjällvandring 21
pqss Vill gå hela Kungsleden !! Fjällvandring 3
Svartkjelen Jodå, vargen kan gå till angrepp på kopplade hundar Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.