Praktiskt problem - att gå på toa på fjället

Hur går man egentligen "på toa" på fjället. Mina tidigare erfarenheter av dylikt har löst sig genom att svänga en vapenrem runt en trädstam och stå i jägarställning, eller nyttja nedfallna träd att sitta på. Men ovanför trädgränsen lär varesig nedfallna eller stående träd finnas till hjälp. Hur löser man detta prekära problem på bästa sätt?
 
Huksittande

med sikte på en grop där man vält undan en sten. Efteråt elda toapappret och vält tillbaka stenen. Stöd mot stenblock knappast nödvändigt men lös det på ett sätt som funkar för dig.

Thure
 
Senast ändrad:
:O
Jag skall erkänna att jag är helt fascinerad - tydligen har jag missat något viktigt. Inte på alla decennier av mitt uteliv insett att här fanns en närmast existentiell fråga att lösa.
Är det inte bara att huka sig som folk gjort den senaste halva miljon åren?
 
:O
Jag skall erkänna att jag är helt fascinerad - tydligen har jag missat något viktigt. Inte på alla decennier av mitt uteliv insett att här fanns en närmast existentiell fråga att lösa.
Är det inte bara att huka sig som folk gjort den senaste halva miljon åren?

Ja, jag tänkte väl det samma - det är väl för sjutton bara att huka sig?! :)

Har man "saker" (vad vet jag ;) )som hänger ner för långt och nuddar marken så behöver man inte huka sig fullt så mycket...
 
Har aldrig förstått hur någon kan tycka att det är bra att sitta över en liggande trädstam. Om man ens lyckas hitta en som ligger rätt i höjd får man ändå brottas med balansen och kvistar som borrar sig in i låren.

Knäböj med rygg/stjärt MOT träd eller stenblock är det som gäller.
Träd med grov och skrovlig bark erbjuder bra friktion som avlastar benen.
När det gäller stenblock hittar man ganska snabbt ett block med en fin liten fördjupning att haka fast svanskotan i :)

I fält rör det sig sällan om rena nöjesskitningar med senaste numret av Uti vår Hage, varpå det är mindre ansträngande än vad man kan tro att sitta i knäböj. Dessutom brukar myggen ta död på den lilla gnutta nöje som finns :)
 
Det lustiga är att jag har märkt att trots bitande kyla och vind så fryser man inte när man trycker på för kung och fosterland i hukande läge. Kanske en försvarsmekanism? Har t o m suttit i utedass i -40 utan att frysa.
Smörj låren och rumpan med myggmedel innan kanske det löser myggproblemet. Har inte haft det särskilt besvärligt trots 12 dagar nedanför Kebne (nyss hemkommen).
Alternativet är att trä en myggluva runt röven, då slipper man också fundera på var det kommer att landa. :)
 
Vetenskap.

TS:ns frågeställning är sannerligen överraskande. Tydligen har evolutionen nu kommit till en punkt där vi har hittat Higgsbosonen och där vi vet hur det ser ut på Mars men där västvärldens unga män inte längre vet hur man avslutar matsmältningen utan infrastruktur eller tekniska hjälpmedel.

Nej, nu ska vi ta det här lite vetenskapligt! :)


Methods for Pooping in the Woods av some.dude på Flickr

Full squat aka hukningsmetoden kommenteras mycket träffande så här:
The Full Squat. Surprisingly easy. Discovered by girls (and Asians) long ago; shunned by the white man. No stamina required in the legs because you’re already all the way down.[...]

För en del karlar verkar det finnas en undermedveten psyk-spärr emot att bara huka sig ner. Det är fascinerande, eftersom det är den absolut naturligaste och bokstavligen mest näraliggande metoden. Energisparande och avslappnad.
Köksbordspsykologer, fram med förklaringsförsök! Är det för omanligt att huka sig ner?

Det saknas bara kompismetoden och luta-ryggen-mot-trä/sten-metoden.

