Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september?

Hej,

Försöker planera årets fjällvandring i början av september i år. Har tidigare vandrat över Cievrralahku ned till Tarfala. För något årsedan försökte jag vandra Unna Räitastugan-Kaskasavagge (också i början av september) men fick vända några meter från passtoppen pga för brant och halt på snöfältet efter att den mjukare snön smält bort.

Efter att försökt läsa på om sträckan Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala så blir jag inte klok på om den går att vandra utan klättringsutrustning givet att man inte tycker det verkar vettigt att gå ut på glaciären?

Någon som kan ge input?
 
Det är en kort klättring ned på ett ställe, om man inte kan gå på glaciären. Klättrade ned där för längesen så kommer inte ihåg detaljer. Tyckte efteråt att det var lite läskigt, och lite dumt gjort. Men det gick bra. Då visste jag inte i förväg hur det såg ut, utan följde bara prickarna på kartan.

Tror det finns andra trådar om detta.
 
IMG_7445.jpeg

Den här bilden är tagen är tagit sent i juni förra året. Om du zommar in i bilden så kan du se hur brant och stenigt det är högst upp. Vi gick inte upp till svarta sjön då men jag har gjort det vi två tillfällen tidigare, båda gångerna från Tarfala och mot Guobirvággi. Har också känslan ”det där kanske inte var så vettigt” men när man var mitt uppe i det så gick det ju. Om jag kommer ihåg det rätt så var det en del småklättrande bland större stenar och att vi en gång hamnade i ett läge där vi sa ”äsch, vi ger oss ut på snön”. Det gick ju bra men det var nog mest för att vi inte fattade vad vi gjorde 🙄. Jag personligen tycker oftast att det är lättare att ta sig uppför en storstenig brant. Jag tror inte jag skulle vilja gå sträckan omvänt, dvs nerför och mot Tarfala, särskilt inte om stenarna är blöta, vilket ju är risken med vandring i september. Jag och brorsan hamnade visserligen i snöoväder strax väster om svarta sjön, så pass att vi var tvungna att slå upp tältet och söka skydd. Det var i första veckan i augusti, när vi klev av bussen i Nikka kunde vi ha shorts… Jag är inte klättrare och kan inte göra en klättringsbedömning, bara en vandringsbedömning. Stugvärden i Tarfala försökte förklara att det är en mycket svår passage om man inte tar sig upp på glaciären med utrustning och erfarenhet. Det var iaf två vandringspar som försökte och kom tillbaka. Det var ganska så mycket snö kvar, vilket dolde glaciärsprickorna för bra…
 
Senast ändrad:
Lånar Karolina P's bild ovan, markerar var jag klättrade ner, och var man går runt på glaciären... Rätta mig om jag minns fel.....

tb.JPG
 
HeHe, lite spännande måste det vara. Nu vet du allt. Gå dit och ta dina egna beslut. Annars ta en annan säkrare väg.
 
Så här såg det ut i september 2008. Första bilden tagen från Lillietoppsrännan och där får man en hyfsad uppfattning om stenskravlet. Då gick leden precis i kanten på snöfältet och var rätt okomplicerad, men med avsmältningen rekommenderas den inte längre som färdväg och man har tagit bort punktmarkeringen på nyare kartor. Jag hade själv varit väldigt försiktig och dragit mig för att ta mig ned den vägen med packning nu. I September kan det ju vara såväl blött som is och snö. Om man går från andra hållet och inte vill gå över, så blir det ju inte så stor omväg att gå över Cievvralahku till Kaskavagge.
I andra bilden ser man hur glaciären dragit sig tillbaka om man jämför med Karolinas bild ovan.

Keb2008-3212.png


Keb2008-3168.png
 
Hej. Den här tråden: https://www.utsidan.se/forum/thread...kebnepakteglaciaeren-till-fran-tarfala.88387/ kan du läsa t.ex. Det finns fler trådar om den här passagen. Jag passerade senast uppifrån och ner en höst, slutet av augusti, typ 2015 (+-1 år) då det var läskigt men vi överlevde utan större skador än nåt skrapsår. Bästa "klättervägen" är svår att hitta och det finns ingen tydlig markering på klippan. På vintern är snöfältet med skidor en lättare väg. På hösten kan det vara besvärligt.
 
Tusen tack för all input i tråden! Känner igen att jag läst den tråden något tidigare år, men lyckades inte hitta den i år.

Även den tråd som länkas i slutet av den tråden bidrog med detaljer: https://www.utsidan.se/forum/thread...ka-eller-laengs-drakryggen.92715/#post-872437

Även om det skulle gå att gå till/från Tarfala över Cievrralahko och Kaskasvagge så vänder jag nu min uppmärksamhet mot Sulitjelma-området som jag också länge varit sugen på att besöka, men startar separat tråd om det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
vandrafjäll Idag förväntas nordtoppen gå om sydtoppen Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
t_andersen Möjligt att gå Skierfe-Rinim? Fjällvandring 5
bombuspolaris Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna? Fjällvandring 4
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
HerrLoe Gå Abisko-Singi V.24 Fjällvandring 84
Esko747 Gå från Saltoluokta till Akka Fjällvandring 28
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
labbman Praktiskt problem - att gå på toa på fjället Fjällvandring 60
brigas Gå bort sej i fjällterräng Fjällvandring 3
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
Träskpaddan Gå på tur i Norge Fjällvandring 2
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Mx Lzr Smidigast gå Kungsleden söderut eller norrut? Fjällvandring 14
zzeezz Gå med snöskor. Hur snabbt? Fjällvandring 24
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
-vickan- Hur lång tid tar det ca att gå upp till Keb? Fjällvandring 11
BeatriceK Fjällräven Classicmedverkan verkar gå om intet, biljetterna slut :-( Fjällvandring 6
YlvaB 10-åringar till Kebnekaise, hur långt orkar de gå? Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
englad Jag vill gå i högfjällsmiljö Fjällvandring 4
mariahelena Nybörjare som vill gå dagsturer! Fjällvandring 5
Sanna81 Var ska vi gå? Fjällvandring 4
Paltmannen Gå från aktse via alen valak till Rinim Fjällvandring 2
Meneva Svårt att gå mellan Kårsavagge - Abiskojaure? Fjällvandring 1
pal2 Går det gå från Siellavagge till Nissunvagge? Fjällvandring 8
brigas gå upp på Staika Fjällvandring 2
mountainman Behöver gå upp i vikt! Fjällvandring 1
Lars G A "Vi ska gå i Sarek" sa tyskarna. Och simma hem? Fjällvandring 60
wikbergspojken Gå genom Silverfallet? Fjällvandring 8
BigStef Kan man gå upp på Keb första helgen i september? Fjällvandring 4
cjonsson Gå från fjällvandring till fjällklättring? Fjällvandring 3
plp Problem med fötter. Angående att gå in kängor. Fjällvandring 21
pqss Vill gå hela Kungsleden !! Fjällvandring 3
Svartkjelen Jodå, vargen kan gå till angrepp på kopplade hundar Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.