En bild på kompismetoden finns här:
shit3.jpg


Finns det ännu fler metoder? :)
 
Smörj låren och rumpan med myggmedel innan kanske det löser myggproblemet.

På förekommen anledning vill jag lägga in en varning här! Vissa myggmedel ger en ruskig bränna om man smörjer dem på känsligare delar. :) Jag drabbades själv en gång när jag smorde lite oförsiktigt. Hela operationen fick hastigt avbrytas, upp med byxorna och panikartad språngmarsch ned till närmsta bäck. Tyvärr hjälpte det inte särskilt mycket att skölja med vatten, den snudd på outhärdliga svedan satt i en bra stund.
Sedan dess tar jag inga risker. Hellre ett par myggbett i baken.
 
TS:ns frågeställning är sannerligen överraskande. Tydligen har evolutionen nu kommit till en punkt där vi har hittat Higgsbosonen och där vi vet hur det ser ut på Mars men där västvärldens unga män inte längre vet hur man avslutar matsmältningen utan infrastruktur eller tekniska hjälpmedel.

Nej, nu ska vi ta det här lite vetenskapligt! :)


Methods for Pooping in the Woods av some.dude på Flickr

Full squat aka hukningsmetoden kommenteras mycket träffande så här:


För en del karlar verkar det finnas en undermedveten psyk-spärr emot att bara huka sig ner. Det är fascinerande, eftersom det är den absolut naturligaste och bokstavligen mest näraliggande metoden. Energisparande och avslappnad.
Köksbordspsykologer, fram med förklaringsförsök! Är det för omanligt att huka sig ner?

Det saknas bara kompismetoden och luta-ryggen-mot-trä/sten-metoden.

En bild på kompismetoden finns här:
shit3.jpg


Finns det ännu fler metoder? :)

Hahahahaaaaaa! du bjöd verkligen på eftermiddagens skratt!!! så jävla kul!!! =D
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tholedo Sarek Juli 2020 - Vatten & Snö problem? Fjällvandring 3
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
Swift Problem boka SJ - Länstrafiken BD Fjällvandring 2
Valpish Töfsingdalen vecka 44. Problem! Fjällvandring 1
snurte Problem att boka sommarens tågbiljett Fjällvandring 2
fjallenv34 Problem under vandring Fjällvandring 8
MaDe Problem med Lundhags Scout kängan Fjällvandring 23
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
fjällfare Unna Räitavaggi/Sielmavaggi-Utmaning men utan problem Fjällvandring 0
skuggarvet problem med tillbaka resan från Kiruna! Fjällvandring 10
Almquist Sulkants problem Fjällvandring 0
majja problem med fötterna... Fjällvandring 10
plp Problem med fötter. Angående att gå in kängor. Fjällvandring 21
kungsleden båt längst kungsleden=problem? Fjällvandring 4
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
vandrafjäll Idag förväntas nordtoppen gå om sydtoppen Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
t_andersen Möjligt att gå Skierfe-Rinim? Fjällvandring 5
bombuspolaris Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna? Fjällvandring 4
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
HerrLoe Gå Abisko-Singi V.24 Fjällvandring 84
Esko747 Gå från Saltoluokta till Akka Fjällvandring 28
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
brigas Gå bort sej i fjällterräng Fjällvandring 3
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
Träskpaddan Gå på tur i Norge Fjällvandring 2
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Mx Lzr Smidigast gå Kungsleden söderut eller norrut? Fjällvandring 14
zzeezz Gå med snöskor. Hur snabbt? Fjällvandring 24
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
-vickan- Hur lång tid tar det ca att gå upp till Keb? Fjällvandring 11
BeatriceK Fjällräven Classicmedverkan verkar gå om intet, biljetterna slut :-( Fjällvandring 6
YlvaB 10-åringar till Kebnekaise, hur långt orkar de gå? Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
englad Jag vill gå i högfjällsmiljö Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.